مارتینو بهوسلاف یان

دانشنامه آزاد فارسی

مارتینو، بُهوسلاف یان (۱۸۹۰ـ۱۹۵۹)(Martinu, Bohuslav Jan)
مارتینو، بُهوسلاف یان
آهنگ ساز چک. پس از آن که نازی ها چکسلوواکی را اشغال کردند، در ۱۹۳۹ به امریکا رفت و در نیویورک ساکن شد. موسیقی او سلیس و روان، سرشار از احساس، و بسیار زنده و پرنشاط است. ازجمله آثار اوست: اپراهای جولیِتّا (۱۹۳۷) و پاسیون یونانی (۱۹۵۹)، سمفونی ها، و موسیقی مجلسی. مارتینو در سال های ۱۹۰۶ـ۱۹۱۳ در کنسرواتوار پراگ به تحصیل ویولن مشغول بود و در همان حال در ارکستر فیلارمونیک پراگ نیز نوازندگی می کرد. در ۱۹۲۲ از یوزف سوک در کنسرواتوار پراگ درس آهنگ سازی گرفت، و بعد از ۱۹۲۳ تا ۱۹۲۴ زیرنظر آلبر روسل در پاریس به تحصیل آهنگ سازی پرداخت، و آثاری متأثر از جاز و نئوکلاسیک گرایی ساخت. طی دهۀ ۱۹۳۰ اپراهایی با موضوع هایی دربارۀ چِک پدیدآورد، و در ۱۹۴۱ پس از پناهندگی به امریکا خود را بیشتر وقف موسیقیِ سازی کرد. تا ۱۹۴۶ در امریکا ماند و در آن سال استاد آهنگ سازی کنسرواتوار پراگ شد، در ۱۹۴۸ به امریکا بازگشت و به تدریس در پرینستون و مرکز موسیقی بِرکشِر پرداخت. پس از به قدرت رسیدنِ کمونیست ها در ۱۹۴۸ تصمیم گرفت دیگر به چکسلوواکی برنگردد، و از ۱۹۵۷ در سوئیس اقامت کرد. موسیقی او اغلب سبکی نئوکلاسیک دارد، و سرشار از ملودی های ترانه های محلی چک است، و بر ریتم و کنترپوآن تأکید می کند. ازجمله آثار اوست: اپرا باله های بازدید از آشپزخانه، کُرال دسته گل، مس مزرعه برای تک خوان ها، کُر، و ارکستر؛ حماسۀ گیلگمش، اوراتوریو (۱۹۵۵). ارکستری شش سمفونی (۱۹۴۲ـ۱۹۵۳)؛ پوئم سمفونیکِ دیوارنگاره های پیِرو دِلاّ فرانچسکا (۱۹۵۵)؛ سینفونیِتّا جوکوزا. موسیقی مجلسی دو کوینتت پیانو (۱۹۳۳، ۱۹۴۴)؛ سه سونات ویولن سل و پیانو؛ ریتورنِلّوها.

پیشنهاد کاربران

بپرس