لوئیس، کِلارِنْس (۱۸۸۳ـ۱۹۶۴)(Lewis, Clarence Irving)
فیلسوف امریکایی. به سبب کارهایش در منطق، شناخت شناسی (نظریۀ شناخت) و فلسفۀ اخلاق شهرت دارد. او در استونم ماساچوست متولد شد و در دانشگاه هاروارد تحصیل کرد و در آن جا زیر نظر جوسایا رویس، ویلیام جیمز، و راَلف بارتون پِری به مطالعه و تحقیق پرداخت. در ۱۹۲۰ در مقام عضو هیئت علمی به هاروارد بازگشت. ذهن لوئیس، در زمینۀ منطق، به مفهوم «استلزام» مشغول بود. این گرایش ذهنی به تألیف کتابی انجامید با عنوان منطق نمادین که با همکاری اچ لَنگفورد نوشته شد و حاوی نظام لوئیس دربارۀ «استلزام اکید» است. کتاب معرفت شناختی او به نامذهن و نظم جهانی (۱۹۲۲) بیانی است از پراگماتیسم مفهوم گرایانۀ او. بنابر استدلال لوئیس، شناخت تجربی نتیجۀ تعبیر مفهومیِ تجربه است. مفهوم های تعبیری، یا مقوله ها، از آن جا که مقدم بر تجربه اند، «پیشینی» به شمار می روند؛ اما این مقوله های پیشینی تغییرناپذیر نیستند. آن ها به این دلیل انتخاب می شوند که در پیشبرد شناخت آدمی ارزش عملی دارند. لوئیس، در اخلاق، از این برنهاد دفاع می کرد که داوری های ارزشی صورتی از حکم های تجربیِ آزمون پذیرند.
فیلسوف امریکایی. به سبب کارهایش در منطق، شناخت شناسی (نظریۀ شناخت) و فلسفۀ اخلاق شهرت دارد. او در استونم ماساچوست متولد شد و در دانشگاه هاروارد تحصیل کرد و در آن جا زیر نظر جوسایا رویس، ویلیام جیمز، و راَلف بارتون پِری به مطالعه و تحقیق پرداخت. در ۱۹۲۰ در مقام عضو هیئت علمی به هاروارد بازگشت. ذهن لوئیس، در زمینۀ منطق، به مفهوم «استلزام» مشغول بود. این گرایش ذهنی به تألیف کتابی انجامید با عنوان منطق نمادین که با همکاری اچ لَنگفورد نوشته شد و حاوی نظام لوئیس دربارۀ «استلزام اکید» است. کتاب معرفت شناختی او به نامذهن و نظم جهانی (۱۹۲۲) بیانی است از پراگماتیسم مفهوم گرایانۀ او. بنابر استدلال لوئیس، شناخت تجربی نتیجۀ تعبیر مفهومیِ تجربه است. مفهوم های تعبیری، یا مقوله ها، از آن جا که مقدم بر تجربه اند، «پیشینی» به شمار می روند؛ اما این مقوله های پیشینی تغییرناپذیر نیستند. آن ها به این دلیل انتخاب می شوند که در پیشبرد شناخت آدمی ارزش عملی دارند. لوئیس، در اخلاق، از این برنهاد دفاع می کرد که داوری های ارزشی صورتی از حکم های تجربیِ آزمون پذیرند.
wikijoo: لوییس،_کلارنس_(۱۸۸۳ـ۱۹۶۴)