قوه حافظه
جدول کلمات
پیشنهاد کاربران
قُوّەیِ حافِظه: ١. نیرویِ یادآوری ٢. نیرویِ یادسپاری ٣. نیرویِ ذهن
مهدی بارانی
حافظه ۱ ) نیروی و مکانیست است که آنچه قوت و نیروی واهمه آنها را درک و ضبط و فهم می کند ذخیره می کند و درجاتی دارد که بالاترین آنها مانند قبرستانیست که به عنوان مثال اگر خواستند چیزی را به خاطر بیاورند باید با بیل و کلنگ تلاش و ممارست و توجه انرا استخراج و بدست آوردند، این نیرو تقویت و شدت و ضعف آن به اموری ظاهری و باطنی و معنوی و غیرمعنوی و نوع تغذیه آدمی و نحوه زیستی او و حتی موروثی بودن بیستگی دارد. نزد علما و حکما حافظه، ذاکره نیز نامیده شده نیروئیست که نگاه میدارد آنچه را که قوه ٔ وهمیه از معانی و حالات ادراک میکند و در موقع، مدرکات خود را بیاد می آورد و به این مناسبت آنرا ذاکره نیز نامیده اند. و جایگاه آن بطن اخیر از دماغ است و وظیفه ٔ آن نگاهداری مدرکات وهم از معانی جزئیّه باشد. و در حقیقت حافظه خزانه دار وهم است و قوه ایست که گذشته و حال را را نگاه داردو شرح خاص خود را دارد…
... [مشاهده متن کامل]
۲ ) تعبیر دوم حافظه که در مرحله افضل و بالاتریست از نظر این بنده نیرویی است رحمانی و غالب در بند عرفا حکما و شاهدان که دیگر نیاز به مکث و زمان تلاش و استخراج و تحقیق ندارد و چنان بر اثر رعایت شرایط کامل و بالغ و رسا و دارنده است که گویی در کوتاه ترین زمان ممکن تمام یا قسمت عظیمی از آنچه از گذشته و حال و آینده و غیب و لامکان را برای شاهد و عارف حاضر می کند و این حس وقوه تبدیل شده به آن مقام و آن اراده که در درک مدرکات و غیر مدرکات اتم و اکمل است ، آسان و سبک و رونده است، برای مدرک آن نیاز به شرح ندارد، و هر آن دارنده آن اراده کند دارای آن است و مراتب آن با توجه به مراتب آن دارندگان بالا و والا و بالاتر است و خواب ذره ای از مشابهات مدرکات آن حافظه است در حد ذلیل تر و این نیز شرح بسیط خود را دارد، وبا توجه به نوع موجودات انسانی و رحمانی و فرشتگان و مغیبات متفاوت و بالا و پایین و شدت و قوت خود را دارد
۳ ) نوع سوم آن حافظه ایست که در حیوانات مدرک . چون انسان اشرف مخلوقات وحیوان اشرف مرکبات است در حیوانات و مرکبات محفوظات همان محسوسات مدرکه است یا محسوسات ختم به مدرکه است یعنی تعلیمی و غریضی است اغلب در غالب محسوسات مدرک از عواطف و حالات و تعلیمات و این در مرحله پست تریست که شرح خود را دارد
۴ ) نوع دیگر حافظه که تمیز مطلق است بر اریکه علم و احاطه و خلقت و توانایی و زبردستی و اشرف و بالاتر و اشد و الطف آن که غیر غارضی است بر ذات مطلق خداوند که بالاتر از این دیگر نیست
حافظه ۱ ) نیروی و مکانیست است که آنچه قوت و نیروی واهمه آنها را درک و ضبط و فهم می کند ذخیره می کند و درجاتی دارد که بالاترین آنها مانند قبرستانیست که به عنوان مثال اگر خواستند چیزی را به خاطر بیاورند باید با بیل و کلنگ تلاش و ممارست و توجه انرا استخراج و بدست آوردند، این نیرو تقویت و شدت و ضعف آن به اموری ظاهری و باطنی و معنوی و غیرمعنوی و نوع تغذیه آدمی و نحوه زیستی او و حتی موروثی بودن بیستگی دارد. نزد علما و حکما حافظه، ذاکره نیز نامیده شده نیروئیست که نگاه میدارد آنچه را که قوه ٔ وهمیه از معانی و حالات ادراک میکند و در موقع، مدرکات خود را بیاد می آورد و به این مناسبت آنرا ذاکره نیز نامیده اند. و جایگاه آن بطن اخیر از دماغ است و وظیفه ٔ آن نگاهداری مدرکات وهم از معانی جزئیّه باشد. و در حقیقت حافظه خزانه دار وهم است و قوه ایست که گذشته و حال را را نگاه داردو شرح خاص خود را دارد…
... [مشاهده متن کامل]
۲ ) تعبیر دوم حافظه که در مرحله افضل و بالاتریست از نظر این بنده نیرویی است رحمانی و غالب در بند عرفا حکما و شاهدان که دیگر نیاز به مکث و زمان تلاش و استخراج و تحقیق ندارد و چنان بر اثر رعایت شرایط کامل و بالغ و رسا و دارنده است که گویی در کوتاه ترین زمان ممکن تمام یا قسمت عظیمی از آنچه از گذشته و حال و آینده و غیب و لامکان را برای شاهد و عارف حاضر می کند و این حس وقوه تبدیل شده به آن مقام و آن اراده که در درک مدرکات و غیر مدرکات اتم و اکمل است ، آسان و سبک و رونده است، برای مدرک آن نیاز به شرح ندارد، و هر آن دارنده آن اراده کند دارای آن است و مراتب آن با توجه به مراتب آن دارندگان بالا و والا و بالاتر است و خواب ذره ای از مشابهات مدرکات آن حافظه است در حد ذلیل تر و این نیز شرح بسیط خود را دارد، وبا توجه به نوع موجودات انسانی و رحمانی و فرشتگان و مغیبات متفاوت و بالا و پایین و شدت و قوت خود را دارد
۳ ) نوع سوم آن حافظه ایست که در حیوانات مدرک . چون انسان اشرف مخلوقات وحیوان اشرف مرکبات است در حیوانات و مرکبات محفوظات همان محسوسات مدرکه است یا محسوسات ختم به مدرکه است یعنی تعلیمی و غریضی است اغلب در غالب محسوسات مدرک از عواطف و حالات و تعلیمات و این در مرحله پست تریست که شرح خود را دارد
۴ ) نوع دیگر حافظه که تمیز مطلق است بر اریکه علم و احاطه و خلقت و توانایی و زبردستی و اشرف و بالاتر و اشد و الطف آن که غیر غارضی است بر ذات مطلق خداوند که بالاتر از این دیگر نیست
یاده