[ویکی فقه] قصه اصحاب رس، سرگذشت یکی از اقوام مذکور در قرآن رامی گویند.
از جمله قصص اقوام گذشته در قرآن ، قصه اصحاب رس است. قرآن کریم در دو مورد از اصحاب رس نام برده است؛ اما درباره این قوم هیچ گونه توضیحی در قرآن نیامده است.
در تفاسیر
بیشتر مفسران معتقدند اصحاب رس طایفه ای در یمامه بوده اند که پیغمبری به نام حنظله بر ایشان مبعوث شد و آنان وی را تکذیب کرده، در چاه افکندند. عده ای دیگر، رس را به معنای چاه دانسته اند، و بعضی هم می گویند «رس» نام چاه مخصوصی است. جمعی هم «رس» را با « ارس » یکی دانسته و گفته اند اصحاب رس در آذربایجان بوده اند که سی پیغمبر خود را کشتند و سرانجام شهرهای ایشان ویران شد و خود نیز هلاک شدند.
← نوع گناهکاری
۱. ↑ فرقان/سوره۲۵، آیه۳۸.
...
از جمله قصص اقوام گذشته در قرآن ، قصه اصحاب رس است. قرآن کریم در دو مورد از اصحاب رس نام برده است؛ اما درباره این قوم هیچ گونه توضیحی در قرآن نیامده است.
در تفاسیر
بیشتر مفسران معتقدند اصحاب رس طایفه ای در یمامه بوده اند که پیغمبری به نام حنظله بر ایشان مبعوث شد و آنان وی را تکذیب کرده، در چاه افکندند. عده ای دیگر، رس را به معنای چاه دانسته اند، و بعضی هم می گویند «رس» نام چاه مخصوصی است. جمعی هم «رس» را با « ارس » یکی دانسته و گفته اند اصحاب رس در آذربایجان بوده اند که سی پیغمبر خود را کشتند و سرانجام شهرهای ایشان ویران شد و خود نیز هلاک شدند.
← نوع گناهکاری
۱. ↑ فرقان/سوره۲۵، آیه۳۸.
...
wikifeqh: قصه_اصحاب_رس
[ویکی فقه] قصه اصحاب رس (قرآن). رس واژه ای سامی است که ریشه در زبان های قدیم داشته، و در آرامی و عبری به معنای شکستن و شکافتن به کار می رفته است مفهوم شکافتن، حفر کردن ، چاه و معدن از معانی این واژه در زبان عربی است که بنابر اقوال مختلف، مفهوم واژه در این ترکیب قرآنی همین معنای چاه است.
در قرآن کریم سرگذشت اصحاب رس و نابودی آنان، عبرت آموز برای مردم شمرده شده است آنجاکه می فرماید:وقوم نوح لما کذبوا الرسل اغرقنـهم وجعلنـهم للناس ءایة و اعتدنا للظـلمین عذابا الیما(و قوم نوح را آنگاه که پیامبران خدا را تکذیب کردند غرقشان ساختیم و آنان را برای همه مردم عبرتی گردانیدیم و برای ستمکاران عذابی پر درد آماده کرده ایم). وعادا وثمودا واصحـب الرس..(و نیز عادیان و ثمودیان و اصحاب رس و نسل های بسیاری میان این جماعت ها را هلاک کردیم). در تفسیر روح المعانی ، این احتمال ذکر شده که «و عادا... و اصحاب الرس...» بر ضمیر «هم» در «جعلناهم» عطف شده باشد.
← تفسیر آیات مذکور
باتوجه به آیات قرآن ، بیان قصه اصحاب رس و هلاکت آنان، اتمام حجت خداوند بر اهل مکه شمرده شده است همچنانکه می فرماید:کذبت قبلهم قوم نوح و اصحـب الرس و ثمود (پیش از ایشان قوم نوح و اصحاب رس و ثمود). و اصحـب الایکة و قوم تبع کل کذب الرسل فحق وعید (و بیشه نشینان و قوم تبع به تکذیب پرداختند همگی فرستادگان ما را به دروغ گرفتند و در نتیجه تهدید من واجب آمد). سیاق آیات در هر دو سوره «فرقان» و «ق» نشان می دهد که آیات در مقام انذار و اتمام حجت بر مشرکان است.
← تفسیر آیات
۱. ↑ ابوطیب لغوی، الاضداد فی کلام العرب، ج۱، ص۳۱۹.۲. ↑ فرقان/سوره۲۵، آیه۳۷.
...
در قرآن کریم سرگذشت اصحاب رس و نابودی آنان، عبرت آموز برای مردم شمرده شده است آنجاکه می فرماید:وقوم نوح لما کذبوا الرسل اغرقنـهم وجعلنـهم للناس ءایة و اعتدنا للظـلمین عذابا الیما(و قوم نوح را آنگاه که پیامبران خدا را تکذیب کردند غرقشان ساختیم و آنان را برای همه مردم عبرتی گردانیدیم و برای ستمکاران عذابی پر درد آماده کرده ایم). وعادا وثمودا واصحـب الرس..(و نیز عادیان و ثمودیان و اصحاب رس و نسل های بسیاری میان این جماعت ها را هلاک کردیم). در تفسیر روح المعانی ، این احتمال ذکر شده که «و عادا... و اصحاب الرس...» بر ضمیر «هم» در «جعلناهم» عطف شده باشد.
← تفسیر آیات مذکور
باتوجه به آیات قرآن ، بیان قصه اصحاب رس و هلاکت آنان، اتمام حجت خداوند بر اهل مکه شمرده شده است همچنانکه می فرماید:کذبت قبلهم قوم نوح و اصحـب الرس و ثمود (پیش از ایشان قوم نوح و اصحاب رس و ثمود). و اصحـب الایکة و قوم تبع کل کذب الرسل فحق وعید (و بیشه نشینان و قوم تبع به تکذیب پرداختند همگی فرستادگان ما را به دروغ گرفتند و در نتیجه تهدید من واجب آمد). سیاق آیات در هر دو سوره «فرقان» و «ق» نشان می دهد که آیات در مقام انذار و اتمام حجت بر مشرکان است.
← تفسیر آیات
۱. ↑ ابوطیب لغوی، الاضداد فی کلام العرب، ج۱، ص۳۱۹.۲. ↑ فرقان/سوره۲۵، آیه۳۷.
...
wikifeqh: قصه_اصحاب_رس_(قرآن)