لوی، مِرْنا (۱۹۰۵ـ۱۹۹۳)(Loy, Myrna)
(نام اصلی: مرنا ویلیامز)بازیگر امریکایی سینما. زنی مستقل و متکی به خود و نیز بازیگر کمدی بود و از نوع جدید ستارگان هالیوود در دهۀ ۱۹۳۰ به شمار می رفت؛ او در مجموعۀ فیلم های مرد نحیف(۱۹۳۴ـ۱۹۴۷) نقش نورا چارلزرا در مقابل ویلیام پاولبازی کرد. از دیگر فیلم های اوست: نقاب فومانچو(۱۹۳۲)، ملودرام منهتن(۱۹۳۴)، زن انگشت نما(۱۹۳۶)، باز هم دوستت دارم(۱۹۴۰)، بهترین سا ل های زندگی ما(۱۹۴۶)، و آقای بلندینگ خانۀ رؤیایی اش را می سازد(۱۹۴۸). لوی در مونتانابه دنیا آمد. نخست عضو گروه کر تئاتر چینی گرومندر لوس آنجلس بود و به تدریج نقش های کوچکی در فیلم ها، ازجمله در نسخۀ صامت بن هور(۱۹۲۶)، بازی کرد. موفقیتش آن گاه از راه رسید که در فیلم مرد نحیف، براساس رمان دشیل هامِت، بازی کرد. ماجراهای کارآگاهیِ او و ویلیام پاول، در نقش زن و شوهر، با استقبال بسیار تماشاگران مواجه شد و درپی آن چندین دنباله بر این فیلم ساخته شد؛ و این دو در چندین فیلم دیگر نیز با هم نقش آفرینی کردند. در رأی گیری ۱۹۳۶ لوی را «ملکۀ سینما» لقب دادند (لقب «سلطان» به کلارک گیبلتعلق گرفت). لوی در سال های جنگ جهانی دوم در صلیب سرخخدمت کرد و پس از آن، با سیمایی موقرانه تر، با فیلم بهترین سا ل های زندگی ما به سینما بازگشت. دامِ نیمه شب(۱۹۶۰) واپسین نقش مهم او بود ولی بعدها گاهی نقش های کوچکی را در سینما ایفا کرد و در ۱۹۷۳ در اجرای تازه ای از نمایش زناندر برادوی، نیویورک، بازی کرد. در ۱۹۹۰ جایزۀ افتخاری اسکار را دریافت کرد.
(نام اصلی: مرنا ویلیامز)بازیگر امریکایی سینما. زنی مستقل و متکی به خود و نیز بازیگر کمدی بود و از نوع جدید ستارگان هالیوود در دهۀ ۱۹۳۰ به شمار می رفت؛ او در مجموعۀ فیلم های مرد نحیف(۱۹۳۴ـ۱۹۴۷) نقش نورا چارلزرا در مقابل ویلیام پاولبازی کرد. از دیگر فیلم های اوست: نقاب فومانچو(۱۹۳۲)، ملودرام منهتن(۱۹۳۴)، زن انگشت نما(۱۹۳۶)، باز هم دوستت دارم(۱۹۴۰)، بهترین سا ل های زندگی ما(۱۹۴۶)، و آقای بلندینگ خانۀ رؤیایی اش را می سازد(۱۹۴۸). لوی در مونتانابه دنیا آمد. نخست عضو گروه کر تئاتر چینی گرومندر لوس آنجلس بود و به تدریج نقش های کوچکی در فیلم ها، ازجمله در نسخۀ صامت بن هور(۱۹۲۶)، بازی کرد. موفقیتش آن گاه از راه رسید که در فیلم مرد نحیف، براساس رمان دشیل هامِت، بازی کرد. ماجراهای کارآگاهیِ او و ویلیام پاول، در نقش زن و شوهر، با استقبال بسیار تماشاگران مواجه شد و درپی آن چندین دنباله بر این فیلم ساخته شد؛ و این دو در چندین فیلم دیگر نیز با هم نقش آفرینی کردند. در رأی گیری ۱۹۳۶ لوی را «ملکۀ سینما» لقب دادند (لقب «سلطان» به کلارک گیبلتعلق گرفت). لوی در سال های جنگ جهانی دوم در صلیب سرخخدمت کرد و پس از آن، با سیمایی موقرانه تر، با فیلم بهترین سا ل های زندگی ما به سینما بازگشت. دامِ نیمه شب(۱۹۶۰) واپسین نقش مهم او بود ولی بعدها گاهی نقش های کوچکی را در سینما ایفا کرد و در ۱۹۷۳ در اجرای تازه ای از نمایش زناندر برادوی، نیویورک، بازی کرد. در ۱۹۹۰ جایزۀ افتخاری اسکار را دریافت کرد.
wikijoo: لوی،_مرنا_(۱۹۰۵ـ۱۹۹۳)