قسمت

/qesmat/

مترادف قسمت: اقبال، بخت، قسم، نصیب، بخش، بهر، بهره، پاره، تکه، جزء، حصه، تقسیم، توزیع، سهم، شعبه، قسط، قرعه، روزی، سرنوشت، طالع

برابر پارسی: پاره، بخت، بخش، برخ، سرنوشت

معنی انگلیسی:
allotment, compartment, department, division, fragment, portion, leg, part, proportion, section, segment, unit, lot, fortune, destiny, kismat, doom, fate, hap, predestination, heading, kismet, share

لغت نامه دهخدا

قسمت. [ ق ِ م َ ] ( ع اِ ) قسمة. بهره و بخشش چیزی ، و با لفظ خوردن و کردن و نهادن و افتادن مستعمل است. ( آنندراج ). رجوع به قِسمة شود :
برفت آن زمین را دو قسمت نهاد
به هر یک پسر زآن نصیبی بداد.
سعدی ( از آنندراج ).
قسمت خود میخورند منعم و درویش
روزی خود میبرند پشّه و عنقا.
سعدی.
گر عشق نهد قسمت من خواری و آفت
خواری به حمیت بکشم نی به لطافت.
عرفی ( از آنندراج ).
یک زخم رسا قسمت صد سینه نیفتاد
از بس به شهادتگهش امروزغلو بود.
واله هروی ( از آنندراج ).
عشق چون قسمت اسباب معیشت میکرد
لاله داغی ز میان برد که داغم دارد.
محمدخان قدسی ( از آنندراج ).
آب و رنگ چهره او را اگر قسمت کنند
بی سخن گلگونه چندین گلستان میشود.
صائب.
هرکه در دنیای فانی زادِ عقبی جمع کرد
قسمت امروز خورد و دل ز فردا جمع کرد.
صائب ( از آنندراج ).
- امثال :
قسمت هیچکس را هیچکس نتواند خورد.

قسمة. [ ق َ س ِ / س َم َ ] ( ع اِ ) حسن و جمال. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). || وجه. ( اقرب الموارد ). روی ، یا آنچه مقابل باشد از آن ، یا آنچه بر آن موی برآید. بینی وهر دو جانب آن یا وسط بینی یا فوق ابرو یا ظاهر دو رخسار یا مابین هر دو چشم یا اعلای روی یا اعلای رخساره یا مجرای اشک یا مابین هر دو رخسار و بینی. ( منتهی الارب ). طبله عطار. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ).

قسمة. [ ق ِ م َ ] ( ع اِمص ، اِ ) اسم است تقسیم را. ( منتهی الارب ). اسم است اقتسام را. || نصیب. ( اقرب الموارد ). || طبله عطار. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). || ( اصطلاح فقه ) تعیین حق شایع و مشترک است و حق اعم است از منافع و اعیان منقوله ، پس شامل میشود قسمت منافع را که مهاباة خوانند. شرط قسمت آن است که در آن منفعتی از میان رفتن منفعت گردد، چون قسمت کردن چاه یا حمام جایز نیست. قسمت هنگامی میشود که شرکاء یا بعض آنان بخواهند که از ملک خود منتفع شوند و حکم قسمت آن است که نصیب و بهره هر یک از شریکان افراز گردد. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). || ( اصطلاح حساب ) آنجا که گویند قسمت عدد بر عدد دیگر به دست آوردن عدد سومی است که اگر در عدد ثانی ضرب شود حاصل ضرب عبارت شود از همان عدد اول ، عدد اول را مقسوم و عدد دوم را مقسوم علیه و عدد سوم را خارج قسمت گویند، مثلاً هرگاه بخواهیم ده را بر پنج قسمت کنیم عددی را باید جستجو کنیم که اگر آن را در پنج ضرب کنیم ده به دست می آید و آن عدد دو است که خارج قسمت نامیده میشود و عدد اول که عشره است مقسوم و عدد دوم یعنی پنج مقسوم علیه است. و قسمت منحطه نزد منجمان عبارت است از ضرب خارج قسمت جنسی است بر جنسی و حاصل آن این است که مقسوم علیه در مرتبه ملاحظه شود چنانچه بیرجندی در شرح زیج آلغبیکی میگوید اگر گویند این عدد را بر آن عدد منحط قسمت کنند مراد آن باشد که مقسوم علیه رابه یک مرتبه منحط گیرند. بدان که موضع تسییر به حدهر کوکب که برسد آن را درجه قسمت نامند و صاحب حد آن درجه را قاسم گویند. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). || قسمت در اصطلاح حکماء و متکلمان عبارت است از قسمت کل به اجزاء و قسمت کلی به جزئیات ، و قسمت کل باجزاء یا موجب انفصال در خارج میشود یا نمیشود،قسم نخست را قسمت خارجی یا قسمت انفکاکی و قسمت فکی و فعلی گویند و قسم دوم را قسمت ذهنی و فرضی و وهمی نامند. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). || نصیب. ( اقرب الموارد ): به هر کس هرچه قسمت بود دادند.بیشتر بخوانید ...

فرهنگ فارسی

نصیب، بهره، ج ئ، بخش
( اسم ) ۱ - جزئ جزو پاره ۲ - نصیب بهره ۳ - سرنوشت تقدیر : قسمت حوالتم بخرابات می کند هر چند کاین چنین شدم و آن چنان شدم . ( حافظ ۲۱۹ ) یا دیوان قسمت . جهان تقدیر : عیبم مکن برندی و بد نامی ای حکیم . کاین بود سرنوشت ز دیوان قسمتم . ( حافظ ۴ ) ۲۱۳ - عوارضی که برای مصارف فوق العاده یا برای تامین مخارج دیوان و غیره وصول می شده است جمع : قسم . یا قسمت بزرگ . قسمت کبری در ادوارالوف : سالهائ عالم نزدیک با معشر سیصد و شصت هزار سالست و طوفان بر میانگاه است و او را اندر آن کتابی است نامش کتاب الالوف . درجه های فلک برابر هزارها نهاد نخستین هر درجه ای را هزار سال تا حصه یک سال سه ثانیه گشت و سه پنجیک ثانیه و این را قسمت بزرگ نام کردست . یا قسمت خرد . قسمت صغری در ادوارالوف ( بیرونی در دنباله عبارات قبل آورد : ) آنگاه بروج را دیگر بار برابر هزارها نهاد هر برجی را هزار سال . و این را انتهائ الوف نام کرد . آنگه سوم بار بروج را بسالها که آحادند برابر نهاد هر برجی را سالی تا انتهائ سالها بحاصل آمد چنانک گفتیم پیشتر زین . و چهارم بار درجه ها را برابر آحاد سالها نهاد هر درجه ای را سالی تا قسمت خرد بجای آمد . یا قسمت صغری . قسمت خرد . یا قسمت کبری . قسمت بزرگ . یا قسمت متسوعب . مستوعب .

فرهنگ معین

(قِ مَ ) [ ع . قسمة ] (اِ. ) ۱ - بهره ، نصیب . ۲ - جزء. ۳ - سرنوشت ، تقدیر.

فرهنگ عمید

۱. نصیب، بهره.
۲. جزء، بخش.
۳. سرنوشت، تقدیر.
۴. (ریاضی ) تقسیم.
* قسمت کردن: (مصدر متعدی ) بخش کردن، تقسیم کردن.

گویش مازنی

/ghesmet/ هکتار معادل ۰۰۰۰ مترمربع - سرنوشت –قسمت

واژه نامه بختیاریکا

( قسمت ( خداوندی ) ) بر خدادادی
تَک؛ با؛ بارت؛ تا؛ تَل؛ تلیش؛ دَک؛ بال؛ بَر؛ بهر؛ پَر

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قسمت به تمییز حقوق گویند.
قسمت به تمییز حقوق گویند و به عبارت دیگر قسمت افراز و جدا ساختن حق و نصیب یکی از شریکین یا بیش تر از حق دیگری و تعیین آن ها می باشد.
فقهای امامیه بالاتفاق فرموده اند که قسمت بیع نیست بلکه افراز حق است.
و از فقهای مذاهب اربعه احمد چنان که در کتاب المغنی (ابن قدامه) و رحمه الامه می نویسد این قول را اختیار کرده است.
و از شافعی دو قول نقل گردیده است.
و اما ابو حنیفه معتقد است که قسمت در اشیاء متساوی الاجزاء یا مثلی مانند مکیلات و موزونات افراز می باشد.
و در مختلف الاجزاء یا قیمی مانند ثیاب (البسه) و عقار (زمین) بیع است.
و قریب بدین قول است آنچه از مالک منقول است.

دانشنامه عمومی

قسمت (فیلم ۱۹۴۳). «قسمت» ( انگلیسی: Kismet ) فیلمی هندی در سبک جنایی و درام است که در سال ۱۹۴۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به آشوک کومار اشاره کرد.
عکس قسمت (فیلم ۱۹۴۳)

قسمت (فیلم ۱۹۶۸). قسمت ( به هندی: Kismat ) یا سرنوشت ( به انگلیسی: Destiny ) فیلمی هندی محصول سال ۱۹۶۸ و به کارگردانی منموهان دسای است. در این فیلم بازیگرانی همچون بیسواجیت چاترجی، بابیتا، هلن، کمال مهرا و مراد ایفای نقش کرده اند.
عکس قسمت (فیلم ۱۹۶۸)

قسمت (فیلم ۱۹۹۵). قسمت ( به هندی: Kismat ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۵ و به کارگردانی هامش مالهوترا است. در این فیلم بازیگرانی همچون گوویندا، مامتا کولکارنی، راکهی گولزار، کبیر بدی، آسرانی، سورش اوبروی، ای. کی. هانگال ایفای نقش کرده اند.
عکس قسمت (فیلم ۱۹۹۵)

قسمت (فیلم ۲۰۰۴). تقدیر ( به هندی: Kismat ) یا قسمت فیلمی است محصول سال ۲۰۰۴ و به کارگردانی گودو دانوآ است. در این فیلم بازیگرانی همچون بابی دئول، پریانکا چوپرا، کبیر بدی، اشیش ویدیارتی ایفای نقش کرده اند.
عکس قسمت (فیلم ۲۰۰۴)

قسمت (فیلم ۲۰۰۷). قسمت ( انگلیسی: Partition ) فیلمی در ژانر درام و رمانتیک است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به کریستین کروک، نو کمبل و عرفان خان اشاره کرد.
عکس قسمت (فیلم ۲۰۰۷)

قسمت (فیلم ۲۰۱۸). قسمت ( به هندی: Qismat ) یا سرنوشت فیلمی است محصول سال ۲۰۱۸ و به کارگردانی جاگدیپ سیدو است. در این فیلم بازیگرانی همچون امی ویرک، سارگون محتا، گاگو گیل، ساتوانت کائور، تانیا، هاردیپ گیل و هاربی سانگا ایفای نقش کرده اند.
عکس قسمت (فیلم ۲۰۱۸)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

جدول کلمات

بخش

مترادف ها

detachment (اسم)
کناره گیری، قسمت، دسته، تفکیک، جدا سازی

section (اسم)
برش، قسمت، گروه، دسته، قطعه، بخش، دایره، مقطع، برشگاه

party (اسم)
طرف، فرقه، قسمت، جمعیت، دسته، مهمانی، بزم، سور، یارو، بخش، فئه، حزب، دسته همفکر، دسته متشکل

leg (اسم)
پا، قسمت، پایه، بخش، ساق پا، ساق، مرحله، پاچه، ران

share (اسم)
سهم، قسمت، قطعه، بخش، خیش، حصه، بهره، سهمیه

portion (اسم)
سهم، جزء، قسمت، اری، تکه، قطعه، پاره، بخش، برخه، شقه، بهره، نصیب

sect (اسم)
فرقه، قسمت، دسته، بخش، مذهب، حزب، دسته مذهبی، مکتب فلسفی

lot (اسم)
سهم، محوطه، قسمت، کالا، تکه، قطعه، بخش، پارچه، توده انبوه، قواره، سرنوشت، قرعه، بهره، قطعه زمین، چندین، جنس عرضه شده برای فروش

division (اسم)
تقسیم، قسمت، لشکر، دسته بندی، بخش، تفرقه، اختلاف

dole (اسم)
صدقه، فرم، قسمت، اندوه، ضجه، سار، حق بیمه ایام بیکاری، حصه، ماتم، کمک هزینه دولتی به بیکاران

proportion (اسم)
قیاس، درجه، مقدار، شباهت، تناسب، قرینه، قسمت، نسبت

segment (اسم)
حلقه، قسمت، بند، قطعه، بخش، مقطع

canton (اسم)
زاویه، قسمت، بلوک، بخش

arm (اسم)
بازو، دست، سلاح، شاخه، اسلحه، شعبه، قسمت، جنگ افزار، دستهء صندلی یا مبل

chapter (اسم)
باب، شعبه، قسمت، مقاله، فصل، فصل یاقسمتی از کتاب، فصل یا قسمت مختصری

department (اسم)
حوزه، شعبه، قسمت، بخش، دایره، اداره گروه اموزشی

ratio (اسم)
قسمت، نسبت، ضریب، ضرب کننده، نسبیت، نسبت معین و ثابت

plank (اسم)
قسمت، قطعه، تخته، واحد، قسمتی از برنامه، تخته میز و پیشخوان مهمانخانه

feck (اسم)
قسمت، اکثریت

parcel (اسم)
قسمت، دسته، بسته، بخش، گره، جزئی از یک کل، امانت پستی

percentage (اسم)
مقدار، قسمت، در صد، چند در صد، صدی چند

compartment (اسم)
قسمت، کوپه

snick (اسم)
قسمت، چفت

grist (اسم)
قسمت، گندماسیابی، جو اسیابی، ارد کردن جو خیسانده

internode (اسم)
قسمت، بند، قطعه، میان گره، قسمت میان دو بند یا مفصل

kismet (اسم)
قسمت، سرنوشت

rasher (اسم)
قسمت، ورقه نازک گوشت سرخ کردنی

whang (اسم)
ضربه، قسمت، تسمه، ضربت، صدای برخورد دو جسم

فارسی به عربی

حزب , حزمة , حصة , ساق , شریحة , طائفة , طحین , فصل , قسم , قسمة , قطعة , لوح خشبی , مقصورة

پیشنهاد کاربران

قِسم به معنای سهم و قِسمَت مخفف قِسم ات یعنی سهم تو. Schicksal با تلفظ شیکسال به زبان آلمانی به معنای سرنوشت که معادل قسمت می باشد که در اصل و ریشه از دو کلمه فارسی ساخته شده؛ یکی شیک و دیگری سال. سالِ
...
[مشاهده متن کامل]
شیک یا زیبا و نیکو از دیدگاه خردمندان گمنام ایرانی در اعصار دور دست تاریخ باستان به دوران طلائی عشق و زندگی افراد انسانی ( منجمله نباتی و حیوانی ) در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی، اعتدال و نظم و هماهنگی، سلامتی و صلح و صفا، لذت و شادی و بازی و آزادی، برابری یا مساوات، عدالت و اخلاق نیکو، توانائی و دانائی و هنرمندی و هوشمندی و دانش کامل با کمیت و کیفیت بهشت برین قبل از آغاز سفر دایره وار هستی و وجود، اطلاق میگردیده. امروز میتوانیم با اطمینان و یقین بدانیم ( مشروط بر اینکه بخواهیم ) که انسان دارای سه نوع سرنوشت میباشد؛ یکی دنیوی و دیگری برزخی و سومی همان سرنوشت اولیه در پایان سفر . عشق و زندگی برزخی روئیای میباشند و خواهند بود با کمیت و کیفیت بهشت برین بموازات خواب سنگین، ژرف و شیرین نفوس مجرد یعنی من های افراد انسانی ( منجمله نباتی و حیوانی ) در نفس مجرد یا منِ واحد و بیکران خدای حقیقی و واقعی ( یعنی خدای علمی یا خدا از دیدگاه علمی و نه خدای لفظی، کلمه ای، واژه ای، مفهومی و ایده ای با نام های گوناگون در زبان های مختلف انسانی که فقط در زبان و خط و قوای ادراکی فهم و عقل ناقص و محدود انسانی از موجودیت برخوردار ست و در خارج از آنها هیچگونه مصداق و مثال بیرونی ندارد، از دیدگاه اسطوره و افسانه و حماسه، آئین و دین و مذهب و فرقه و ایدئولوژی، الهیات و فلسفه و عرفان دینی و آتئیسم ) در طی حالت برزخ به کمک حواس، احساسات، غرائز، افکار، خیالات، تصورات و خاطرات روشن و قوای ادراکی فهم و عقل بیکران وی ( و نه به کمک حواس و غرایز و فهم و عقل انفرادی که در لحظه ی مرگ کالبد تثلیثی مادی روانی روحی در بستر امن و ساکن و پیوسته و فراگیر زندگی بخش جان بطور کامل مختل میگردند و از کار میفتند ) تا لحظه ی بسته شدن مجدد نطفه در رحم مادر و بیداری و تولد دوباره در همین دنیا در مداری برتر و نه تا وقت رسیدن به معاد و برپائی قیامت کبری و فصل برداشت محصول در آخرت. عشق و زندگی رویایی - برزخی بطور مطلق مستقل از کلیه پندارها، گفتار ها، کردار ها یا اعمال نیک و بد دنیوی و بدون کوچکترین تبعیض و استثنائی بین افراد انسانی صورت می پذیرند. تصویر کلی و جزئیاتی چارچوب و محتوای سرنوشت های اولی و آخری یا مبدئی و معادی ( که هردو یکی خواهند بود ) و سرنوشت برزخی یک بار برای جاودانگی در خاطره مطلق و بیکران خدای حقیقی و واقعی طوری ثبت و ضبط گردیده که هرگز هیچگونه خلل و لرزشی در آنها ایجاد نخواهد شد و انسان هیچگاه تمیتواند در آنها دخل و تصرف نماید و یا روی آنها تاثیرات مثبت یا منفی بگذارد . انسان فقط در طول زندگی کوتاه مدت دنیوی خود از اختیار، اراده و خواست آزاد برخوردار است که در لحظه ی مرگ بطور کامل از وی سلب میگردند. انسان میتواند به کمک اختیار و خواست آزاد، زندگی دنیوی خودرا به بهشت یا جهنم تبدیل نماید، اما هرگز نمیتواند کوچک ترین تاثیری روی دو سرنوشت برزخی و اخروی خود بگذارد، زیرا در طی جاری شدن آن دو سرنوشت دارای هیچگونه اختیار و خواست آزاد از خود نخواهد بود. لذا تبلیغات و ترویجات آئینی و دینی در مورد انباشتن یا پر کردن و بستن کوله پشتی راه آخرت یک خیال اوهامی، کاذب و فریبنده بیش نبوده و نمی باشد. شاید مفید و ثمر بخش و راه گشا باشد بدانیم که وعده های بهشت و جهنم از طرف خدای حقیقی و واقعی و به امر و خواست وی به انسان داده نشده اند بلکه از طرف بنیانگذاران آئین ها و ادیان و مخترعین یوغ های سنگین و سبک شرایع آئینی و دینی به عنوان دو ضمانت نامه سفت و سخت اجرائی در دفاع جانبازانه از آئین و دین و حفظ یوغ شریعت بر دوش پیروان در عمل، با هدف و قصد و نیت و انگیزه باطنی و آرزوی پنهانی زنده نگه داشتن نام و نشان و اثر خود پس از مرگ بطور جاودانه در ذهن و زبان و خط و خاطره انسان بخصوص پیروان و به ویژه در حافظه تاریخ. همچنین مفید خواهد بود بدانیم که تقسیم افراد انسانی در جوامع مختلف بشری به دو جبهه یا جناح بزرگ؛ یکی موئمنین و ثواب کاران و راست گویان و دیگری کفار و گناه کاران و دروغ گویان از طرف خدای حقیقی و واقعی و به امر و خواست وی صورت نگرفته، به این معنا که این تقسیم بندی خدائی - طبیعی نمیباشد بلکه بشری - مصنوعی، یعنی بنیانگذاران آئین ها و ادیان و مخترعین یوغ های سنگین و سبک شرایع آئینی و دینی، طرفداران، موافین و پیروان کلام ها یا محصولات افکار و خیالات و تصورات اوهامی خودرا موئمن و صوابکار و بهشتی نامیده و مخالفین را کافر و گناهکار و جهنمی. خدای حقیقی و واقعی گناهان آنان را هم مثل بقیه خواهد بخشید.

قسمت: همتای پارسی این واژه ی عربی، اینهاست:
بخش baxŝ ( دری )
باگ ( پهلوی )
اشپاز eŝpāz ( سغدی: اشپاذی eŝpāżi )
قسمت فیلمی به کارگردانی و نویسندگی امیر شروان محصول سال ۱۳۴۹ است.
بر اثر زلزلهٔ مهیبی شهری از بین می رود. پدری دو پسرش را ظاهراً از دست می دهد. سالها بعد یکی از آن ها وکیل دعاوی و دیگری دزد می شود. پدر که کارش وکالت است همه جا در جستجوی پسرش است. مرد شیادی خود را به عنوان پسر او معرفی می کند و یکبار که دزد قصد سرقت خانهٔ پدر را دارد با پسر قلابی رو برو شده، مبارزه ای درمی گیرد و پسر قلابی به قتل می رسد. در دادگاه پدر علیه پسرش وارد محاکمه می شود. برادر وکیل ( پسر دیگر ) که از واقعیت روابط آگاه شده، با دفاعش سبب رهایی او می شود و در پایان هرسه در کنار هم زندگی تازه ای را شروع می کنند.
...
[مشاهده متن کامل]

• منوچهر وثوق
• نیلوفر
• تقی ظهوری
• هوشنگ بهشتی
• نرسی کرکیا
• جمشید هاشم پور
• لادن

قسمت
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/قسمت_(فیلم_۱۳۴۹)
میتوانیم قرآن را دو قسمتی ( بخش ) فرض کنیم:
قسمت ( بخش ) اول برای اثبات قرآن از طرف الله الصمد با ذکر اعجازات ونشانه های عظمت خلقت.
قسمت دوم بعد إذعان به قسمت اول؛ دعوت به التزام و تبعیت از پیغمبر محمد ( صلی الله علیه وآله ) .
...
[مشاهده متن کامل]

. . .
تقسیم
أقسام
قِسم
قِسمة
قَسَم
مَقسَم
مُقسِم
مَقسَم
مقاسم
مقسوم له /علیه
استقسام
. . .
هَلْ فی‏ ذلِکَ قَسَمٌ لِذی حِجْرٍ
فَالْمُقَسِّماتِ أَمْراً
وَ إِذا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُوا الْقُرْبی‏ وَ الْیَتامی‏ وَ الْمَساکینُ فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلاًمَعْرُوفاً
وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ
. . .

واژه قسمت
معادل ابجد 600
تعداد حروف 4
تلفظ qesmat
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [عربی: قسمة، جمع: قِسَم]
مختصات ( قِ مَ ) [ ع . قسمة ] ( اِ. )
آواشناسی qesmat
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع فرهنگ فارسی عمید
واژه قسمت در اصل پارسی است ولی در عربی رفت شکل قسمت رو گرفت پارسی این می شود کسمت یاگسمت که این واژه کسمت یا گسمت صد درصد پارسی است.
اقبال
سهم . . .
جزء . . بخش . . . بهره . . . . نصیب . . . .
قِسمَت
چَهار واژه اَست که دَر زَبان ِ پارسی مینه های ِ نَزدیک به هَم دارَند : قِسمَت، قَضا ، قَدَر ، تَقدیر
قِسمَت : بَرابَرنَهاد این واژه بَخت اَست. بَخت و بَخش هَمان واژه ی ِ کُهَن ِ سَکایی ِ ایرانی بَغ بَرای ِ خُدا اَست که دَر واژه هایی هَم چون : بَغداد ، بَغلان ، بَغِستان / بیستون بَغدُخت/ بیدُخت، بَگرام. . . به جای مانده اَست .
...
[مشاهده متن کامل]

قَدَر و تَقدیر هَر دو اَز ریشه واژهء قَدَرَ بَرگِرِفته شُده اَند که بَرابَرنهاد ِ آن دَر پارسی اَرزانی و اَرزانِش اَست.
قَضا : این واژه از بُنیاد پارسی اَست وَ به چِهر ِ :
قَضا < قاضی < کادی اَز کادیک ِ پارسی ِ میانه به اَرَبی دَرآمَده و اَرَبیده شُده اَست .
دو گُمانه بَرای کادی فُرونَهاده شُده :
۱ - شاید کاد هَمان god به مینه ی خُدا باشد که زِندِگی ما به فَرمان ِ او بَرنامه ریزی شُده اَست .
۲ - شایَد کاد هَمان cut به مینه ی بُرِش باشَد چون خُدا گونه ی زِندِگی را مانَند ِ بُرِشی یا بُرفه ای به هَر کَس داده اَست.
بَرابَرنَهاد قَضا می تَوانَد هَمان سَرنِوِشت باشَد.

پاره ( فیلم؛ مجموعه ( : سریال ) )
قسمت یکم: پاره یکم ( فیلم؛ مجموعه ( : سریال ) )
اوخ
نصیب
معنی بخت و . . . می دهد که امروز کاربردی ندارد
معنی امروزی آن بخش و پاره است
بخش یک یا پاره یک در سریال مثلن
در پهلوی " ویچک " در فرهنگ پهلوی به پارسی از استاد بهرام فره وشی.
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٥)

بپرس