لامبورگینی چیتا ( به انگلیسی: Lamborghini Cheetah ) یک نمونه اولیه آفرود بود که در سال ۱۹۷۷ توسط خودروساز ایتالیایی لامبورگینی ساخته شد.
لامبورگینی چیتا نخستین تلاش لامبورگینی برای یک وسیله نقلیه آفرود بود. این هواپیما بر پایه قرارداد شرکت Mobility Technology International ( MTI ) ساخته شد که به نوبه خود توسط ارتش ایالات متحده برای طراحی و ساخت یک وسیله نقلیه جدید تمام زمینی قرارداد بسته شد. اساس طراحی از MTI گرفته شد و تا حد زیادی یک کپی از نمونه اولیه ایکس آر۳۱۱ اف ام سی بود که در سال ۱۹۷۰ برای ارتش توسعه یافت. این منجر به اقدام قانونی اف ام سی علیه MTI و لامبورگینی در سال ۱۹۷۷ شد، زمانی که چیتا در نمایشگاه خودرو ژنو ارائه شد. ایکس آر۳۱۱ و پیتا را می توان اجداد هاموی فعلی در نظر گرفت.
چیتا در سن خوزه، کالیفرنیا ساخته شد. پس از ساخت اولیه، نمونه اولیه به سنت آگاتا فرستاده شد تا لامبورگینی بتواند کارهای نهایی را انجام دهد. آنها تصمیم گرفتند با یک موتور ۵٫۹ لیتری کرایسلر ۱۸۰ اسب بخاری بزرگ و ضدآب با جعبه دنده ۳ سرعته خودکار استفاده کنند. بدنه فایبرگلاس بود و داخل آن فضای کافی برای چهار سرباز کاملاً مجهز و همچنین راننده وجود داشت.
نصب موتور در عقب به چیتا ویژگی های هندلینگ بسیار ضعیفی داد و انتخاب موتور آنقدر قوی نبود که برای وسیله نقلیه سنگین مناسب باشد ( ۲٬۰۴۲ کیلوگرم ( ۴٬۵۰۲ پوند ) ) ، منجر به عملکرد کلی ضعیف می شود.
تنها نمونه اولیه تمام شده هرگز توسط ارتش ایالات متحده آزمایش نشد، تنها توسط طراح آن، رادنی فاریس، به آنها نشان داده شد. بعداً توسط MTI به تلدین کانتیننتال موتورز فروخته شد و هنوز هم وجود دارد. [ ۱]
در پایان قرارداد نظامی به ای ام جنرال و هاموی مشابه آنها منعقد شد.
شکست پروژه چیتا، همراه با مشکلات مالی لامبورگینی، منجر به لغو قرارداد با ب ام و برای توسعه خودروی اسپرت ام۱ آنها شد.
لامبورگینی در نهایت لامبورگینی ال ام۰۰۲ را توسعه داد — طراحی مشابه، اما با یک موتور ۱۲ سیلندر از لامبورگینی کانتاش که در جلو نصب شده بود.
• کیت بالا و درب
• کیت توربوشارژر
• کیت وینچ برقی
• کیت خودرو پلیس
• کیت تاپ زرهی ( کولار ) .
• مخزن سوخت و رادیاتور زرهی ( سلاح کوچک ) .
• کیت نصب سلاح
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفلامبورگینی چیتا نخستین تلاش لامبورگینی برای یک وسیله نقلیه آفرود بود. این هواپیما بر پایه قرارداد شرکت Mobility Technology International ( MTI ) ساخته شد که به نوبه خود توسط ارتش ایالات متحده برای طراحی و ساخت یک وسیله نقلیه جدید تمام زمینی قرارداد بسته شد. اساس طراحی از MTI گرفته شد و تا حد زیادی یک کپی از نمونه اولیه ایکس آر۳۱۱ اف ام سی بود که در سال ۱۹۷۰ برای ارتش توسعه یافت. این منجر به اقدام قانونی اف ام سی علیه MTI و لامبورگینی در سال ۱۹۷۷ شد، زمانی که چیتا در نمایشگاه خودرو ژنو ارائه شد. ایکس آر۳۱۱ و پیتا را می توان اجداد هاموی فعلی در نظر گرفت.
چیتا در سن خوزه، کالیفرنیا ساخته شد. پس از ساخت اولیه، نمونه اولیه به سنت آگاتا فرستاده شد تا لامبورگینی بتواند کارهای نهایی را انجام دهد. آنها تصمیم گرفتند با یک موتور ۵٫۹ لیتری کرایسلر ۱۸۰ اسب بخاری بزرگ و ضدآب با جعبه دنده ۳ سرعته خودکار استفاده کنند. بدنه فایبرگلاس بود و داخل آن فضای کافی برای چهار سرباز کاملاً مجهز و همچنین راننده وجود داشت.
نصب موتور در عقب به چیتا ویژگی های هندلینگ بسیار ضعیفی داد و انتخاب موتور آنقدر قوی نبود که برای وسیله نقلیه سنگین مناسب باشد ( ۲٬۰۴۲ کیلوگرم ( ۴٬۵۰۲ پوند ) ) ، منجر به عملکرد کلی ضعیف می شود.
تنها نمونه اولیه تمام شده هرگز توسط ارتش ایالات متحده آزمایش نشد، تنها توسط طراح آن، رادنی فاریس، به آنها نشان داده شد. بعداً توسط MTI به تلدین کانتیننتال موتورز فروخته شد و هنوز هم وجود دارد. [ ۱]
در پایان قرارداد نظامی به ای ام جنرال و هاموی مشابه آنها منعقد شد.
شکست پروژه چیتا، همراه با مشکلات مالی لامبورگینی، منجر به لغو قرارداد با ب ام و برای توسعه خودروی اسپرت ام۱ آنها شد.
لامبورگینی در نهایت لامبورگینی ال ام۰۰۲ را توسعه داد — طراحی مشابه، اما با یک موتور ۱۲ سیلندر از لامبورگینی کانتاش که در جلو نصب شده بود.
• کیت بالا و درب
• کیت توربوشارژر
• کیت وینچ برقی
• کیت خودرو پلیس
• کیت تاپ زرهی ( کولار ) .
• مخزن سوخت و رادیاتور زرهی ( سلاح کوچک ) .
• کیت نصب سلاح
wiki: لامبورگینی چیتا