لاکهید سی - ۱۳۰ هرکولس ( به انگلیسی: Lockheed C - 130 Hercules ) یک هواپیمای ترابری نظامی یا لجستیک با ۴ موتور توربوپراپ است که توسط شرکت لاکهید در سال ۱۹۵۴ ساخته شد و اکنون در شرکت لاکهید مارتین ساخته می شود. این هواپیما قابلیت استفاده از انواع باندها برای پرواز و فرود را دارد. سی - ۱۳۰ هرکولس علاوه بر حمل و نقل نظامی، توانایی انجام انواع مأموریت های مختلف، از جمله حمل هوابرد، جستجو و نجات، پشتیبانی تحقیقات علمی، شناسایی آب و هوا، سوخت گیری هوایی، گشت دریایی و آتش نشانی هوایی را دارد. سی - ۱۳۰ مدتهاست که هواپیمای ترابری - تاکتیکی اصلی برای بسیاری از نیروهای نظامی در سراسر جهان است و بیش از ۴۰ مدل در انواع مختلف از سی - ۱۳۰ هرکولس در بیش از ۶۰ کشور جهان خدمت می کنند.
... [مشاهده متن کامل]
حتی مدل فوق العاده مسلحی از این هواپیما با نام لاکهید ای سی - ۱۳۰ اسپکتر/اسپوکی با قدرت آتش سنگین برای مأموریت های تهاجمی ساخته شده است.
این هواپیما در طول سال های خدمت خود در عملیات های کمک های نظامی پرشماری برای ارتش ایالات متحده شرکت کرده است. تا سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۵۰۰ فروند از آن ساخته شده که طولانی ترین دوره تولید مستمر در میان همه هواپیماهای نظامی را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۰۷ این هواپیما پنجمین هواپیمای نظامی پس از اینگلیش الکتریک کانبرا، بوئینگ بی - ۵۲ استراتوفورترس، توپولف - ۹۵، بوئینگ کی سی - ۱۳۵ استراتوتانکر شد که به پنجاهمین سال فعالیت مستمر نظامی خود در کشور کاربر اصلی خود ایالات متحده آمریکا رسید.
ایالات متحده آمریکا در شرایطی وارد جنگ کره شد که همهٔ هواپیماهای ترابری نظامی اش مثل سی - ۴۶ و سی - ۴۷ و سی - ۱۱۹ ( فلائینگ بوکس کار ) و سی - ۱۲۱ ( کانستیلیشن ) موتورهای پیستونی داشتند و طرح های شان متعلّق به جنگ جهانی دوم بود؛ بنابراین در دوم فوریه ۱۹۵۱ نیروی هوایی ایالات متحده طرح هواپیمای ترابری نظامی با مشخصات زیر را به مناقصه گذاشت:
• قدرت حمل حدود ۱۷۱۴۵ کیلوگرم بارمزد
• امکان پرواز از روی باند صحرایی
• پرواز با سرعت زیاد از ارتفاع پایین
• برد عملیاتی زیاد
شاه ایران پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در سال ۱۳۴۶، ۶۶ فروند از این نوع هواپیما را خریداری کرده بود. گمان می رود امروز تنها حدود ۴۲ فروند سی - ۱۳۰ در ناوگان هوایی ایران در خدمت باشند. این هواپیما دارای ۴ موتور توربو پراپ است تا در صورت از کار افتادن ۱ یا ۲ موتور، به راحتی قابل پرواز و کنترل باشد.
... [مشاهده متن کامل]
حتی مدل فوق العاده مسلحی از این هواپیما با نام لاکهید ای سی - ۱۳۰ اسپکتر/اسپوکی با قدرت آتش سنگین برای مأموریت های تهاجمی ساخته شده است.
این هواپیما در طول سال های خدمت خود در عملیات های کمک های نظامی پرشماری برای ارتش ایالات متحده شرکت کرده است. تا سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۵۰۰ فروند از آن ساخته شده که طولانی ترین دوره تولید مستمر در میان همه هواپیماهای نظامی را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۰۷ این هواپیما پنجمین هواپیمای نظامی پس از اینگلیش الکتریک کانبرا، بوئینگ بی - ۵۲ استراتوفورترس، توپولف - ۹۵، بوئینگ کی سی - ۱۳۵ استراتوتانکر شد که به پنجاهمین سال فعالیت مستمر نظامی خود در کشور کاربر اصلی خود ایالات متحده آمریکا رسید.
ایالات متحده آمریکا در شرایطی وارد جنگ کره شد که همهٔ هواپیماهای ترابری نظامی اش مثل سی - ۴۶ و سی - ۴۷ و سی - ۱۱۹ ( فلائینگ بوکس کار ) و سی - ۱۲۱ ( کانستیلیشن ) موتورهای پیستونی داشتند و طرح های شان متعلّق به جنگ جهانی دوم بود؛ بنابراین در دوم فوریه ۱۹۵۱ نیروی هوایی ایالات متحده طرح هواپیمای ترابری نظامی با مشخصات زیر را به مناقصه گذاشت:
• قدرت حمل حدود ۱۷۱۴۵ کیلوگرم بارمزد
• امکان پرواز از روی باند صحرایی
• پرواز با سرعت زیاد از ارتفاع پایین
• برد عملیاتی زیاد
شاه ایران پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در سال ۱۳۴۶، ۶۶ فروند از این نوع هواپیما را خریداری کرده بود. گمان می رود امروز تنها حدود ۴۲ فروند سی - ۱۳۰ در ناوگان هوایی ایران در خدمت باشند. این هواپیما دارای ۴ موتور توربو پراپ است تا در صورت از کار افتادن ۱ یا ۲ موتور، به راحتی قابل پرواز و کنترل باشد.