لاهیجی، عَبدالرّزاق ( ـ قم ۱۰۷۲ق)
(متخلص به فَیّاض) حکیم، متکلم و شاعر ایرانی. در فلسفه، منطق، ادب، حکمت و علوم عقلی و نقلی دست داشت. عبدالرزاق شاگرد و داماد ملاصدرا بود. در اوان جوانی برای تحصیل به قم رفت و پس از آن در همان شهر به تدریس پرداخت. به شهرهای نجف، مشهد، شیراز، اصفهان، کاشان و تبریز سفر کرد. قاضی سعید قمی از شاگردانش بود. پای بند فلسفۀ مشاء بود و در تدریس و تصنیف به سبک مشایی عمل می کرد. وی بهتر از استادش توانست خود را از بدگمانی متشرعه در امان دارد. به خواجه نصیر طوسی بسیار معتقد بود. به مبادی و اهدافِ حکمت اشراق نیز آگاهی داشت. با صائب معاشر بود. پیکرش در اصفهان به خاک سپرده شده است. از آثارش: گوهر مراد (تهران، ۱۲۷۱ق) در حکمت اشراق به نام شاه عباس دوم؛ خلاصۀ گوهر مراد به نام سرمایۀ ایمان فی اثبات اصول العقاید بطریق البرهان (بمبئی، ۱۳۰۴ش)؛ مشارق الالهام در شرح تجرید خواجه نصیر طوسی (تهران، ۱۲۶۷)؛ شرحی بر فصوص الحکم ابن عربی به فارسی؛ حواشی بر شرح اشارات خواجه نصیر؛ ۱۲۰۰ بیت از قصیده، قطعه، غزل و ساقی نامه که با دو تصحیح یکی به قلم ابوالحسن پروین پریشان زاده (تهران، ۱۳۶۹ش) و دیگری به کوشش امیربانوی کریمی (تهران، ۱۳۷۲ش) به چاپ رسیده است؛ جمال الصالحین به فارسی در حکمت عملی؛ کلمات الطیبه در محاکمۀ بین صدرالمتألهین و میرداماد؛ حاشیه بر قسمت جواهر و اعراض از شرح تجرید قوشچی؛ حاشیه بر حاشیۀ شمس الدین محمد خفری بر الهیات تجرید؛ حاشیه بر حاشیۀ ملاعبدالله یزدی بر تهذیب المنطق تفتازانی؛ حدوث عالم؛ شرح الهیاکل فی حکمةالاشراق؛ شوارق الالهام در حکمت.
(متخلص به فَیّاض) حکیم، متکلم و شاعر ایرانی. در فلسفه، منطق، ادب، حکمت و علوم عقلی و نقلی دست داشت. عبدالرزاق شاگرد و داماد ملاصدرا بود. در اوان جوانی برای تحصیل به قم رفت و پس از آن در همان شهر به تدریس پرداخت. به شهرهای نجف، مشهد، شیراز، اصفهان، کاشان و تبریز سفر کرد. قاضی سعید قمی از شاگردانش بود. پای بند فلسفۀ مشاء بود و در تدریس و تصنیف به سبک مشایی عمل می کرد. وی بهتر از استادش توانست خود را از بدگمانی متشرعه در امان دارد. به خواجه نصیر طوسی بسیار معتقد بود. به مبادی و اهدافِ حکمت اشراق نیز آگاهی داشت. با صائب معاشر بود. پیکرش در اصفهان به خاک سپرده شده است. از آثارش: گوهر مراد (تهران، ۱۲۷۱ق) در حکمت اشراق به نام شاه عباس دوم؛ خلاصۀ گوهر مراد به نام سرمایۀ ایمان فی اثبات اصول العقاید بطریق البرهان (بمبئی، ۱۳۰۴ش)؛ مشارق الالهام در شرح تجرید خواجه نصیر طوسی (تهران، ۱۲۶۷)؛ شرحی بر فصوص الحکم ابن عربی به فارسی؛ حواشی بر شرح اشارات خواجه نصیر؛ ۱۲۰۰ بیت از قصیده، قطعه، غزل و ساقی نامه که با دو تصحیح یکی به قلم ابوالحسن پروین پریشان زاده (تهران، ۱۳۶۹ش) و دیگری به کوشش امیربانوی کریمی (تهران، ۱۳۷۲ش) به چاپ رسیده است؛ جمال الصالحین به فارسی در حکمت عملی؛ کلمات الطیبه در محاکمۀ بین صدرالمتألهین و میرداماد؛ حاشیه بر قسمت جواهر و اعراض از شرح تجرید قوشچی؛ حاشیه بر حاشیۀ شمس الدین محمد خفری بر الهیات تجرید؛ حاشیه بر حاشیۀ ملاعبدالله یزدی بر تهذیب المنطق تفتازانی؛ حدوث عالم؛ شرح الهیاکل فی حکمةالاشراق؛ شوارق الالهام در حکمت.
wikijoo: لاهیجی،_عبدالرزاق_(_ـ_قم_۱۰۷۲ق)