لومِت، سیدْنی (۱۹۲۴ـ ۲۰۱۱)(Lumet, Sidney)
لومِت، سیدْنی
کارگردان امریکایی سینما. در فیلم هایش به مسائل اجتماعی می پردازد و توانسته از بازیگرانش بازی های فوق العاده بگیرد، ازجمله دوازده مرد خشمگین (۱۹۵۷)، بعدازظهر نحس (۱۹۷۵)، شبکه (۱۹۷۶)، گذران با دست خالی (۱۹۸۸)، و سین جیم (۱۹۹۰). سیدنی لومت فیلم سازی پرکار و بااستعداد است و نشان داده که می تواند در ژانر (گونه)های متنوعی کار کند. در فیلم های او چند درون مایۀ اصلی پیوسته تکرار می شوند: تأکید بر نابرابری اجتماعی، بررسی شرطی شدن فرد بر اثر تعامل با خانواده و دوستان، و هشدار دربارۀ خطرات انسانیت زدایی ناشی از فنّاوری. برخی دیگر از فیلم های او عبارت اند از سفر دراز روز در شب(۱۹۶۲)، سمسار (۱۹۶۵)، سرپیکو (۱۹۷۳)، قتل در قطار سریع السیر شرق (۱۹۷۴)، شاهزادۀ شهر (۱۹۸۱)، کسب و کار خانوادگی(۱۹۸۹)، غریبه ای در میان ما(۱۹۹۲) گلوریا (۱۹۹۹)، مرا گناهکار بدان(۲۰۰۶)، و پیش ازآنکه شیطان بفهمد تو مردی(۲۰۰۷). در ۱۹۹۵ کتاب فیلم سازی را منتشر ساخت، که شرح گویایی است از فنون فیلم سازی از دیدگاه کسی که خودش سال ها به این کار مشغول بوده است.
لومِت، سیدْنی
کارگردان امریکایی سینما. در فیلم هایش به مسائل اجتماعی می پردازد و توانسته از بازیگرانش بازی های فوق العاده بگیرد، ازجمله دوازده مرد خشمگین (۱۹۵۷)، بعدازظهر نحس (۱۹۷۵)، شبکه (۱۹۷۶)، گذران با دست خالی (۱۹۸۸)، و سین جیم (۱۹۹۰). سیدنی لومت فیلم سازی پرکار و بااستعداد است و نشان داده که می تواند در ژانر (گونه)های متنوعی کار کند. در فیلم های او چند درون مایۀ اصلی پیوسته تکرار می شوند: تأکید بر نابرابری اجتماعی، بررسی شرطی شدن فرد بر اثر تعامل با خانواده و دوستان، و هشدار دربارۀ خطرات انسانیت زدایی ناشی از فنّاوری. برخی دیگر از فیلم های او عبارت اند از سفر دراز روز در شب(۱۹۶۲)، سمسار (۱۹۶۵)، سرپیکو (۱۹۷۳)، قتل در قطار سریع السیر شرق (۱۹۷۴)، شاهزادۀ شهر (۱۹۸۱)، کسب و کار خانوادگی(۱۹۸۹)، غریبه ای در میان ما(۱۹۹۲) گلوریا (۱۹۹۹)، مرا گناهکار بدان(۲۰۰۶)، و پیش ازآنکه شیطان بفهمد تو مردی(۲۰۰۷). در ۱۹۹۵ کتاب فیلم سازی را منتشر ساخت، که شرح گویایی است از فنون فیلم سازی از دیدگاه کسی که خودش سال ها به این کار مشغول بوده است.
wikijoo: لومت،_سیدنی_(۱۹۲۴ـ_۲۰۱۱)