لِژِه، فِرْنان (۱۸۸۱ـ۱۹۵۵)(Leger, Fernand)
یکی از آثار فرنان لژه
نقاش و طراح فرانسوی. هنرش با کوبیسم پیوند داشت. از ۱۹۰۹ با فرم های ساده، خطوط کناره نمای صریح، و رنگ های جسورانه، سبک خاصی را پدید آورد. شکل های مکانیکی از مضامین ثابت آثارش، ازجمله طرح هایش برای بالۀ سوئدی (۱۹۲۱ـ۱۹۲۲)، دیوارنگاره ها، و فیلم انتزاعی بالۀ مکانیکی (۱۹۲۴) به شمار می روند. لژه نخست معماری خواند، و در ۱۹۰۳ به نقاشی رو آورد و در مدرسۀ عالی هنرهای زیبا (بوزار) پاریس (بوزار)، آکادمی ژولیَن، و لوور هنر آموخت. نخست شیفتۀ امپرسیونیسم شد، و در سال های ۱۹۰۹ـ۱۹۱۴ از کوبیسم تأثیر گرفت؛ در دورۀ خدمت در جنگ، به فرم های ماشینی تمایل یافت که از ۱۹۱۷ عنصر مهم هنرش شد. در نقاشی های مکانیکی اش، عناصری همچون اتاق سوزن بان، و تابلوهای خیابان را به تصویر می کشید، سرانجام به درون مایه های انسانی بازگشت، ولی همچنان از عناصر تزیینی، در نهایت سادگی بهره می بُرد. علاوه بر نقاشی، شماری لیتوگراف، تصویرسازی کتاب، و طرح تزیینی برای دیوار، موزاییک، و شیشۀ منقوش خلق کرد.
یکی از آثار فرنان لژه
نقاش و طراح فرانسوی. هنرش با کوبیسم پیوند داشت. از ۱۹۰۹ با فرم های ساده، خطوط کناره نمای صریح، و رنگ های جسورانه، سبک خاصی را پدید آورد. شکل های مکانیکی از مضامین ثابت آثارش، ازجمله طرح هایش برای بالۀ سوئدی (۱۹۲۱ـ۱۹۲۲)، دیوارنگاره ها، و فیلم انتزاعی بالۀ مکانیکی (۱۹۲۴) به شمار می روند. لژه نخست معماری خواند، و در ۱۹۰۳ به نقاشی رو آورد و در مدرسۀ عالی هنرهای زیبا (بوزار) پاریس (بوزار)، آکادمی ژولیَن، و لوور هنر آموخت. نخست شیفتۀ امپرسیونیسم شد، و در سال های ۱۹۰۹ـ۱۹۱۴ از کوبیسم تأثیر گرفت؛ در دورۀ خدمت در جنگ، به فرم های ماشینی تمایل یافت که از ۱۹۱۷ عنصر مهم هنرش شد. در نقاشی های مکانیکی اش، عناصری همچون اتاق سوزن بان، و تابلوهای خیابان را به تصویر می کشید، سرانجام به درون مایه های انسانی بازگشت، ولی همچنان از عناصر تزیینی، در نهایت سادگی بهره می بُرد. علاوه بر نقاشی، شماری لیتوگراف، تصویرسازی کتاب، و طرح تزیینی برای دیوار، موزاییک، و شیشۀ منقوش خلق کرد.
wikijoo: لژه،_فرنان_(۱۸۸۱ـ۱۹۵۵)