قوای نفس حیوانی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] افعال گوناگونی که از موجود زنده بروز می کند، باعث پی بردن به نحوه وجودی خاص آن موجود زنده است. به اینصورت که ما با مشاهده این افعال خاص به منشا این افعال پی می بریم، زیرا این افعال در همه موجودات محقق نمی شوند و فقط در موجوداتی که ما آنها را موجودات زنده می نامیم مشاهده می شوند.
مثلا ما در موجودات زنده شاهد افعالی مانند رشد کردن، تولید مثل ، ادراک و حرکت هستیم که در دیگر موجودات شاهد اینچنین افعالی نیستیم. ما از طریق مشاهده این افعال پی به منشا این افعال می بریم و نام این منشا را نفس می گذاریم. زیرا حقیقت این موجودات زنده به این کارهای خاص و متمایزشان است و الا در جسم بودن با دیگر جمادات مشترک اند. از آنجا که این افعال هر کدام نوع و یا جنس خاصی از فعل اند یک مبدا واحد اگر بخواهد عهده دار این افعال باشد باید دارای جنبه ها و قوای گوناگونی باشد. به همین جهت فلاسفه نفس را اینگونه تعریف کرده اند: "نفس کمال اول برای جسم طبیعی آلی است". همان گونه که در توضیح اجزای تعریف نفس آورده شده است، برای اینکه موجوداتی که دارای نفس نیستند از تعریف نفس خارج شوند، قیدی در تعریف گنجانده شده است مبنی بر اینکه، جسم طبیعی مورد بحث باید افعال خود را به وسیله آلات و قوایی که تحت تدبیر صورت کمالی آن است انجام دهد. بوسیله واژه آلی در تعریف مذکور به این خصوصیت موجودات ذی نفس اشاره شده است. در همین راستا حکماء برای هر یک از افعال گوناگونی که نفس انجام می دهد قوه ای مخصوص به آن فعل برای نفس مشخص کرده اند.
افعال نفس
از آنرو که موجودات دارای نفس به سه دسته کلی گیاهان (و یا نباتات)، حیوانات و انسان ها تقسیم می شوند، قوای نفس نیز به سه دسته کلی قوای نباتی، قوای حیوانی و قوای انسانی نفس تقسیم می شوند. این تقسیم بندی بدین جهت است که هر یک از این گروه ها افعال مخصوص به خود را دارند. بر همین اساس می بایست قوایی متناسب با آن افعال برای آن ها وجود داشته باشد.
← اقسام افعال نفس
در اینجا از شمارش قوای نفس نباتی شروع می کنیم:
← قوه غاذیه
...

پیشنهاد کاربران

بپرس