[ویکی نور] لوامع التوحید به زبان عربى، اثر ابومحمد بن ابونصر بقلى، مشهور به روزبهان بقلى شیرازى، عارف قرن ششم، در باب عرفان نظرى است.این کتاب به همراه سه رساله دیگر در کتابی به نام المصباح فی مکاشفة بعث الارواح آمده است.
مقدمه این رساله به حمد و ثناى خداى سبحان و صلوات و تحیت بر پیامبر اکرم(ص) اختصاص دارد و متضمن دقایق عرفانى است. مؤلف، در ابتداى این رساله بیان مى کند که براى توحید نهایتى متصور نیست، زیرا حقیقت توحید، صفت موحد است و براى او از جمیع وجوه غایتى وجود ندارد. به نظر وى بدایت توحید داراى ده مرحله است که عبارتند از: فکر، ذکر، حکمت، حیاء، جمع، تفرقه، تمکین، تلوین، مکاشفه و مشاهده و وصول به درجه توحید بدون این مراتب محال است.
وى توحید را بر اصول ده گانه مبتنى مى کند که عبارتند از: قبض، بسط، سکر، صحو، فناء، بقاء، انبساط، اتحاد، استقامت و سر. ناگفته نماند که بعد از مقام سر، دیگرى مقامى براى سالک متصور نیست و آخر مقام توحید، اول مقام سر است و براى موحد در مرتبه سر، هزار مقام است که اول آنها معرفت و آخر آنها نکره مى باشد.
براى توحید، رسم و اسم و نور و سرى است. رسم توحید، همان معرفت عقلانى اسماء الله و نعوت اوست، ولى اسم توحید، بعد از تخلیه قلب از جمیع شکوک و تنور به نور ایمان حاصل مى شود. روزبهان در پایان رساله سوم، مردان مسالک حق را به ده دسته تقسیم مى کند که عبارتند از: اهل کرامات، اهل مقامات، اهل منازلات، اهل درجات، اهل حالات، اهل مخاطبات، اهل مکاشفات، اهل مشاهدات، اهل مدانات، اهل استقامات. وى، سپس، به شرح هر کدام از این اقسام مى پردازد.
المصباح فی مکاشفة بعث الارواح
شرح الحجب و الاستار فی مقامات اهل الانوار و الاسرار
وى توحید را بر اصول ده گانه مبتنى مى کند که عبارتند از: قبض، بسط، سکر، صحو، فناء، بقاء، انبساط، اتحاد، استقامت و سر. ناگفته نماند که بعد از مقام سر، دیگرى مقامى براى سالک متصور نیست و آخر مقام توحید، اول مقام سر است و براى موحد در مرتبه سر، هزار مقام است که اول آنها معرفت و آخر آنها نکره مى باشد.
براى توحید، رسم و اسم و نور و سرى است. رسم توحید، همان معرفت عقلانى اسماء الله و نعوت اوست، ولى اسم توحید، بعد از تخلیه قلب از جمیع شکوک و تنور به نور ایمان حاصل مى شود. روزبهان در پایان رساله سوم، مردان مسالک حق را به ده دسته تقسیم مى کند که عبارتند از: اهل کرامات، اهل مقامات، اهل منازلات، اهل درجات، اهل حالات، اهل مخاطبات، اهل مکاشفات، اهل مشاهدات، اهل مدانات، اهل استقامات. وى، سپس، به شرح هر کدام از این اقسام مى پردازد.
المصباح فی مکاشفة بعث الارواح
شرح الحجب و الاستار فی مقامات اهل الانوار و الاسرار
wikinoor: لوامع_التوحید