مارْک، فرانْتْس (۱۸۸۰ـ۱۹۱۶)(Marc, Franz)
تابلوی روباه ها، اثر فرانتس مارک
نقاش اکسپرسیونیست آلمانی. با واسیلی کاندینسکی در بنیادنهادن گروه سوار آبی همکاری کرد. حیوانات در جهان بینی او جایگاهی ویژه داشتند، و حیوان های رمیدۀ نیمه انتزاعی در رنگ های قرمز و آبی، به ویژه اسب ها، از عناصر مکرّر نقاشی هایش بودند. مارک در مونیخ درس خواند، و پس از سفر به ایتالیا و پاریس از پست امپرسیونیست ها تأثیر گرفت، و آموزه های آنان در باب رنگ و طرح، را در نقاشی هایش از حیوانات، به ویژه یک مجموعۀ اسب، به کار بست. آشنایی اش با کاندینسکی و ماکه در ۱۹۱۰، استفادۀ آزادانه از رنگ های درخشان را در پی داشت. دیداری با دُلونه در پاریس در ۱۹۱۲، تأثیرات کوبیستی را نیز به هنرش افزود؛ چنان که در تابلوی گوزنی در جنگل (۱۹۱۳ـ۱۹۱۴؛ کارلسروهه) مشهود است. حیوان های او نه مشاهداتی از طبیعت، بلکه موجوداتی ذهنی و نمادین اند، و از این منظر، مارک از نقاشان اکسپرسیونیست برشمرده می شود. سیر تحول هنرش که جنگ آن را متوقف ساخت، سمت وسوی انتزاعی داشت.
تابلوی روباه ها، اثر فرانتس مارک
نقاش اکسپرسیونیست آلمانی. با واسیلی کاندینسکی در بنیادنهادن گروه سوار آبی همکاری کرد. حیوانات در جهان بینی او جایگاهی ویژه داشتند، و حیوان های رمیدۀ نیمه انتزاعی در رنگ های قرمز و آبی، به ویژه اسب ها، از عناصر مکرّر نقاشی هایش بودند. مارک در مونیخ درس خواند، و پس از سفر به ایتالیا و پاریس از پست امپرسیونیست ها تأثیر گرفت، و آموزه های آنان در باب رنگ و طرح، را در نقاشی هایش از حیوانات، به ویژه یک مجموعۀ اسب، به کار بست. آشنایی اش با کاندینسکی و ماکه در ۱۹۱۰، استفادۀ آزادانه از رنگ های درخشان را در پی داشت. دیداری با دُلونه در پاریس در ۱۹۱۲، تأثیرات کوبیستی را نیز به هنرش افزود؛ چنان که در تابلوی گوزنی در جنگل (۱۹۱۳ـ۱۹۱۴؛ کارلسروهه) مشهود است. حیوان های او نه مشاهداتی از طبیعت، بلکه موجوداتی ذهنی و نمادین اند، و از این منظر، مارک از نقاشان اکسپرسیونیست برشمرده می شود. سیر تحول هنرش که جنگ آن را متوقف ساخت، سمت وسوی انتزاعی داشت.
wikijoo: مارک،_فرانتس_(۱۸۸۰ـ۱۹۱۶)