لقب صدیق و فاروق ابوبکر و عمر

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] طبق روایات صحیح السندی که در بسیاری از کتاب های اهل سنت وجود دارد، دو لقب صدیق و فاروق، از القاب اختصاصی آقا امیرالمؤمنین (علیه السّلام) بوده است؛ اما اهل سنت تلاش کرده اند که این فضلیت را برای خلفای دیگر نقل کنند، اما هر آن چه اهل سنت از زبان پیامبر اسلام درباره ابوبکر نقل کرده اند، ساخته و پرداخته دیگران است؛ همان طور که لقب «فاروق» نیز از آنِ امیرالمؤمنین بوده و اهل کتاب آن را به خلیفه دوم هدیه کرده اند.
طبق روایات صحیح السندی که در بسیاری از کتاب های اهل سنت وجود دارد، این دو لقب مبارک، از القاب اختصاصی آقا امیرالمؤمنین (علیه السّلام) بوده است؛ اما اهل سنت تلاش کرده اند که این فضلیت را برای خلفای دیگر نقل کنند. ما به چند روایت اشاره می کنیم.
← روایت امام علی
از طرف دیگر بسیاری از علمای اهل سنت اعتراف کرده اند که این دو لقب، شایسته ابوبکر و عمر نیست و حدیث آن جعلی است.ابن جوزی، عالم معروف اهل سنت در کتاب الموضوعات می نویسد:عن ابی الدرداء عن النبی صلی الله علیه وسلم قال: «رایت لیلة اسری بی فی العرش فرندة خضراء فیها مکتوب بنور ابیض: لا اله الا الله محمد رسول الله ابو بکر الصدیق عمر الفاروق». ابی درداء از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) نقل می کند که آن حضرت فرمود: در شب معراج دیدم که در عرش خداوند بر لوحی سبز با نور سفید نوشته شده بود «خدایی جز خدای یکتا نیست، محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) رسول او است، ابوبکر صدیق و عمر فاروق است!.بعد در نقد روایت می نویسد:هذا حدیث لا یصحّ، والمتّهم به عمر بن اسماعیل قال یحیی: لیس بشئ کذّاب، دجال، سوء، خبیث، وقال النسائی والدارقطنی: متروک الحدیث.
ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی، الموضوعات، ج۱، ص۳۲۷.
محمد بن سعد در الطبقات الکبری، ابن عساکر در تاریخ مدینة دمشق، ابن اثیر در اسد الغابه و محمد بن جریر طبری در تاریخش می نویسند:قال بن شهاب بلغنا ان اهل الکتاب کانوا اول من قال لعمر الفاروق وکان المسلمون یاثرون ذلک من قولهم ولم یبلغنا ان رسول الله صلی الله علیه وسلم ذکر من ذلک شیئا.
ابن سعد، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج۳، ص۲۷۰.
...

پیشنهاد کاربران

چرا به ابوبکر لقب صدیق دادند:
یکی از دلایلی که به ابوبکر لقب صدیق رضی الله عنه داده شد این است که او همواره رسول اکرم صلّّ الله علیه وآله وسلم را تصدیق می کرد در این باره ام المؤمنین عایشه رضی الله عنها می گوید: زمانی که رسول خداص، به مسجد الاقصی برده شد، با مردم از اسراء و معراجش سخن گفت؛ ( این گفته، آن چنان عجیب بود که ) عده ای از کسانی که قبلاً به او ایمان آورده بودند، مرتد شدند و از دین برگشتند. گروهی به نزد ابوبکر رفتند وگفتند: �آیا می دانی که دوست و یارت ( یعنی پیامبر ) چه گفته و او را چه شده است؟ او گمان می کند که او را به یک شب، به مسجد الاقصی برده اند!� ابوبکر فرمود:
...
[مشاهده متن کامل]

�اگر رسول خداصلّّ الله علیه وآله وسلم چنین فرموده اند، بی گمان راست گفته اند. � آنها به ابوبکر گفتند: آری، �تو واقعاً او را تصدیق می کنی که به یک شب به بیت المقدس رفته وپیش از سپیده دم باز گشته است؟!� ابوبکر فرمود: �بله؛ من، او را در آن چه بعیدتر و عجیب تر است، تصدیق می کنم؛ من اورا به اینکه به صبحی یا شامی خبر از آسمان می آورد تصدیق کرده ام. � به همین خاطر ابوبکر ملقب به صدیق شد{1}
در ابتدای امر ابوبکر بلافاصله دعوت پیامبر را برای مسلمان شدن پذیرفت:
هنگامی که رسول اکرم صلّّ الله علیه وآله وسلم دعوتشان را به ابوبکر رضی الله عنه عرضه کردند ابوبکر نیز بدون درنگ و دودلی، قدم پیش نهاد و مسلمان شد و با رسول خدا صلّّ الله علیه وآله وسلم ، پیمان یاری بست و به پیمانش عمل کرد. به همین خاطر، رسول اکرم، درباره ی ابوبکر، فرموده اند: ( إنَّ اللَّهَ بعَثَنی إلیکمْ فقلتُمْ کذبتَ و قال أبوبکر: صدق و واسانی بنفسِهِ و مالِهِ، فهل أنتم تارکوا لی صاحبی؟ ) یعنی: �خداوند، مرا به سوی شما برانگیخت؛ شما ( تکذیبم کردید و ) گفتید: دروغ می گویی؛ اما ابوبکر ( تصدیق نمود و ) گفت: راست می گوید؛ او، مرا با جان و مالش یاری نمود. � و دوبار فرمودند: �پس آیا شما، یار و رفیق دل سوزم را ( محض خاطر من ) برایم می گذارید؟
[1] بخاری کتاب فضائل اصحاب النبی شماره ی3661

بپرس