لوتّو، لورنتسو (۱۴۸۰ ـ۱۵۵۶)(Lotto, Lorenzo)
تابلوی تصلیب مسیح، اثر لوتو
نقاش ونیزی. در شهرهای برگامو، ترویزو، ونیز، آنکونا، و رم هنرآفرینی کرد. در آثار آغازینش از جووانّی بلّینی تأثیر گرفت. آثار دینی نقاشی می کرد، ولی شهرتش بیشتر حاصل تک چهره سازی هایی است که اغلب احساسی از تشویش و اندوه را القا می کنند. لوتو سبکی پرورده و بدیع ابداع کرد که در تابلوی جولیانوی حواری مقام (نگارخانۀ ملی) متجلّی است. تابلوی بانویی چون لوکریتا (نیز در نگارخانۀ ملی) به خوبی نشان دهنده ویژگی کار اوست که بر کاراوادجوی جوان تأثیر گذاشت. معروف ترین نقاشی های محرابیاش در کلیساهای کارمینه و قدیسان جووانّی و پائولو، ونیز؛ و کلیساهای جامع آسولا و مونته سان جوستو در نزدیکی آنکونا، موجودند. نقاشی تصلیب مسیح با ۲۳ پیکره در اندازه طبیعی، در کلیسای جامع مونته سان جوستو است. لوتو دو سال آخر زندگی اش را در انزوایی راهبانه، در صومعۀ سانتا کاسا، در لورتو سپری کرد.
تابلوی تصلیب مسیح، اثر لوتو
نقاش ونیزی. در شهرهای برگامو، ترویزو، ونیز، آنکونا، و رم هنرآفرینی کرد. در آثار آغازینش از جووانّی بلّینی تأثیر گرفت. آثار دینی نقاشی می کرد، ولی شهرتش بیشتر حاصل تک چهره سازی هایی است که اغلب احساسی از تشویش و اندوه را القا می کنند. لوتو سبکی پرورده و بدیع ابداع کرد که در تابلوی جولیانوی حواری مقام (نگارخانۀ ملی) متجلّی است. تابلوی بانویی چون لوکریتا (نیز در نگارخانۀ ملی) به خوبی نشان دهنده ویژگی کار اوست که بر کاراوادجوی جوان تأثیر گذاشت. معروف ترین نقاشی های محرابیاش در کلیساهای کارمینه و قدیسان جووانّی و پائولو، ونیز؛ و کلیساهای جامع آسولا و مونته سان جوستو در نزدیکی آنکونا، موجودند. نقاشی تصلیب مسیح با ۲۳ پیکره در اندازه طبیعی، در کلیسای جامع مونته سان جوستو است. لوتو دو سال آخر زندگی اش را در انزوایی راهبانه، در صومعۀ سانتا کاسا، در لورتو سپری کرد.
wikijoo: لوتو،_لورنتسو_(۱۴۸۰_ـ۱۵۵۶)