[ویکی نور] قضاء امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام). با توجه به احادیث نبوی در تأیید و تمجید قضاوت های علی(ع) و رخدادهای متعددی که از آن حضرت گزارش شده است، مؤلفان شیعه و سنی از سده های نخستین اسلامی، کتاب های زیادی در باره قضاوت های امیرمؤمنان علی(ع) تألیف کرده یا در کتب مناقب و شرح حال آن حضرت به این موضوع پرداخته اند. فهرست نویسانی چون نجاشی از کتب زیادی در این باره نام برده اند. در دوره های اخیر نیز روایت های قضای آن حضرت، توسط عالمانی چون علامه سید محسن امین و علامه محمد تقی شوشتری از منابع مختلف جمع آوری و منتشر شده است.
در این میان آنچه مرحوم شوشتری به آن اقدام کرده، تنظیم و دسته بندی متفاوت و جدیدی را در بر دارد. غالب مؤلفان کتب قضاء علی(ع) یا کسانی چون شیخ مفید در کتاب ارشاد، قضاوت های آن حضرت را به تناسب زمان های مختلفی چون عصر پیامبر(ص)، عصر هر یک از سه خلیفه و عصر خلافت خود آن حضرت تقسیم کرده و ذیل هر کدام آورده اند، لیکن مرحوم شوشتری فصل بندی خود را بر اساس موضوعات (نه ترتیب تاریخ وقوع) آورده است. وی کتاب خود را به 54 فصل تقسیم و عناوین را اینگونه تنظیم کرده است: قضاوتهایی که با استفاده از اسلوبی خاص، حقیقت را کشف کرده است؛ قضایایی که احکام متعدد داشته و دیگران فقط یک حکم فهمیده اند؛ فصلی در پاسخ پرسش های دشوار؛ پاسخ های معما گونه و... مؤلف بخشی هم به عنوان خاتمه آورده که در آن قضاوتهای خلفا را بیان می کند تا میان آن و قضاوتهای امیر المؤمنین(ع) مقایسه شود.
شوشتری سلسله اسناد را حذف کرده اما نام کتاب هایی که از آنها نقل کرده به دقت آورده است. منابع وی متعدد و متنوع و شامل کتب اصلی شیعه و سنی است. مؤلف که خود فقیه و صاحب نظر است در موارد زیادی به اظهار نظر پرداخته است.
قضاوتهای امیر المؤمنین علیه السلام (ترجمه)
در این میان آنچه مرحوم شوشتری به آن اقدام کرده، تنظیم و دسته بندی متفاوت و جدیدی را در بر دارد. غالب مؤلفان کتب قضاء علی(ع) یا کسانی چون شیخ مفید در کتاب ارشاد، قضاوت های آن حضرت را به تناسب زمان های مختلفی چون عصر پیامبر(ص)، عصر هر یک از سه خلیفه و عصر خلافت خود آن حضرت تقسیم کرده و ذیل هر کدام آورده اند، لیکن مرحوم شوشتری فصل بندی خود را بر اساس موضوعات (نه ترتیب تاریخ وقوع) آورده است. وی کتاب خود را به 54 فصل تقسیم و عناوین را اینگونه تنظیم کرده است: قضاوتهایی که با استفاده از اسلوبی خاص، حقیقت را کشف کرده است؛ قضایایی که احکام متعدد داشته و دیگران فقط یک حکم فهمیده اند؛ فصلی در پاسخ پرسش های دشوار؛ پاسخ های معما گونه و... مؤلف بخشی هم به عنوان خاتمه آورده که در آن قضاوتهای خلفا را بیان می کند تا میان آن و قضاوتهای امیر المؤمنین(ع) مقایسه شود.
شوشتری سلسله اسناد را حذف کرده اما نام کتاب هایی که از آنها نقل کرده به دقت آورده است. منابع وی متعدد و متنوع و شامل کتب اصلی شیعه و سنی است. مؤلف که خود فقیه و صاحب نظر است در موارد زیادی به اظهار نظر پرداخته است.
قضاوتهای امیر المؤمنین علیه السلام (ترجمه)
[ویکی نور] قضاء امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(علیه السلام). قضاء أمیرالمؤمنین علی بن أبی طالب(علیه السلام) با توجه به احادیث نبوی در تأیید و تمجید قضاوت های علی(ع) و رخدادهای متعددی که از آن حضرت گزارش شده است، مؤلفان شیعه و سنی از سده های نخستین اسلامی، کتاب های زیادی در باره قضاوت های امیرمؤمنان علی(ع) تألیف کرده یا در کتب مناقب و شرح حال آن حضرت به این موضوع پرداخته اند. فهرست نویسانی چون نجاشی از کتب زیادی در این باره نام برده اند. در دوره های اخیر نیز روایت های قضای آن حضرت، توسط عالمانی چون علامه سید محسن امین و علامه محمد تقی شوشتری از منابع مختلف جمع آوری و منتشر شده است.
در این میان آنچه مرحوم شوشتری به آن اقدام کرده، تنظیم و دسته بندی متفاوت و جدیدی را در بر دارد. غالب مؤلفان کتب قضاء علی(ع) یا کسانی چون شیخ مفید در کتاب ارشاد ، قضاوت های آن حضرت را به تناسب زمان های مختلفی چون عصر پیامبر(ص)، عصر هر یک از سه خلیفه و عصر خلافت خود آن حضرت تقسیم کرده و ذیل هر کدام آورده اند، لیکن مرحوم شوشتری فصل بندی خود را بر اساس موضوعات (نه ترتیب تاریخ وقوع) آورده است. وی کتاب خود را به 54 فصل تقسیم و عناوین را اینگونه تنظیم کرده است: قضاوتهایی که با استفاده از اسلوبی خاص، حقیقت را کشف کرده است؛ قضایایی که احکام متعدد داشته و دیگران فقط یک حکم فهمیده اند؛ فصلی در پاسخ پرسش های دشوار؛ پاسخ های معما گونه و... مؤلف بخشی هم به عنوان خاتمه آورده که در آن قضاوتهای خلفا را بیان می کند تا میان آن و قضاوتهای امیرالمؤمنین(ع) مقایسه شود.
شوشتری سلسله اسناد را حذف کرده اما نام کتاب هایی که از آنها نقل کرده به دقت آورده است. منابع وی متعدد و متنوع و شامل کتب اصلی شیعه و سنی است. مؤلف که خود فقیه و صاحب نظر است در موارد زیادی به اظهار نظر پرداخته است.
قضاوتهای امیر المؤمنین علی علیه السلام (ترجمه)
در این میان آنچه مرحوم شوشتری به آن اقدام کرده، تنظیم و دسته بندی متفاوت و جدیدی را در بر دارد. غالب مؤلفان کتب قضاء علی(ع) یا کسانی چون شیخ مفید در کتاب ارشاد ، قضاوت های آن حضرت را به تناسب زمان های مختلفی چون عصر پیامبر(ص)، عصر هر یک از سه خلیفه و عصر خلافت خود آن حضرت تقسیم کرده و ذیل هر کدام آورده اند، لیکن مرحوم شوشتری فصل بندی خود را بر اساس موضوعات (نه ترتیب تاریخ وقوع) آورده است. وی کتاب خود را به 54 فصل تقسیم و عناوین را اینگونه تنظیم کرده است: قضاوتهایی که با استفاده از اسلوبی خاص، حقیقت را کشف کرده است؛ قضایایی که احکام متعدد داشته و دیگران فقط یک حکم فهمیده اند؛ فصلی در پاسخ پرسش های دشوار؛ پاسخ های معما گونه و... مؤلف بخشی هم به عنوان خاتمه آورده که در آن قضاوتهای خلفا را بیان می کند تا میان آن و قضاوتهای امیرالمؤمنین(ع) مقایسه شود.
شوشتری سلسله اسناد را حذف کرده اما نام کتاب هایی که از آنها نقل کرده به دقت آورده است. منابع وی متعدد و متنوع و شامل کتب اصلی شیعه و سنی است. مؤلف که خود فقیه و صاحب نظر است در موارد زیادی به اظهار نظر پرداخته است.
قضاوتهای امیر المؤمنین علی علیه السلام (ترجمه)