لامبورگینی اونتادور ( به اسپانیایی: Lamborghini Aventador ) ( تلفظ اسپانیایی: ) یک خودروی اسپورت موتور وسط است که توسط شرکت ایتالیایی لامبورگینی تولید می شود. مطابق با سنت لامبورگینی، اونتادور از یک گاو نر جنگنده اسپانیایی نامگذاری شده که در سال ۱۹۹۳ در ساراگوسا، آراگون جنگید. [ ۲] [ ۳] اونتادور جانشین مورسیه لاگو است و در سانتاگاتا بولونیزه تولید می شود.
جدیدترین مدل اونتادور، اس وی جی است که سبک تر از نمونه قبلی است و موتوری با ظرفیت تولید ۷۶۰ اسب بخار دارد که در ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۸ با زمان ۶:۴۴:۹۷ سریع ترین دور پیست نوربورگ رینگ را به نام خود ثبت کرد. همچنین مدل های وننو، سنتناریو و سیان نیز دارای موتور اونتادور هستند.
این وسیله نقلیه با کد داخلی LB834 که در ۲۸ فوریه ۲۰۱۱ در نمایشگاه خودروی ژنو، پنج ماه پس از رونمایی اولیه آن در سانتاگاتا بولونیزه عرضه شد، برای جایگزینی مورسیه لاگو یک دهه قدیمی به عنوان مدل پرچمدار جدید طراحی شد. [ ۴] [ ۵]
بلافاصله پس از رونمایی اونتادور، لامبورگینی اعلام کرد که ۱۲ خودرو فروخته است که تحویل آن از نیمه دوم سال ۲۰۱۱ آغاز می شود. [ ۶] تا مارس ۲۰۱۶، لامبورگینی ۵٬۰۰۰ اونتادور ساخته بود. [ ۷]
طبق سنت دیرین لامبورگینی هرکدام از خودروهای تولیدی این شرکت براساس نام های گاوهای اسپانیایی نامگذاری می شوند.
اونتادور نام یکی از شجاع ترین گاوهایی است که در اکتبر سال ۱۹۹۳ در شهر ساراگوسا اسپانیا با مقاومت کم نظیری در مقابل ماتادورها موفق به دریافت نشان شجاعت شده بود. [ ۸] [ ۹] [ ۱۰]
«فیلیپو پرینی» از مرکز استایل لامبورگینی زیر نظر طراح ارشد شرکت «مانفرد فیتزگرالد» خالق این خودروی سوپر اسپرت است.
دماغه خودرو متشکل از خطوط شکسته و تیز که در ادامه با پروفیل بسیار کوتاه سقف و دیفیوزر غول پیکر عقب تکمیل می شود. اونتادور با طولی برابر با ۴۷۸۰ میلی متر و پهنای بسیار زیاد ۲۲۶۰ میلی متر ( شامل آیینه ها ) در کنار ارتفاع ۱۱۳۶ میلی متر، بسیار بیش از آنچه واقعاً هست عریض به نظر می رسد که جدا از نسبت ارتفاع به پهنای کم، نباید از تأثیر ورودی های هوای بزرگ جلو نیز غافل شد.
اولین، خودروی تولید شده توسط فروچیو لامبورگینی در سال ۱۹۶۴ ( یعنی GT350 ) مجهز به یک پیشرانه ۳٬۵ لیتری ۱۲ سیلندر است که احتمالاً آخرین ۱۲ سیلندر لامبورگینی به خاطر مسائل زیست محیطی خواهد بود. که توانایی تولید حداکثر قدرتی برابر با ۳۲۰ اسب بخار را داشت تا در زمان خود یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی پیشرانه را از آن خود کرده باشد. این پیشرانه در چندین دهه مورد بهینه سازی و ارتقا قرار گرفت تا در مدل های میورا، کانتاش، اسپادا، دیابلو و در نهایت مورسیه لاگو مورد استفاده قرار گیرد اما مهندسان بخش تحقیق و توسعه ( R& D ) لامبورگینی برای ادامه دادن این رویه پیشرانه ۱۲ سیلندر کاملاً جدیدی را ساخته اند که نه تنها به واسطه تعداد سیلندرهای آن بلکه به خاطر تولید بیشترین نیروی ممکن در تمام دورهای موتور و بواسطه تنفس طبیعی بودنش یکی از خاص ترین نمونه های موجود در این صنعت به حساب می آید.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفجدیدترین مدل اونتادور، اس وی جی است که سبک تر از نمونه قبلی است و موتوری با ظرفیت تولید ۷۶۰ اسب بخار دارد که در ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۸ با زمان ۶:۴۴:۹۷ سریع ترین دور پیست نوربورگ رینگ را به نام خود ثبت کرد. همچنین مدل های وننو، سنتناریو و سیان نیز دارای موتور اونتادور هستند.
این وسیله نقلیه با کد داخلی LB834 که در ۲۸ فوریه ۲۰۱۱ در نمایشگاه خودروی ژنو، پنج ماه پس از رونمایی اولیه آن در سانتاگاتا بولونیزه عرضه شد، برای جایگزینی مورسیه لاگو یک دهه قدیمی به عنوان مدل پرچمدار جدید طراحی شد. [ ۴] [ ۵]
بلافاصله پس از رونمایی اونتادور، لامبورگینی اعلام کرد که ۱۲ خودرو فروخته است که تحویل آن از نیمه دوم سال ۲۰۱۱ آغاز می شود. [ ۶] تا مارس ۲۰۱۶، لامبورگینی ۵٬۰۰۰ اونتادور ساخته بود. [ ۷]
طبق سنت دیرین لامبورگینی هرکدام از خودروهای تولیدی این شرکت براساس نام های گاوهای اسپانیایی نامگذاری می شوند.
اونتادور نام یکی از شجاع ترین گاوهایی است که در اکتبر سال ۱۹۹۳ در شهر ساراگوسا اسپانیا با مقاومت کم نظیری در مقابل ماتادورها موفق به دریافت نشان شجاعت شده بود. [ ۸] [ ۹] [ ۱۰]
«فیلیپو پرینی» از مرکز استایل لامبورگینی زیر نظر طراح ارشد شرکت «مانفرد فیتزگرالد» خالق این خودروی سوپر اسپرت است.
دماغه خودرو متشکل از خطوط شکسته و تیز که در ادامه با پروفیل بسیار کوتاه سقف و دیفیوزر غول پیکر عقب تکمیل می شود. اونتادور با طولی برابر با ۴۷۸۰ میلی متر و پهنای بسیار زیاد ۲۲۶۰ میلی متر ( شامل آیینه ها ) در کنار ارتفاع ۱۱۳۶ میلی متر، بسیار بیش از آنچه واقعاً هست عریض به نظر می رسد که جدا از نسبت ارتفاع به پهنای کم، نباید از تأثیر ورودی های هوای بزرگ جلو نیز غافل شد.
اولین، خودروی تولید شده توسط فروچیو لامبورگینی در سال ۱۹۶۴ ( یعنی GT350 ) مجهز به یک پیشرانه ۳٬۵ لیتری ۱۲ سیلندر است که احتمالاً آخرین ۱۲ سیلندر لامبورگینی به خاطر مسائل زیست محیطی خواهد بود. که توانایی تولید حداکثر قدرتی برابر با ۳۲۰ اسب بخار را داشت تا در زمان خود یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی پیشرانه را از آن خود کرده باشد. این پیشرانه در چندین دهه مورد بهینه سازی و ارتقا قرار گرفت تا در مدل های میورا، کانتاش، اسپادا، دیابلو و در نهایت مورسیه لاگو مورد استفاده قرار گیرد اما مهندسان بخش تحقیق و توسعه ( R& D ) لامبورگینی برای ادامه دادن این رویه پیشرانه ۱۲ سیلندر کاملاً جدیدی را ساخته اند که نه تنها به واسطه تعداد سیلندرهای آن بلکه به خاطر تولید بیشترین نیروی ممکن در تمام دورهای موتور و بواسطه تنفس طبیعی بودنش یکی از خاص ترین نمونه های موجود در این صنعت به حساب می آید.
wiki: لامبورگینی اونتادور