لِسینگ، گوتْهولد (۱۷۲۹ـ۱۷۸۱)(Lessing, Gotthold)
لِسینگ، گوتْهولد
نمایش نامه نویس و منتقد آلمانی. نمایش نامه هایش عبارت اند از خانم سارا سمپسون (۱۷۵۵)، مینا فون بارنهلم (۱۷۶۷)، امیلیا گالوتّی (۱۷۷۲)، و نمایش نامۀ منظوم ناتان خردمند (۱۷۷۹). آثار انتقادی او، شامللائوکون (۱۷۶۶) و مطالبش در نشریۀ نمایش شناسی هامبورگی (۱۷۶۷ـ۱۷۶۸)، ادبیات آلمان را تحت تأثیر قرار دادند. نوشته های بسیاری نیز دربارۀ الهیات و فلسفه دارد. لسینگ در لائوکون کارکردهای شعر و هنرهای تجسّمی را تحلیل می کند و در نمایش شناسی هامبورگی برداشت تازه ای از آرای ارسطو به دست می دهد و با انتقاد از صورت محدودکنندۀ نمایش کلاسیک فرانسه از رویکرد آزادتر شکسپیری دفاع می کند.
لِسینگ، گوتْهولد
نمایش نامه نویس و منتقد آلمانی. نمایش نامه هایش عبارت اند از خانم سارا سمپسون (۱۷۵۵)، مینا فون بارنهلم (۱۷۶۷)، امیلیا گالوتّی (۱۷۷۲)، و نمایش نامۀ منظوم ناتان خردمند (۱۷۷۹). آثار انتقادی او، شامللائوکون (۱۷۶۶) و مطالبش در نشریۀ نمایش شناسی هامبورگی (۱۷۶۷ـ۱۷۶۸)، ادبیات آلمان را تحت تأثیر قرار دادند. نوشته های بسیاری نیز دربارۀ الهیات و فلسفه دارد. لسینگ در لائوکون کارکردهای شعر و هنرهای تجسّمی را تحلیل می کند و در نمایش شناسی هامبورگی برداشت تازه ای از آرای ارسطو به دست می دهد و با انتقاد از صورت محدودکنندۀ نمایش کلاسیک فرانسه از رویکرد آزادتر شکسپیری دفاع می کند.
wikijoo: لسینگ،_گوتهولد_(۱۷۲۹ـ۱۷۸۱)