[ویکی فقه] به قرینه ای که موجب قطع تعبّدی به مراد جدّی متکلّم شود قرینه قطعی تعبدی گویند.
قرینه قطعی تعبدی، مقابل قرینه قطعی وجدانی بوده و عبارت است از قرینه ای که برای مخاطب قطع تعبدی به مراد جدی متکلم ایجاد می نماید،
← نثال
بعضی از قراین، موجب ظن به مراد متکلم می گردد، ولی شارع آنها را معتبر دانسته و از روی تعبّد، آن ظن را در حکم قطع به حساب می آورد؛ به چنین قطعی، قطع تعبدی می گویند.
عناوین مرتبط
...
قرینه قطعی تعبدی، مقابل قرینه قطعی وجدانی بوده و عبارت است از قرینه ای که برای مخاطب قطع تعبدی به مراد جدی متکلم ایجاد می نماید،
← نثال
بعضی از قراین، موجب ظن به مراد متکلم می گردد، ولی شارع آنها را معتبر دانسته و از روی تعبّد، آن ظن را در حکم قطع به حساب می آورد؛ به چنین قطعی، قطع تعبدی می گویند.
عناوین مرتبط
...
wikifeqh: قرینه_قطعی_تعبدی