لولیان
لغت نامه دهخدا
این زند بر چنگهای سغدیان پالیزبان
وآن زند بر نایهای لوریان آزادوار.
نیز از دزدی و راهزنی و طراری آنها سخن گفته اند. جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی گوید:
رومی روز آب کارت برد و تودر کار آب
لوری شب رخت عمرت برد و تو در پنج و چار.
باز از بیشرمی و شوخ طبعی آنان یاد کرده اند. حافظ راست :
صبا زآن لولی شنگول سرمست
چه داری آگهی چون است حالش.
و هم از پریشانی زندگی و بی سامانی و آشفتگی خانه و بنگاه آنها سخن رانده اند. کمال اسماعیل میگوید:
بیشتر بخوانید ...
فرهنگ فارسی
پیشنهاد کاربران
لولیان یک آلبوم موسیقی ایرانی است؛ با آهنگسازی حمید متبسم در آواز دشتی، با اجرای گروه دستان و آواز شهرام ناظری .
ساختار لولیان با ترکیبی از تحریرهای ریتمیک کلام مولانا به وجود آمده است. ضرورت استفاده از تحریرهای ریتمیک که زنجیروار جملات آهنگین را به هم متصل می نماید. در تشدید حس حرکت و هیجان یک قطعهٔ موسیقی نیاز به کلام کمتر و مدِّ نظر قرار دادن ماهیت اصلی موسیقی است. ناظری از سال ۱۹۸۹ در کنسرت های خارج از کشور خود تحریرهای ریتمیک را مطرح کرد و در کارهایش از آن استفاده نمود. این روش مورد توجه خوانندگان آن سوی مرز قرار گرفت و نمونه های فراوانی از این دست انتشار یافت که البته به دلیل عدم تسلط به موسیقی ایرانی به ویژه ردیف و نداشتن اطلاعات کافی از فلسفهٔ تحریر و ساختمان تشکیل دهنده آن که شامل ادوات تحریر، درون مایهٔ ریاضی و شکل هندسی آن است روی هم رفته اثر ماندگاری به وجود نیامد. شهرام ناظری در بارهٔ تحریر در موسیقی ایرانی در ضمن این اثر می گوید:
... [مشاهده متن کامل]
• حمید متبسم: سه تار
• شهرام ناظری: آواز
• سعید فرج پوری: کمانچه
• حسین بهروزی نیا: بربط
• پژمان حدادی: تنبک
• بهنام سامانی: دف و دایره
• تصنیف سر مست، شعر از مولوی
• قطعهٔ پرواز
• سه تار و آواز، شعر از ابوسعید ابوالخیر
• چهار مضراب گروهی
• تکنوازی کمانچه
• تصنیف لولیان، ساختهٔ شهرام ناظری شعر از مولوی
• تکنوازی بربت
• قطعهٔ چابک سوار، شعر از مولوی
• آهنگسازی و تنظیم قطعات: حمید متبسم
ساختار لولیان با ترکیبی از تحریرهای ریتمیک کلام مولانا به وجود آمده است. ضرورت استفاده از تحریرهای ریتمیک که زنجیروار جملات آهنگین را به هم متصل می نماید. در تشدید حس حرکت و هیجان یک قطعهٔ موسیقی نیاز به کلام کمتر و مدِّ نظر قرار دادن ماهیت اصلی موسیقی است. ناظری از سال ۱۹۸۹ در کنسرت های خارج از کشور خود تحریرهای ریتمیک را مطرح کرد و در کارهایش از آن استفاده نمود. این روش مورد توجه خوانندگان آن سوی مرز قرار گرفت و نمونه های فراوانی از این دست انتشار یافت که البته به دلیل عدم تسلط به موسیقی ایرانی به ویژه ردیف و نداشتن اطلاعات کافی از فلسفهٔ تحریر و ساختمان تشکیل دهنده آن که شامل ادوات تحریر، درون مایهٔ ریاضی و شکل هندسی آن است روی هم رفته اثر ماندگاری به وجود نیامد. شهرام ناظری در بارهٔ تحریر در موسیقی ایرانی در ضمن این اثر می گوید:
... [مشاهده متن کامل]
• حمید متبسم: سه تار
• شهرام ناظری: آواز
• سعید فرج پوری: کمانچه
• حسین بهروزی نیا: بربط
• پژمان حدادی: تنبک
• بهنام سامانی: دف و دایره
• تصنیف سر مست، شعر از مولوی
• قطعهٔ پرواز
• سه تار و آواز، شعر از ابوسعید ابوالخیر
• چهار مضراب گروهی
• تکنوازی کمانچه
• تصنیف لولیان، ساختهٔ شهرام ناظری شعر از مولوی
• تکنوازی بربت
• قطعهٔ چابک سوار، شعر از مولوی
• آهنگسازی و تنظیم قطعات: حمید متبسم
خوش گذران ، رندان ، سرمستان.
کولی
بی خانمان ها
مستان، مستو ها