لیبِرْمان، ماکْس (۱۸۴۷ـ۱۹۳۵)(Liebermann, Max)
تابلوی قدم زدن در باغ وحش آمستردام، اثر لیبرمان
نقاش امپرسیونیست آلمانی. منظره، تک چهره و صحنه های زندگی شهری را نقاشی می کرد؛ همچون تابلوی قدم زدن طوطی در باغ وحش آمستردام (۱۹۰۲؛ تالار هنر، برِمن). از بانیان انشعاب برلین در ۱۸۹۹، و شخصیتی برجسته در تکامل هنر قرن ۲۰ آلمان بود. لیبرمان در برلین، وایمار، و پاریس درس خواند، و بارها به هلند سفر کرد و از ویژگی های نقاشی صحنه های روزمرۀ هلندی و سبک فرانس هالس تأثیر پذیرفت، و سپس کار هنری خود را در برلین پی گرفت. سفر به باربیزون در ۱۸۷۳، او را دوستدار و دست آموز طبیعت ساخت. با روحیه ای مشابه چارلز ـ فرانسوا دوبینیی و کامی کورو، و با تأثیر از آثار ژان فرانسوا میله و یوزف ایسرائلس، به نقاشی از مضامین روستایی پرداخت. از دهۀ ۱۸۹۰ تأثیر امپرسیونیسم فرانسوی، به شیوه ای درخشان تر، رنگین تر، و خودزا در آثارش بازتاب یافت. از ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳ سرپرست آکادمی برلین بود.
تابلوی قدم زدن در باغ وحش آمستردام، اثر لیبرمان
نقاش امپرسیونیست آلمانی. منظره، تک چهره و صحنه های زندگی شهری را نقاشی می کرد؛ همچون تابلوی قدم زدن طوطی در باغ وحش آمستردام (۱۹۰۲؛ تالار هنر، برِمن). از بانیان انشعاب برلین در ۱۸۹۹، و شخصیتی برجسته در تکامل هنر قرن ۲۰ آلمان بود. لیبرمان در برلین، وایمار، و پاریس درس خواند، و بارها به هلند سفر کرد و از ویژگی های نقاشی صحنه های روزمرۀ هلندی و سبک فرانس هالس تأثیر پذیرفت، و سپس کار هنری خود را در برلین پی گرفت. سفر به باربیزون در ۱۸۷۳، او را دوستدار و دست آموز طبیعت ساخت. با روحیه ای مشابه چارلز ـ فرانسوا دوبینیی و کامی کورو، و با تأثیر از آثار ژان فرانسوا میله و یوزف ایسرائلس، به نقاشی از مضامین روستایی پرداخت. از دهۀ ۱۸۹۰ تأثیر امپرسیونیسم فرانسوی، به شیوه ای درخشان تر، رنگین تر، و خودزا در آثارش بازتاب یافت. از ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳ سرپرست آکادمی برلین بود.
wikijoo: لیبرمان،_ماکس_(۱۸۴۷ـ۱۹۳۵)