لوکرتیوس

دانشنامه عمومی

تیتوس لوکرتیوس کاروس یا لوکرس، شاعر و فیلسوف اپیکورگرای اهل روم باستان بود. احتمال داده می شود که در ۹۹ پیش از میلاد به دنیا آمده باشد و در ۵۵ پیش از میلاد درگذشته باشد. از جملهٔ آثار به جامانده از لوکرتیوس، می توان به منظومهٔ بلند در طبیعت اشیا اشاره کرد که در آن به نظریهٔ اتمی قدیم پرداخته است. یکی از دهانه های ماه به یاد او نام گذاری شده است.
وی حامی فلسفه اپیکور و از دوستان سیسرون ( سخنور نامور روم ) بود. درباره چگونگی مرگ او چندان اطلاعی در دست نیست اما در یکی از روایت ها چنین آمده که او جهانی آرمانی و بهتر برای مردمان آرزو می برده، و در این راه از دژخویی ها و نامردمی های تیره اندیشان خسته شده و در چهل و سه سالگی با خودکشی، به زندگی خود پایان داده است. [ ۱]
لوکرتیوس، پیش از مرگش کتابی به شعر نوشت، اما نتوانست آن را منتشر کند و پس از مرگ او، سیسرون کتاب منتشر نشدهٔ لوکرتیوس را با نام درباره طبیعت ( به لاتین: De rerum natura ) گردآوری و منتشر کرد. [ ۲]
لوکرتیوس در کتاب خود، درازدستی های حاکمان را نکوهش کرده و سرچشمهٔ تیره بختی آدمی را افتادن در دام پندارهای خام و خرافات می داند. [ ۳] او در پی این بوده که با پیدا کردن سرچشمهٔ علمی پدیده های طبیعت، ذهن مردم را از خرافات رهایی دهد تا بتوانند به رستگاری برسند. [ ۳]
عکس لوکرتیوس
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

لوکْرِتیوس (ح ۹۹ـ۵۵ پ م)(Lucretius)
لوکْرِتیوس
(نام کامل: تیتوس لوکرتیوس کاروس) شاعر رومی. شعر آموزشی بزرگ او در شش دفتر، با عنوان دربارۀ طبیعت اشیا مبیّن نظریه های دموکریتوس و اپیکوروس و فیلسوفان یونانی است و سرچشمۀ عمدۀ دانش معاصر دربارۀ اندیشه اپیکوروس به شمار می رود. لوکرتیوس درصدد بود که بشریت را از قید هراس از مرگ و بیم داشتن از خدایان، که به نظر او علت عمدۀ ناخرسندی آدمی است، برهاند و شعرش را بیشتر به منظور آموزش دادن و متقاعدساختن عرضه کرد تا به منظور خشنودکردن. توصیف او از جهان هستی به عنوان برهم انباشتگیِ تصادفیِ اتم هایی که در خلأ حرکت می کنند، تأکیدش بر این که روح یک ذات جداگانۀ غیرمادّی نیست بلکه ترکیبِ اتفاقیِ اتم هایی است که پس از فنای جسم باقی نمی ماند، و اعتقاد راسخ او به علل مطلقاً طبیعی برای پدیده های زمینی، همگی به منظور اثبات این نکته اند که جهان را عامل ایزدی هدایت نمی کند و از این رو ترس از امور مابعدالطبیعی پایه و اساس معقولی ندارد. لوکرتیوس وجود خدایان را رد نمی کند، اما چنین می انگارد که آنان را با امور یا سرنوشت میرندگان کاری نیست. یکی از مشهورترین قطعه های دربارۀ طبیعت اشیا توصیف سیر تحول زندگی ابتدایی و زایش تمدن است. میلتون در بسیاری از قطعه های بهشت گمشدهاش از لوکرتیوس تقلید کرده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس