لوگوس به عربی لوغوس

پیشنهاد کاربران

لوگوس. ( در انگلیسی :Logos /ˈloʊɡɒs/, UK /ˈlɒɡɒs/, or US /ˈloʊɡoʊs/; Greek: λόγος ) برای درک واژهٔ «لوگوس» باید پیش زمینه های یونانی و یهودی آن را بررسی کرد. در ادبیات یونان لوگوس حاوی تنوع قابل ملاحظه ای از معانی است. هرالکیتویس، لوگوس را قدرت الهی برای بخشیدن انسجام، معنا و یکپارچگی به کائنات تعریف می کند. برای او لوگوس محور نظم کائنات است. فیلسوفان رواقی، لوگوس را «عقل کل» می دانستند که به واسطهٔ آن کائنات خلق و اداره می شدند. برای رواقیون، لوگوس، علت العلل نظام آفرینش تلقی می شد. فیلون فیلسوف یهودی نیز لوگوس را نقشهٔ خدا و قدرت او برای خلق و تداوم خلقت تعریف می کند.
...
[مشاهده متن کامل]

شایان ذکرست که واژهٔ لوگوس در ترجمهٔ یونانی عهدعتیق موسوم به ترجمهٔ هفتاد Dabar است. Dabar علت بنیادی همه چیز است که با «پیام و عمل» تجلی پیدا می کند ( مزمور ۱۰۷:‏۲۰ و تثنیه ۳۲:‏۴۶ - ‏۴۷ ) . برای درک بهتر این واژه ضروری است که به پیش زمینه های اعتقادی یهودیان پیرامون مفهوم حکمت اشاره کرد زیرا که یکی از مفاهیم بنیادی لوگوس حکمت می باشد. بنابر اعتقاد یهودیان خدا از طریق حکمت خود جهان را خلق کرد، از این رو حکمت، ریشه در ذات خدا دارد. این حکمت در تورات به عالی ترین شکل ممکن جلوه گر می شد. در واقع کتب حکمتی عهدعتیق الهیات خلقت را ترسیم می کنند. اما در عهدجدید حکمت الهی در مسیح تجلی می یافت و عهدجدید فراتر از آن خود مسیح را به عنوان حکمت خدا معرفی می کند ( لوقا ۲:‏۴ و مرقس ۶:‏۲ و اول قرنتیان ۱:‏۳۰ ) . بدین سان آنچه در عهدعتیق ریشه در ذات خدا داشت حال در مسیح تجسم پیدا می کند.
مسیح همچون حکمت، عامل خلقت است ( یوحنا ۱:‏۳ و۱۰ ) . مسیح پیام و کلام خدا ( لوگوس ) به بشرست ( یوحنا ۱:‏۱ ) . در او نقشه و هدف الهی برای بشر نمایان می شود. در مسیح تفکر خدا پدیدار می گردد. سؤالی که با آن روبروییم آن است که چرا یوحنا به جای واژهٔ حکمت از لوگوس استفاده کرد؟ به این سؤال می توان از چند بُعد پاسخ داد.
اولاً، لوگوس مفهوم حکمت را نیز در خود داشت و به علت حیطهٔ معانی وسیع تر انتخاب بهتری بود. ثانیاً، یهودیان تورات را سمبل حکمت می دانستند، حال آنکه تجلی غایی این حکمت در مسیح می بود، از این رو واژهٔ لوگوس گزیدهٔ بهتری به لحاظ بشارت برای مسیحیان تلقی می شد. از سوی دیگر، اطلاق ضمیر مؤنث به حکمت در عهدعتیق به خوبی نمی توانست تجلی لوگوس در مسیح را نمایان سازد.
لوگوس بیانگر ازلیت و پیش موجودیت مسیح است. لوگوس نمایانگر یگانگی ذات مسیح با خداست. لوگوس مکاشفهٔ تفکر و شخصیت خداست.
منابع [ویرایش]
مجله کلمه شماره ۳۷ مورخ ۰۳/۰۱/۲۰۰۴
رده های صفحه: فلسفه مسیحی مفهوم ها در منطق علوم بلاغی تثلیث باوری تصورات از خدا زبان زبان و عرفان واژگان فلسفی
قس عربی
لوغوس ( بالإغریقیة: Λούος ) ( بالإنجلیزیة : Logos )
و هی من أشد الکلمات أهمیة وأکثرها غموضا فی الفکرین الغربیین الدینی والفلسفی، إذ تدل فی سیاقات شتى على مدلولات متعددة، کالخطاب، اللغة، العقل الکلی، کلمة الإله، من بین معان أخرى.
محتویات [اعرض]
[عدل]عند هرقلیطس
هرقلیطس، الفیلسوف الیونانی القدیم اهتم بشکل عظیم بـ اللوغوس، فقد اعتبره "القانون الکلی للکون". یقول هرقلیطس : " کل القوانین الإنسانیة تتغذى من قانون إلهی واحد : لأن هذا یسود کل من یرید، ویکفی للکل، ویسیطر على الکل". ووافقه الرواقیون وقالوا أن العقل أو اللوغوس هو المبدأ الفعال فی العالم، وهو الذی یشیع فی العالم الحیاة، وأنه الذی ینظم ویرشد العنصر السلبی فی العالم ویعنون "المادة". وقال ذیوجانس اللائرسی عن مذهب الرواقیین : "یقول الرواقیون أن اللوغوس هو المبدأ الفعال فی الهیولی، إنه الله، وهو سرمدیّ، وهو الفعال لکل شیء من خلال المادة".
[عدل]عند فیلون الیهودی
قال فیلون عن اللوغوس أنه أول القوى الصادرة عن الله، وأنه محل الصور، والنموذج الأول لکل الأشیاء. وهو القوة الباطنة التی تحیی الاشیاء وتربط بینها. وهو یتدخل فی تکوین العالم، لکنه لیس خالقاً. وهو الوسیط بین الله والناس، وهو الذی یرشد بنی الإنسان ویمکنهم من الارتفاع إلى رؤیة الله. ولکن دوره هو دائماً دور الوسیط. ویقینه بأنه " إلهی " θέος ویمیزه من الله بأداة التعریف التی تضاف إلى الله οθέος ولکنها لا تضاف إلى اللوغوس.
[عدل]فی العهد القدیم
من بین اسفار العهد القدیم فی الکتاب المقدس، هناک سفر باسم " سفر الحکمة لسلیمان" ویصف فیه صاحبه الحکمة بأنها بالقرب من الله أو عند الله تشارکه عرشه الإلهی وأنها صادرة عن مجده، وتساعده فی عملیة الخلق، وتسری فی کل الأشیاء وتحقق وحدة العالم. ویمکن أن تتصل بمن من البشر مستعدین لتلقیها، لتقدس أرواحهم وتؤمّن لها الخلود عند الله : وهذه الحکمة تسمى فی عدة مواضاع باسم " اللوغوس "، وهذا اللوغوس ( الکلمة ) الذی فیه جعل إله إسرائیل، رب الرحمة، کل الأشیاء. وبه نجى شعب إسرائیل وسینجّی کل النفوس التی تتلقاه.
[عدل]فی العهد الجدید
یستهل یوحنا فی الإنجیل الرابع المنسوب إلیه، بالحدیث عن ( الکلمة ) : " فی البدء کان الکلمة، والکلمة کان عند الله، والله هو الکلمة، به کل شیء کان، وبغیره لم یکن شیء مما کان". وجاء فی خاتمة رسالته الأولى وفی الرؤیا المنسوبة إلیه أیضاً أن هذا اللوغوس أو الکلمة، هو الذی کان قبل خلق الکون، کان عند الله، وهو هو الله، وهذا اللوغوس أو الکلمة، تجسد، أی اتخذ جسداً، وحلّ بین الناس، فکشف لهم حقیقة النجاة ( الخلاص ) وبث فیهم الحیاة الخالدة، ممکنا لهم من أن یصیروا أبناء الله. وبالجملة : أنه یسوع المسیح. وهذا اللوغوس، عند القدیس یوحنا، لا یماثل تماماً الحکمة فی سفر الحکمة، ولا اللوغوس عند فیلون والأفلاطونیة المحدثة، لأنه عند یوحنا هو الله نفسه، ولیس قوة تابعة لله کما هی الحال عند فیلون.
[عدل]عند آباء الکنیسة
فی أثر یوحنا جاء الآباء المسیحیون : یوستینوس، وکلیمانس السکندری، واوریجانس السکندری، فوجدوا فی فکرة اللوغوس وسیلة لتفسیر ال . . .

بپرس