"وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقیمِ"
قسطاس ( از فعل قسط ) :در أصل = قصطاص:
Constant ( Eng ) cōnstāns ( Latin )
علم إقتصاد و قصاص از قصد گرفته شد: از قصد
"وعلی الله قصد السبیل"
"وأقصد فی مشیک"
... [مشاهده متن کامل]
. . .
أوّل عدل را برقرارکنید، سپس قسط را با قسطاس درست تقسیم یا مجازات ( قصاص ) کنید.
به این معنی قسط بدون عدل ظلم ( ستم ) است؛
وعدل بدون قسط أبتر ( ناقص ) میماند.
به إین علّت شما نمیتوانید دزد ( سارق ) مجازات کنید در حال قانون سالم وعدالت اجتماعی برقرار نکردید ( این ستم اشکارست ) .
ونمیتوانید دستمزد ونرخ تعیین کنید وبین افراد جامعه تقسیم کنید ؛ وقتیکه مساوات در فرصتها ( عدل ) ودر انتخاب ( مشاغل، کاسبی دانش، خرید، فرصت، اطلاعات، موقعیّت، . . . ) برقرار نکردید ( بی عدالتی، تفاوت إنگاری، بی إنصافی مانند قرعه کشی، جائزه، رانت ) واین کاملاً منصفانه نیست. عدل گریزی. دشمنی با حق. عدالت ستیزی . . .
قرآن مبین إنقدر صریح وشفاف وجدّی در مسئلهء عدل وقسط پرداخت؛ أمّا متأسفانه بیشتراز هزار سال گذشت وهنوز علماء وحکّام وقضات ومردم در إختلافند وسرگردانند : عدل چیه، قسط چیه؟!
ومنتظرند کشورها غریب ( از قرآن ) وأجنبی؛ به عدل وقسط بپردازند و إجراء کنند وبهره ببرند؛ سپس مسلمانان تبعیّت می انجامند ( غرب گرائی ) ( شاید ) .
به قوانین مدنی وإجرائی کشورها سنگاپور وفنلاند ونروژ و. . . مراجعه ومطالعه کنید.
( اللّه َاللّه َفی القرآنِ، لا یَسبِقُکُم بالعَمَلِ بهِ غَیرُکُم )
نکته:"و اوفوا الکیل اذا کلتم و زنوا بالقسطاس المستقیم ذلک خیر و احسن تاویلاً"
البته این فرمان منحصر به وزن کردن أشیاءفروش نیست؛ بلکه درهر أندیشه وهر سخن باید إعتدال با ترازوی درست وراست ودقیق وبی نقص باشد.
نکته دوم:
إعدام قاتِل ( کشتن عمد ) از قسط إلهی نشأت گرفت؛ چون الله العدل عدالت آفریدگی ( بوجود آمدن ) به همه إنسانها داد، بدون تفاوت وکاملاً با مساوات؛ وإجراء قصاص کاملا قسط میباشد. صرف نظر از قاتل کی هست وچی منصب یا علم یا ثروتی یا نسبتی . . . دارد.
الْقِسْطاس الْمُسْتَقیم = أَلاَّ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ اُخْرَی.