دانش ساخت لنج به دانش ساخت لنجهای ایرانی گفته می شود. این لنج ها که توسط مردم جنوب ایران و ساکنان خلیج فارس برای دو کاربرد عمده مسافربری و باری ساخته می شود و در سفرهای دریایی، تجارت، ماهیگیری و غواصی مروارید استفاده می شود. لنج ها به طور سنتی با استفاده از دست و چوب ساخته می شوند. اغلب کارگاه های ساخت لنج های چوبی در استان های هرمزگان، بوشهر، سیستان وبلوچستان و خوزستان قرار دارد.
... [مشاهده متن کامل]
بندر لافت، بندر گوران، بندر پُهل، بندر کنگ و جاسک در استان هرمزگان و گناوه و چابهار از جایگاه های مهم ساخت لنج در ایران به شمار می آیند. دریانوردان ایرانی این لنج ها را با توجه به موقعیت خورشید، ماه و ستاره و با استفاده از فرمولی خاص برای محاسبه عرض و طول جغرافیایی و همچنین عمق آب و پیش بینی های آب و هواشناسی می سازند. ساخت لنج دارای موسیقی و ریتم های خاص خود است که این سرودها توسط کارگران در حال کار کردن خوانده می شد. به علت هزینه بالا و زمان طولانی ساخت لنج های چوبی، امروزه دریانوردان لنج های فایبرگلاس را بیشتر ترجیح می دهند و این باعث شده تا فرهنگ و دانش و تشریفات ساخت لنج های چوبی به تدریج در حال کم رنگ شدن باشد. سال ۲۰۱۱ مهارت های سنتی ساخت و ساز و دریانوردی لنج ایرانی در خلیج فارس در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید.
... [مشاهده متن کامل]
بندر لافت، بندر گوران، بندر پُهل، بندر کنگ و جاسک در استان هرمزگان و گناوه و چابهار از جایگاه های مهم ساخت لنج در ایران به شمار می آیند. دریانوردان ایرانی این لنج ها را با توجه به موقعیت خورشید، ماه و ستاره و با استفاده از فرمولی خاص برای محاسبه عرض و طول جغرافیایی و همچنین عمق آب و پیش بینی های آب و هواشناسی می سازند. ساخت لنج دارای موسیقی و ریتم های خاص خود است که این سرودها توسط کارگران در حال کار کردن خوانده می شد. به علت هزینه بالا و زمان طولانی ساخت لنج های چوبی، امروزه دریانوردان لنج های فایبرگلاس را بیشتر ترجیح می دهند و این باعث شده تا فرهنگ و دانش و تشریفات ساخت لنج های چوبی به تدریج در حال کم رنگ شدن باشد. سال ۲۰۱۱ مهارت های سنتی ساخت و ساز و دریانوردی لنج ایرانی در خلیج فارس در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید.