مارتین لوتر که رهبر جنبش پروتستان در قرن ۱۶ میلادی بود، دارای تأثیر مهمی در زمینه ایجاد نفرت از یهودیان در بین مردم آلمان بود.
عقاید لوتر نسبت به یهودیان در درازای زندگی او دچار تغییرات زیادی شد. تا سال ۱۵۳۶ میلادی او دید نسبتاً مثبتی به یهودیان داشت و اعتقاد داشت در صورتی که دین مسیحیت به صورت درست ( پروتستان ) به آن ها عرضه گردد ممکن است تعداد زیادی از یهودیان به مسیحیت درست بگروند؛ ولیکن پس از سال ۱۵۳۶ میلادی عقاید لوتر نسبت به یهودیان بسیار منفی شد و توصیه به نابودی اموال و کنیسه های آنان کرد. در قسمتی از کتاب درباره یهودیان و دروغ های آنان او مسیحیت را به دلیل عدم اخراج یهودیان مقصر می داند.
نخستین نوشتار از لوتر در مورد یهودیان در نامه های خطاب به جرج سپالاتین در سال ۱۵۱۴ میلادی یافت می شود: «گرویدن یهودیان ( به مسیحیت ) کارخدا از درون خواهد بود، و نه کار انسان و بازیهای او از بیرون. » در سال ۱۵۱۹ مارتین لوتر از دکترین «نوکری یهودیان» انتقاد کرد که توسط امپراتور جاستینین یکم در سال ۵۲۹ میلادی ایجاد شده بود. او نوشت: «روحانیون نا آگاه از نفرت از یهودیان دفاع می کنند . . . چرا یهودیان به مسیحیت بگروند وقتی می بینند که ما با آنها اینگونه خشن رفتار می کنیم. به دلیل رفتار ما با آنان ما بیشتر به حیوانات شبیه هستیم تا مسیحیان» در سال ۱۵۲۳ میلادی در مقاله ای در مورد اینکه عیسی مسیح یک یهودی به دنیا آمده بود لوتر از رفتار بد مسیحیان با یهودیان انتقاد کرده و به آن ها توصیه می کند که با یهودیان ملایم باشند. لوتر مصمم بود که اگر یهودیان دین مسیحیتِ واقعی را درک کنند حتماً به مسیحیت می گروند.
در سال ۱۵۳۶ میلادی عقاید لوتر نسبت به یهودیان دچار تغییر ۱۸۰ درجه شد. برخی این تغییر را به دلیل عدم موفقیت او در قانع کردن یهودیان به مسیحی شدن میدانند. حال آنکه برخی دیگر اعتقاد دارند که لوتر دارای دیدگاه های ضد یهودی پس از خواندن کتاب تلمود شد. در سال ۱۵۳۶ میلادی به توصیه لوتر جان فردریک قوانین ضد یهودی در قلمرو خود تعیین کرد. حاخام آن منطقه قصد داشت به نزد فردریک برود ولیکن لوتر هربار از لغو شدن این قوانین جلوگیری کرد. پس از این زمان دیدگاه لوتر نسبت به یهودیان به شدت منفی گشت و آثار بعدی او نمایانگر نفرت بسیار شدید از یهودیان است.
لوتر دارای دو کتاب اصلی ضد یهودی است. نخستین کتاب مقاله ای به نام درباره یهودیان و دروغ های آنان نام دارد. کتاب دوم از نام غیرقابل فهم و نسل مسیح است. هر دو این کتاب ها در سال ۱۵۴۳ و کمی پیش از مرگ لوتر نوشته شده اند.

این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفعقاید لوتر نسبت به یهودیان در درازای زندگی او دچار تغییرات زیادی شد. تا سال ۱۵۳۶ میلادی او دید نسبتاً مثبتی به یهودیان داشت و اعتقاد داشت در صورتی که دین مسیحیت به صورت درست ( پروتستان ) به آن ها عرضه گردد ممکن است تعداد زیادی از یهودیان به مسیحیت درست بگروند؛ ولیکن پس از سال ۱۵۳۶ میلادی عقاید لوتر نسبت به یهودیان بسیار منفی شد و توصیه به نابودی اموال و کنیسه های آنان کرد. در قسمتی از کتاب درباره یهودیان و دروغ های آنان او مسیحیت را به دلیل عدم اخراج یهودیان مقصر می داند.
نخستین نوشتار از لوتر در مورد یهودیان در نامه های خطاب به جرج سپالاتین در سال ۱۵۱۴ میلادی یافت می شود: «گرویدن یهودیان ( به مسیحیت ) کارخدا از درون خواهد بود، و نه کار انسان و بازیهای او از بیرون. » در سال ۱۵۱۹ مارتین لوتر از دکترین «نوکری یهودیان» انتقاد کرد که توسط امپراتور جاستینین یکم در سال ۵۲۹ میلادی ایجاد شده بود. او نوشت: «روحانیون نا آگاه از نفرت از یهودیان دفاع می کنند . . . چرا یهودیان به مسیحیت بگروند وقتی می بینند که ما با آنها اینگونه خشن رفتار می کنیم. به دلیل رفتار ما با آنان ما بیشتر به حیوانات شبیه هستیم تا مسیحیان» در سال ۱۵۲۳ میلادی در مقاله ای در مورد اینکه عیسی مسیح یک یهودی به دنیا آمده بود لوتر از رفتار بد مسیحیان با یهودیان انتقاد کرده و به آن ها توصیه می کند که با یهودیان ملایم باشند. لوتر مصمم بود که اگر یهودیان دین مسیحیتِ واقعی را درک کنند حتماً به مسیحیت می گروند.
در سال ۱۵۳۶ میلادی عقاید لوتر نسبت به یهودیان دچار تغییر ۱۸۰ درجه شد. برخی این تغییر را به دلیل عدم موفقیت او در قانع کردن یهودیان به مسیحی شدن میدانند. حال آنکه برخی دیگر اعتقاد دارند که لوتر دارای دیدگاه های ضد یهودی پس از خواندن کتاب تلمود شد. در سال ۱۵۳۶ میلادی به توصیه لوتر جان فردریک قوانین ضد یهودی در قلمرو خود تعیین کرد. حاخام آن منطقه قصد داشت به نزد فردریک برود ولیکن لوتر هربار از لغو شدن این قوانین جلوگیری کرد. پس از این زمان دیدگاه لوتر نسبت به یهودیان به شدت منفی گشت و آثار بعدی او نمایانگر نفرت بسیار شدید از یهودیان است.
لوتر دارای دو کتاب اصلی ضد یهودی است. نخستین کتاب مقاله ای به نام درباره یهودیان و دروغ های آنان نام دارد. کتاب دوم از نام غیرقابل فهم و نسل مسیح است. هر دو این کتاب ها در سال ۱۵۴۳ و کمی پیش از مرگ لوتر نوشته شده اند.

