قطع بزرگ (دوربین). دوربین قطع بزرگ، به دوربین هایی گفته می شود که به طور استاندارد از فیلم تخت استفاده می کنند. اغلب دوربین های قطع بزرگ روی یک شاسی تک محوری سوار هستند. این حالت امکان مانور بیشتری نسبت به شاسی تخت، به دوربین می دهد. [ ۱] [ ۲] این دوربین ها دارای دو صفحه اصلی هستند، یکی صفحه نصب عدسی، که در این دوربین ها به استاندارد جلو شهرت دارد و دیگری استاندارد عقب که همان ص حه فوکوس ( شیشه مات ) است. حرکات شیفت، تیلت، سوینگ، ریزینگ در هر دو استاندارد ( جلو و عقب ) قابل اجراء است. البته بعضاً بخاطر کارهای سریع عکاسی و مواردی که نیاز چندانی به آگراندیسمان بزرگ نتیجه نباشد، با استفاده از پشتی فیلم رول، از فیلم ۱۲۰ یا ۲۲۰ هم می توان در این دوربین ها استفاده کرد. [ ۳]
یک شاسی، دو صفحه استاندارد و فانوس، قسمت های اصلی یک دوربین قطع بزرگ هستند. بعضاً از کیسه های ضد نور و امن نایلونی نیز، بخاطر قدرت مانور بیشتر، به جای فانوس استفاده می شود. مخصوصاً زمانی که از لنزهای زاویه باز استفاده می شود و قسمت میانی دوربین باید کاملاً جمع شود. [ ۴] [ ۵] تصویر حاصله بر روی شیشه مات دوربین های قطع بزرگ معکوس دو طرفه ( چپ، راست و بالا، پایین ) است. [ ۶]
محبوب ترین اندازه دوربین قطع بزرگ، اندازه ۴x۵ اینچ آن است. [ ۷] نسبت اندازه این قطع از فیلم به فیلم ۱۳۵ تقریباً ۱۵ برابر است. لنز در این دوربین ها از قدرت پوششی وسیعی برخوردار است تا امکان حرکات چهارگانه میسر گردد. نصب کاش فیلم در استاندارد عقب، معمولاً به دو صورت افقی و عمودی امکان پذیر است. چرا که برای عکسبرداری با کادر عمودی یا افقی، کج کردن یک دوربین قطع بزرگ بر روی سه پایه تقریباً غیر عملی است. [ ۸]
معمولاً برای دیدن واضح تصویر منعکس شده بر روی شیشه مات از پارچه ضخیم سیاه رنگی به عنوان سایه انداز استفاده می کنند. برای کارهای دقیق و ماکرو استفاده از ذره بین های مخصوصِ فوکوس در کار با این دوربین ها الزامی است. [ ۹]
اگر فاصله استاندارد فیلم با لنز دوربین تغییر کند، درجات دیافراگم و شاتر ارزش اسمی خود را از دست داده و باید متغییرها را برای به دست آوردن ارزش جدید لحاظ کرد. به عنوان مثال با استفاده از یک حلقه گسترش فاصله کانونی، دیگر عمق میدان همانی نیست که بر روی جدول لنز دیده می شود. با توجه به اینکه در دوربین های قطع بزرگ فاصله لنز و فیلم همواره در حال تغییر است، باید برای به دست آوردن نتیجه ای درخور این دوربین ها، نور را از روی شیشه مات دوربین خوانده و اعمال نمود. [ ۱۰]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفیک شاسی، دو صفحه استاندارد و فانوس، قسمت های اصلی یک دوربین قطع بزرگ هستند. بعضاً از کیسه های ضد نور و امن نایلونی نیز، بخاطر قدرت مانور بیشتر، به جای فانوس استفاده می شود. مخصوصاً زمانی که از لنزهای زاویه باز استفاده می شود و قسمت میانی دوربین باید کاملاً جمع شود. [ ۴] [ ۵] تصویر حاصله بر روی شیشه مات دوربین های قطع بزرگ معکوس دو طرفه ( چپ، راست و بالا، پایین ) است. [ ۶]
محبوب ترین اندازه دوربین قطع بزرگ، اندازه ۴x۵ اینچ آن است. [ ۷] نسبت اندازه این قطع از فیلم به فیلم ۱۳۵ تقریباً ۱۵ برابر است. لنز در این دوربین ها از قدرت پوششی وسیعی برخوردار است تا امکان حرکات چهارگانه میسر گردد. نصب کاش فیلم در استاندارد عقب، معمولاً به دو صورت افقی و عمودی امکان پذیر است. چرا که برای عکسبرداری با کادر عمودی یا افقی، کج کردن یک دوربین قطع بزرگ بر روی سه پایه تقریباً غیر عملی است. [ ۸]
معمولاً برای دیدن واضح تصویر منعکس شده بر روی شیشه مات از پارچه ضخیم سیاه رنگی به عنوان سایه انداز استفاده می کنند. برای کارهای دقیق و ماکرو استفاده از ذره بین های مخصوصِ فوکوس در کار با این دوربین ها الزامی است. [ ۹]
اگر فاصله استاندارد فیلم با لنز دوربین تغییر کند، درجات دیافراگم و شاتر ارزش اسمی خود را از دست داده و باید متغییرها را برای به دست آوردن ارزش جدید لحاظ کرد. به عنوان مثال با استفاده از یک حلقه گسترش فاصله کانونی، دیگر عمق میدان همانی نیست که بر روی جدول لنز دیده می شود. با توجه به اینکه در دوربین های قطع بزرگ فاصله لنز و فیلم همواره در حال تغییر است، باید برای به دست آوردن نتیجه ای درخور این دوربین ها، نور را از روی شیشه مات دوربین خوانده و اعمال نمود. [ ۱۰]
wiki: قطع بزرگ (دوربین)