لِسِپس، فردینان ماری (۱۸۰۵ـ۱۸۹۴)(Lesseps, Ferdinand Marie)
لِسِپس، فردینان ماری
مهندس فرانسوی. طراح و سازندۀ کانال سوئز (۱۸۵۹ـ۱۸۶۹) بود. کانال پاناما را نیز در ۱۸۸۱ آغاز کرد، اما پس از ناکامی در زمینۀ احداث این کانال بدون استفاده از آب بند، از این کار دست کشید. در ورسای زاده شد. وارد دنیای سیاست شد و از ۱۸۲۵ به بعد، در پایتخت های گوناگون، ازجمله لیسبون، تونس و قاهره، پست های سیاسی داشت. از آن جا که به مهندسی و سازه علاقه مند بود، در ۱۸۵۴، پیشنهاد کرد گذرگاهی بین دریای مدیترانه و دریای سرخ حفر شود. این پیشنهاد پذیرفته شد و او را در رأس این کار گماشتند. عملیات احداث کانال در ۱۸۶۹ با موفقیت به پایان رسید و راه بین بریتانیا و هند ۹۷۰۰ کیلومتر کوتاه شد. لسپس پروژۀ کانال پاناما را وقتی شروع کرد که در هفتمین دهۀ زندگی خود بود. این پروژه شکست خورد و دولسپس ورشکسته شد. او را به جرم خیانت در امانت به پنج سال حبس محکوم کردند، اما در آن زمان به اندازه ای بیمار بود که حتی نمی توانست از خانۀ خود خارج شود.
لِسِپس، فردینان ماری
مهندس فرانسوی. طراح و سازندۀ کانال سوئز (۱۸۵۹ـ۱۸۶۹) بود. کانال پاناما را نیز در ۱۸۸۱ آغاز کرد، اما پس از ناکامی در زمینۀ احداث این کانال بدون استفاده از آب بند، از این کار دست کشید. در ورسای زاده شد. وارد دنیای سیاست شد و از ۱۸۲۵ به بعد، در پایتخت های گوناگون، ازجمله لیسبون، تونس و قاهره، پست های سیاسی داشت. از آن جا که به مهندسی و سازه علاقه مند بود، در ۱۸۵۴، پیشنهاد کرد گذرگاهی بین دریای مدیترانه و دریای سرخ حفر شود. این پیشنهاد پذیرفته شد و او را در رأس این کار گماشتند. عملیات احداث کانال در ۱۸۶۹ با موفقیت به پایان رسید و راه بین بریتانیا و هند ۹۷۰۰ کیلومتر کوتاه شد. لسپس پروژۀ کانال پاناما را وقتی شروع کرد که در هفتمین دهۀ زندگی خود بود. این پروژه شکست خورد و دولسپس ورشکسته شد. او را به جرم خیانت در امانت به پنج سال حبس محکوم کردند، اما در آن زمان به اندازه ای بیمار بود که حتی نمی توانست از خانۀ خود خارج شود.
wikijoo: لسپس،_فردینان_ماری_(۱۸۰۵ـ۱۸۹۴)