[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
بطء (۱ بار)
ل (۳۸۴۲ بار)
نن (۲۴۱ بار)
«لَیُبَطِّئَنَّ» از مادّه «بُطْؤ» (بر وزن قطب) به معنای کندی در حرکت می باشد، و چنان که جمعی از اهل لغت و مفسران در اینجا ذکر کرده اند، هم معنای لازم را دارد و هم متعدی، یعنی هم خودشان درحرکت کندندو هم دیگران را تشویق به این کار می کنند، و شاید با توجّه به این که از باب «تفعیل» است، فقط معنای متعدی را برساند، منتها گاهی خود را وادار به کندی می کند و گاهی دیگران را.
تأخیر کردن. راغب تأخیر در سیر گفته ولی طبرسی و جوهری و قاموس مطلق تأخیر گفتهاند ، بعضی از شما از خروج بر جهاد تأخیر میکند. مفردات آنرا در آیه، متعدی گرفته یعنی: بعضی از شما دیگران را به تأخیر و امیدارند ولی دیگران باب افعال را از این مادّه، لازم گرفتهاند. احتمال دارد که باب افعال در آیه به معنی تکثیر باشد، یعنی پیوسته تأخیر میکنند راغب این احتمال را از دیگران نقل کرده است.
بطء (۱ بار)
ل (۳۸۴۲ بار)
نن (۲۴۱ بار)
«لَیُبَطِّئَنَّ» از مادّه «بُطْؤ» (بر وزن قطب) به معنای کندی در حرکت می باشد، و چنان که جمعی از اهل لغت و مفسران در اینجا ذکر کرده اند، هم معنای لازم را دارد و هم متعدی، یعنی هم خودشان درحرکت کندندو هم دیگران را تشویق به این کار می کنند، و شاید با توجّه به این که از باب «تفعیل» است، فقط معنای متعدی را برساند، منتها گاهی خود را وادار به کندی می کند و گاهی دیگران را.
تأخیر کردن. راغب تأخیر در سیر گفته ولی طبرسی و جوهری و قاموس مطلق تأخیر گفتهاند ، بعضی از شما از خروج بر جهاد تأخیر میکند. مفردات آنرا در آیه، متعدی گرفته یعنی: بعضی از شما دیگران را به تأخیر و امیدارند ولی دیگران باب افعال را از این مادّه، لازم گرفتهاند. احتمال دارد که باب افعال در آیه به معنی تکثیر باشد، یعنی پیوسته تأخیر میکنند راغب این احتمال را از دیگران نقل کرده است.
wikialkb: لَیُبَطّئَنّ