[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
حجب (۸ بار)
ل (۳۸۴۲ بار)
حجب و حجاب هر دو مصدر و به معنی پنهام کردن و منع از دخول است. حجاب به معنی پرده نیز است (اقرب الموارد). ، حقا که آنها آن روز از پروردگارشان در پردهاند و یا از رحمت خدا ممنوع اند. چون از زنان پیغمبر متاعی خواسنید تز پس پرده بخواهید . این همان آیه حجاب درباره زنان آن حضرت است و با تنقیح مناط شامل زنان دیگر هم میشود و این غیر از پوشیده بودن زن از نا محرم است که در سوره نور آمده بعضیها از این آیه چنین فکر کردهاند که زن مطلقا باید در پس پرده و حجاب باشد، غافل از آنکه مضمون آیه چیز دیگری است . . آیه شریفه در بیان سخن گفتن خدا با انبیاء است و آن از سه قسم خارج نیست اول وحی بدون واسطه آن ظاهراً آنست مه خدا به قلب پیغمبر القا کند، دوّم سخن گفتن از پس پرده مثل حضرت موسی که خدا کلام. صدا آفرید و موسی شنید ، سوّم آمدن ملک و آوردن وحی است مثل آمدن جبرئیل . نا گفته نماند: هر سه قسم، سخن گفتن خداست اعمّ از آنکه اطلاق کلام در این مورد حقیقت باشد یا مجاز و زیرا هر سه قسم استثناء است از «ما...یکلمه» و نیز نا گفته نماند قسم اوّل در انبیاء و غیر انبیاء است مثلا درباره مادر موسی آمده ، و نیز درباره بعضی حشرات و غیره آمده ، . باید وحی انبیاء مرتبه اعلای آن باشد که آنان یقین میکردند این القاء حتماً از جانب خداست. مشروح سخن در (و ح ی) خواهد آمد. . چون «مستوراً» صفت حجاب است لذا این حجاب غیر مرئی است: مؤمن و غیر مؤمن مثل عالم و غیر عالم با آنکه در کنار هم اند از هم بیگانهاند و فاصله زیاد دارند و به زبان هم آشنا نیستند و میانشان پرده نامرئی وجود دارد که از هم جدا شان میکند. تعجّب نادان از دانا بیش از تعجّب دانا از نادان است .
حجب (۸ بار)
ل (۳۸۴۲ بار)
حجب و حجاب هر دو مصدر و به معنی پنهام کردن و منع از دخول است. حجاب به معنی پرده نیز است (اقرب الموارد). ، حقا که آنها آن روز از پروردگارشان در پردهاند و یا از رحمت خدا ممنوع اند. چون از زنان پیغمبر متاعی خواسنید تز پس پرده بخواهید . این همان آیه حجاب درباره زنان آن حضرت است و با تنقیح مناط شامل زنان دیگر هم میشود و این غیر از پوشیده بودن زن از نا محرم است که در سوره نور آمده بعضیها از این آیه چنین فکر کردهاند که زن مطلقا باید در پس پرده و حجاب باشد، غافل از آنکه مضمون آیه چیز دیگری است . . آیه شریفه در بیان سخن گفتن خدا با انبیاء است و آن از سه قسم خارج نیست اول وحی بدون واسطه آن ظاهراً آنست مه خدا به قلب پیغمبر القا کند، دوّم سخن گفتن از پس پرده مثل حضرت موسی که خدا کلام. صدا آفرید و موسی شنید ، سوّم آمدن ملک و آوردن وحی است مثل آمدن جبرئیل . نا گفته نماند: هر سه قسم، سخن گفتن خداست اعمّ از آنکه اطلاق کلام در این مورد حقیقت باشد یا مجاز و زیرا هر سه قسم استثناء است از «ما...یکلمه» و نیز نا گفته نماند قسم اوّل در انبیاء و غیر انبیاء است مثلا درباره مادر موسی آمده ، و نیز درباره بعضی حشرات و غیره آمده ، . باید وحی انبیاء مرتبه اعلای آن باشد که آنان یقین میکردند این القاء حتماً از جانب خداست. مشروح سخن در (و ح ی) خواهد آمد. . چون «مستوراً» صفت حجاب است لذا این حجاب غیر مرئی است: مؤمن و غیر مؤمن مثل عالم و غیر عالم با آنکه در کنار هم اند از هم بیگانهاند و فاصله زیاد دارند و به زبان هم آشنا نیستند و میانشان پرده نامرئی وجود دارد که از هم جدا شان میکند. تعجّب نادان از دانا بیش از تعجّب دانا از نادان است .
wikialkb: لَمَحْجُوبُون