[ویکی فقه] لطائف الاعلام فی اشارات أهل الإلهام. لطائف الإعلام فی إشارات أهل الإلهام»، تألیف ملا عبدالرزاق کاشانی (قاشانی) (متوفی ۷۳۶ق)، از اکابر صوفیه قرن هشتم هجری قمری است.
«لطائف الإعلام فی إشارات أهل الإلهام»، تألیف ملا عبدالرزاق کاشانی (قاشانی) (متوفی ۷۳۶ق)، از اکابر صوفیه قرن هشتم هجری قمری است. وی نگارش کتابی مشتمل بر مهم ترین مصطلحات صوفیه و الفاظ و القاب مورد توافق آنها را انگیزه خود از نگارش کتاب دانسته است. احمد عبدالرحیم سایح ، توفیق علی وهبه و عامر نجار بر کتاب مقدمه زده و کار تحقیق و تصحیح آن را به انجام رسانده اند. برخی این کتاب را به ابن عربی نسبت داده اند؛ درحالی که کتاب ابن عربی، غیر از این کتاب است و «الإعلام بإشارات أهل الإفهام» نام دارد.
«لطائف الإعلام فی إشارات أهل الإلهام»، تألیف ملا عبدالرزاق کاشانی (قاشانی) (متوفی ۷۳۶ق)، از اکابر صوفیه قرن هشتم هجری قمری است. وی نگارش کتابی مشتمل بر مهم ترین مصطلحات صوفیه و الفاظ و القاب مورد توافق آنها را انگیزه خود از نگارش کتاب دانسته است. احمد عبدالرحیم سایح ، توفیق علی وهبه و عامر نجار بر کتاب مقدمه زده و کار تحقیق و تصحیح آن را به انجام رسانده اند. برخی این کتاب را به ابن عربی نسبت داده اند؛ درحالی که کتاب ابن عربی، غیر از این کتاب است و «الإعلام بإشارات أهل الإفهام» نام دارد.
[ویکی فقه] لطائف الإعلام فی إشارات أهل الإلهام»، تألیف ملا عبدالرزاق کاشانی (قاشانی) (متوفی ۷۳۶ق)، از اکابر صوفیه قرن هشتم هجری قمری است.
«لطائف الإعلام فی إشارات أهل الإلهام»، تألیف ملا عبدالرزاق کاشانی (قاشانی) (متوفی ۷۳۶ق)، از اکابر صوفیه قرن هشتم هجری قمری است. وی نگارش کتابی مشتمل بر مهم ترین مصطلحات صوفیه و الفاظ و القاب مورد توافق آنها را انگیزه خود از نگارش کتاب دانسته است. احمد عبدالرحیم سایح ، توفیق علی وهبه و عامر نجار بر کتاب مقدمه زده و کار تحقیق و تصحیح آن را به انجام رسانده اند. برخی این کتاب را به ابن عربی نسبت داده اند؛ درحالی که کتاب ابن عربی، غیر از این کتاب است و «الإعلام بإشارات أهل الإفهام» نام دارد.
ساختار
این اثر دو جلدی، مشتمل بر مقدمه محقق، مقدمه مؤلف و متن اثر است. در متن اثر حدود ۱۷۰۰ اصطلاح ، بر اساس حروف الفبا مرتّب شده است؛ به نحوی که هریک از حروف، یک باب را تشکیل می دهد. در هر باب، حروف اوّل و دوم به ترتیب الفبایی ردیف شده است. همچنین تمامی اصطلاحات در آغاز کتاب بدون توضیح و شرح ذکر شده اند.
گزارش محتوا
ملاّ عبدالرزاق کاشانی به دلیل تجربه زیادی که در متون عرفانی داشت و با اصطلاحات و اشارات آنها به خوبی آشنا بود، پس از اتمام شرح کتاب « منازل السائرین » و شرح « فصوص الحکم » ابن عربی و تأویلات قرآن کریم، به درخواست عالمان علوم رسمی که آشنایی چندانی با این اصطلاحات نداشتند، اقدام به شرح اصطلاحاتی نمود که در کتب مذکور بیان نشده بود و این اثر همان اصطلاحات صوفیه کاشانی است.این عارف بزرگ، فرهنگ اصطلاحات دیگری را تدوین نمود که به نظر خودش مشتمل بر اسرار علوم لدنی و معارف ربّانی و مسائل غامض است که تنها کمّل و مقربین، آن هم به توفیق الهی، قادر به فهم آن خواهند بود.وی در «لطائف الإعلام فی إشارات أهل الإلهام» که در « کشف الظنون » با نام أهل الإفهام ضبط شده، در یک حوزه ی گسترده به شرح و تفصیل اصطلاحات کتب عرفانی خویش و دیگر عرفا می پردازد؛ به طوری که صاحب « الذریعة »، اصطلاحات صوفیه کاشانی را مختصری از «لطائف الإعلام» می داند، امّا لطائف با همه گستردگی اش، تنها به شرح واژه های کلیدی و مهم می پردازد . کتاب لطائف الإعلام، به وضوح حکایت از تعبیر، تبویب و تنظیم در تألیف دارد و نیز از گستردگی علمی مؤلف و وقوف کامل او در تبیین اصطلاحات عرفانی خبر می دهد. وی در این کتاب از اعتقاد محکم خویش به شریعت سخن می گوید، برخلاف برخی از عارفان که با داشتن حقیقت، اعتنایی به شریعت نمی کنند. وی حتّی علم شریعت را قشری برای علم طریقت و عهده دار صیانت از علم طریقت می داند و طریق صاحب طریقتی را که حق شریعت را ادا نکرده باشد، هوس آلود و مشحون از وسوسه می داند
چند نکته قابل تامل
...
«لطائف الإعلام فی إشارات أهل الإلهام»، تألیف ملا عبدالرزاق کاشانی (قاشانی) (متوفی ۷۳۶ق)، از اکابر صوفیه قرن هشتم هجری قمری است. وی نگارش کتابی مشتمل بر مهم ترین مصطلحات صوفیه و الفاظ و القاب مورد توافق آنها را انگیزه خود از نگارش کتاب دانسته است. احمد عبدالرحیم سایح ، توفیق علی وهبه و عامر نجار بر کتاب مقدمه زده و کار تحقیق و تصحیح آن را به انجام رسانده اند. برخی این کتاب را به ابن عربی نسبت داده اند؛ درحالی که کتاب ابن عربی، غیر از این کتاب است و «الإعلام بإشارات أهل الإفهام» نام دارد.
ساختار
این اثر دو جلدی، مشتمل بر مقدمه محقق، مقدمه مؤلف و متن اثر است. در متن اثر حدود ۱۷۰۰ اصطلاح ، بر اساس حروف الفبا مرتّب شده است؛ به نحوی که هریک از حروف، یک باب را تشکیل می دهد. در هر باب، حروف اوّل و دوم به ترتیب الفبایی ردیف شده است. همچنین تمامی اصطلاحات در آغاز کتاب بدون توضیح و شرح ذکر شده اند.
گزارش محتوا
ملاّ عبدالرزاق کاشانی به دلیل تجربه زیادی که در متون عرفانی داشت و با اصطلاحات و اشارات آنها به خوبی آشنا بود، پس از اتمام شرح کتاب « منازل السائرین » و شرح « فصوص الحکم » ابن عربی و تأویلات قرآن کریم، به درخواست عالمان علوم رسمی که آشنایی چندانی با این اصطلاحات نداشتند، اقدام به شرح اصطلاحاتی نمود که در کتب مذکور بیان نشده بود و این اثر همان اصطلاحات صوفیه کاشانی است.این عارف بزرگ، فرهنگ اصطلاحات دیگری را تدوین نمود که به نظر خودش مشتمل بر اسرار علوم لدنی و معارف ربّانی و مسائل غامض است که تنها کمّل و مقربین، آن هم به توفیق الهی، قادر به فهم آن خواهند بود.وی در «لطائف الإعلام فی إشارات أهل الإلهام» که در « کشف الظنون » با نام أهل الإفهام ضبط شده، در یک حوزه ی گسترده به شرح و تفصیل اصطلاحات کتب عرفانی خویش و دیگر عرفا می پردازد؛ به طوری که صاحب « الذریعة »، اصطلاحات صوفیه کاشانی را مختصری از «لطائف الإعلام» می داند، امّا لطائف با همه گستردگی اش، تنها به شرح واژه های کلیدی و مهم می پردازد . کتاب لطائف الإعلام، به وضوح حکایت از تعبیر، تبویب و تنظیم در تألیف دارد و نیز از گستردگی علمی مؤلف و وقوف کامل او در تبیین اصطلاحات عرفانی خبر می دهد. وی در این کتاب از اعتقاد محکم خویش به شریعت سخن می گوید، برخلاف برخی از عارفان که با داشتن حقیقت، اعتنایی به شریعت نمی کنند. وی حتّی علم شریعت را قشری برای علم طریقت و عهده دار صیانت از علم طریقت می داند و طریق صاحب طریقتی را که حق شریعت را ادا نکرده باشد، هوس آلود و مشحون از وسوسه می داند
چند نکته قابل تامل
...
wikifeqh: لطائف_الاعلام_فی_اشارات_أهل_الإلهام
[ویکی نور] لطائف الإعلام فی إشارات أهل الإلهام، تألیف ] (متوفی 736ق)، از اکابر صوفیه قرن هشتم هجری قمری است. وی نگارش کتابی مشتمل بر مهم ترین مصطلحات صوفیه و الفاظ و القاب مورد توافق آنها را انگیزه خود از نگارش کتاب دانسته است .
احمد عبدالرحیم سایح، توفیق علی وهبه و عامر نجار بر کتاب مقدمه زده و کار تحقیق و تصحیح آن را به انجام رسانده اند. برخی این کتاب را به ابن عربی نسبت داده اند؛ درحالی که کتاب ابن عربی، غیر از این کتاب است و «الإعلام بإشارات أهل الإفهام» نام دارد .
این اثر دو جلدی، مشتمل بر مقدمه محقق، مقدمه مؤلف و متن اثر است. در متن اثر حدود 1700 اصطلاح ، بر اساس حروف الفبا مرتّب شده است؛ به نحوی که هریک از حروف، یک باب را تشکیل می دهد. در هر باب، حروف اوّل و دوم به ترتیب الفبایی ردیف شده است. همچنین تمامی اصطلاحات در آغاز کتاب بدون توضیح و شرح ذکر شده اند.
ملاّ عبدالرزاق کاشانی به دلیل تجربه زیادی که در متون عرفانی داشت و با اصطلاحات و اشارات آنها به خوبی آشنا بود، پس از اتمام شرح کتاب «منازل السائرین» و شرح «فصوص الحکم» ابن عربی و تأویلات قرآن کریم، به درخواست عالمان علوم رسمی که آشنایی چندانی با این اصطلاحات نداشتند، اقدام به شرح اصطلاحاتی نمود که در کتب مذکور بیان نشده بود و این اثر همان اصطلاحات صوفیه کاشانی است. این عارف بزرگ، فرهنگ اصطلاحات دیگری را تدوین نمود که به نظر خودش مشتمل بر اسرار علوم لدنی و معارف ربّانی و مسائل غامض است که تنها کمّل و مقربین، آن هم به توفیق الهی، قادر به فهم آن خواهند بود. وی در «لطائف الإعلام فی إشارات أهل الإلهام» که در «کشف الظنون » با نام أهل الإفهام ضبط شده، در یک حوزه ی گسترده به شرح و تفصیل اصطلاحات کتب عرفانی خویش و دیگر عرفا می پردازد؛ به طوری که صاحب «الذریعة»، اصطلاحات صوفیه کاشانی را مختصری از «لطائف الإعلام» می داند، امّا لطائف با همه گستردگی اش، تنها به شرح واژه های کلیدی و مهم می پردازد .
کتاب لطائف الإعلام، به وضوح حکایت از تعبیر، تبویب و تنظیم در تألیف دارد و نیز از گستردگی علمی مؤلف و وقوف کامل او در تبیین اصطلاحات عرفانی خبر می دهد. وی در این کتاب از اعتقاد محکم خویش به شریعت سخن می گوید، برخلاف برخی از عارفان که با داشتن حقیقت، اعتنایی به شریعت نمی کنند. وی حتّی علم شریعت را قشری برای علم طریقت و عهده دار صیانت از علم طریقت می داند و طریق صاحب طریقتی را که حق شریعت را ادا نکرده باشد، هوس آلود و مشحون از وسوسه می داند .
احمد عبدالرحیم سایح، توفیق علی وهبه و عامر نجار بر کتاب مقدمه زده و کار تحقیق و تصحیح آن را به انجام رسانده اند. برخی این کتاب را به ابن عربی نسبت داده اند؛ درحالی که کتاب ابن عربی، غیر از این کتاب است و «الإعلام بإشارات أهل الإفهام» نام دارد .
این اثر دو جلدی، مشتمل بر مقدمه محقق، مقدمه مؤلف و متن اثر است. در متن اثر حدود 1700 اصطلاح ، بر اساس حروف الفبا مرتّب شده است؛ به نحوی که هریک از حروف، یک باب را تشکیل می دهد. در هر باب، حروف اوّل و دوم به ترتیب الفبایی ردیف شده است. همچنین تمامی اصطلاحات در آغاز کتاب بدون توضیح و شرح ذکر شده اند.
ملاّ عبدالرزاق کاشانی به دلیل تجربه زیادی که در متون عرفانی داشت و با اصطلاحات و اشارات آنها به خوبی آشنا بود، پس از اتمام شرح کتاب «منازل السائرین» و شرح «فصوص الحکم» ابن عربی و تأویلات قرآن کریم، به درخواست عالمان علوم رسمی که آشنایی چندانی با این اصطلاحات نداشتند، اقدام به شرح اصطلاحاتی نمود که در کتب مذکور بیان نشده بود و این اثر همان اصطلاحات صوفیه کاشانی است. این عارف بزرگ، فرهنگ اصطلاحات دیگری را تدوین نمود که به نظر خودش مشتمل بر اسرار علوم لدنی و معارف ربّانی و مسائل غامض است که تنها کمّل و مقربین، آن هم به توفیق الهی، قادر به فهم آن خواهند بود. وی در «لطائف الإعلام فی إشارات أهل الإلهام» که در «کشف الظنون » با نام أهل الإفهام ضبط شده، در یک حوزه ی گسترده به شرح و تفصیل اصطلاحات کتب عرفانی خویش و دیگر عرفا می پردازد؛ به طوری که صاحب «الذریعة»، اصطلاحات صوفیه کاشانی را مختصری از «لطائف الإعلام» می داند، امّا لطائف با همه گستردگی اش، تنها به شرح واژه های کلیدی و مهم می پردازد .
کتاب لطائف الإعلام، به وضوح حکایت از تعبیر، تبویب و تنظیم در تألیف دارد و نیز از گستردگی علمی مؤلف و وقوف کامل او در تبیین اصطلاحات عرفانی خبر می دهد. وی در این کتاب از اعتقاد محکم خویش به شریعت سخن می گوید، برخلاف برخی از عارفان که با داشتن حقیقت، اعتنایی به شریعت نمی کنند. وی حتّی علم شریعت را قشری برای علم طریقت و عهده دار صیانت از علم طریقت می داند و طریق صاحب طریقتی را که حق شریعت را ادا نکرده باشد، هوس آلود و مشحون از وسوسه می داند .
wikinoor: لطائف_الاعلام_فی_اشارات_أهل_الإلهام