قطب الاقطاب خواجه سید محمد بختیار حسینی یا قطب الدین بختیار کاکی ( زادهٔ ۱۱۷۳ – درگذشتهٔ ۱۲۳۵ ) یک عارف مسلمان اهل سنت صوفی مسلک و از دراویش چشتیه در دهلی بود. او مرید و جانشین معنوی معین الدین چشتی به عنوان رئیس فرقه بود. قبل از او فرقه چشتیه در هند به اجمیر و ناگور محدود می شد و قطب الدین نقش مهمی در گسترش آن در دهلی داشت. درگاه او در مجاورت ظفر محل در مهرائولی است و قدیمی ترین درگاه ( امامزاده ) در دهلی است که جشن های سالانه ای به نام اورس در آن برپا می شود. شاهان مختلف تاریخ هند در جشن اورس شرکت داشتند و ایلتتمش یک چاه پلکانی در آن نزدیکی ساخت، شیر شاه سوری دروازه بزرگی ساخت، بهادر شاه اول هم مسجد موتی را در آن نزدیکی ساخت و فرخ سیر پرده مرمر و یک مسجد دیگر به مجموعه افزود.
... [مشاهده متن کامل]
مشهورترین شاگرد و جانشین روحانی قطب الدین، فریدالدین گنج شکر بود که به نوبه خود استاد روحانی قدیس مشهور صوفی دهلی، نظام الدین اولیا شد، که او هم به نوبهٔ خود مرشد امیرخسرو و نصیرالدین چراغ دهلوی است.
قطب الدین بختیار کاکی تأثیر زیادی بر تصوف در هند داشت. با ادامه و توسعه عقاید سنتی اخوت و خیر جهان شمول در درون نظام چشتیه، بُعد جدیدی از اسلام در هند گشوده شد که تا آن زمان وجود نداشت. او بخش مهمی از نهضت صوفیانه را تشکیل می دهد که در قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی بسیاری از مردم هند را به اسلام جذب کرد. امروزه مردم از هر مذهبی مانند هندو، مسیحی، سیک و غیره هر هفته از درگاه او دیدن می کنند.
... [مشاهده متن کامل]
مشهورترین شاگرد و جانشین روحانی قطب الدین، فریدالدین گنج شکر بود که به نوبه خود استاد روحانی قدیس مشهور صوفی دهلی، نظام الدین اولیا شد، که او هم به نوبهٔ خود مرشد امیرخسرو و نصیرالدین چراغ دهلوی است.
قطب الدین بختیار کاکی تأثیر زیادی بر تصوف در هند داشت. با ادامه و توسعه عقاید سنتی اخوت و خیر جهان شمول در درون نظام چشتیه، بُعد جدیدی از اسلام در هند گشوده شد که تا آن زمان وجود نداشت. او بخش مهمی از نهضت صوفیانه را تشکیل می دهد که در قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی بسیاری از مردم هند را به اسلام جذب کرد. امروزه مردم از هر مذهبی مانند هندو، مسیحی، سیک و غیره هر هفته از درگاه او دیدن می کنند.