[ویکی نور] قرآن و ظهور حضرت مهدی علیه السلام. قرآن و ظهور حضرت مهدى(عج) اثر على اصغر رضوانى مى باشد.
با مراجعه به قرآن کریم آیات بسیارى برخورد مى نماییم که به موضوع مهدویت و ظهور منجى در آخرالزمان اشاره کرده است و از طرف دیگر وجود روایات تاویلى در حدیث شیعه است که آیات بسیارى به حضرت مهدى(ع)، ولادت، غیبت، ظهور و حکومت آن حضرت تأویل شده است. نویسنده نخست این آیات را استخراج و به شرح و تفسیر آن ها پرداخته است. و سپس در صدد اثبات این نکته برآمده است که آیات قرآن داراى تاویل نیز هستند و تأویل حقیقى آن ها مهدویت است.
ناشر در مقدمه، هدف از چاپ این اثر را این گونه توضیح مى دهد: «در عصر کنونى که دشمنان بشریت، افکار و عقاید انحرافى را در جامعه ترویج مى کنند و منجى موعود واقعى را براى حیات و قدرت پوشالى خود خطرناک مى دانند، درصدد ایجاد انحرافى فرهنگى برآمده و با پوچ گرایى، جامعه بشرى و اخلاق و رفتار نیکو را مورد تعرض قرار داده اند، بر آن شدیم تا حقیقت مهدویت را با سلسله مباحث مختصر منجى موعود براى مشتاقان علم و فضیلت عرضه نماییم».
اثر از مقدمه ناشر و دو بخش با عناوین قرآن و ظهور حضرت مهدى(ع) و بررسى آیات تاویلى مهدویت تشکیل یافته است. مؤلف در بخش اول، ده آیه از قرآن کریم که به موضوع مهدویت اشاره دارد، استخراج و سپس به شرح و تفسیر آن ها مى پردازد. منابعى که مؤلف از آن ها در شرح و تفسیر این آیات از آن ها سود جسته مى توان از: مفردات قرآن راغب اصفهانى و التحقیق فى کلمات القرآن الکریم مصطفوى براى شرح لغات و تفسیر کبیر فخر رازى، تفسیر ماوردى، تفسیر بغوى، تفسیر کشّاف زمخشرى، تفسیر قرطبى، تفسیر ابن کثیر، تفسیر الدقائق، تفسیر ابن ابى حاتم، تفسیر ثعلبى، تفسیر درالمنثور سیوطى، اساس فى التفسیر حوّى، تفسیر روح المعانى آلوسى و شواهد التنزیل از تفاسیر اهل سنت و صحیح بخارى، صواعق المحرقه از منابع حدیثى اهل سنت و تفسیر المیزان علامه طباطبایى و تفسیر صافى، مجمع البیان و تفسیر برهان از تفاسیر شیعه نام برد.
از آیاتى که مؤلف آن ها را مورد بررسى قرار داده، مى توان از هوالذى ارسل رسوله بالمهدى و دین الحقّ لیظهره على الدین کله و لوکره المشرکون (توبه33/)، و لقد کتبنا فى الزبور من بعد الذکر انّ الارض یرثها عبادى الصالحون (انبیاء/ 39) و نرید ان نمّن على الذین استضعفوا فى الارض و نجعلهمم ائمة و نجعلهم الوارثین (قصص/ 5)، و قتلوهم حتى لاتکون فتنة و یکون الدین کلّه لله فان انتهوا فان الله بما یعملون بصیر (انفال/ 39) الذین ان مکّنّاهم فى الارض اقاموا الصلوة و آتو الزکوة و امرو بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبة الامور (حج/ 41) و آیات /55نور، /54مائده، /18محمد، /51سبأ و /61زخرف نام برد.
یکى از اشکالاتى که اهل سنت به شیعه داشته و دارد وجود روایات تاویلى در حدیث شیعه است. آیات بسیارى به حضرت مهدى(عج)، ولادت، غیبت، ظهور و حکومت آن حضرت تاویل شده است، آیاتى که شان نزول خاص داشته و با ملاحظه ظاهر آن ها هیچ گونه تناسبى بین آن ها و مورد روایت ملاحظه نمى شود. این ها چه نوع تفسیرى است که در روایات آمده است؟ بخش دوم به بررسى این آیه ها و پاسخ به این تاویل ها مى پردازد. مؤلف ابتدا لیستى از این آیات و تاویل آن ها ارائه مى دهد و سپس به تعریف تاویل در لغت و اصطلاح، تفاوت تفسیر و تاویل، معناى بطن قرآن، ضابطه و ملاک تاویل، انواع نزول قرآن، دیدگاه علامه طباطبایى و ابن تیمیه درباره تاویل و نقد دیدگاه ابن تیمیه و عالمان به تاویل چه کسانى هستند؟ مى پردازد. حال در پایان نمونه هایى از تاویلاتى که در این بخش آمده، ذکر مى کنیم:
با مراجعه به قرآن کریم آیات بسیارى برخورد مى نماییم که به موضوع مهدویت و ظهور منجى در آخرالزمان اشاره کرده است و از طرف دیگر وجود روایات تاویلى در حدیث شیعه است که آیات بسیارى به حضرت مهدى(ع)، ولادت، غیبت، ظهور و حکومت آن حضرت تأویل شده است. نویسنده نخست این آیات را استخراج و به شرح و تفسیر آن ها پرداخته است. و سپس در صدد اثبات این نکته برآمده است که آیات قرآن داراى تاویل نیز هستند و تأویل حقیقى آن ها مهدویت است.
ناشر در مقدمه، هدف از چاپ این اثر را این گونه توضیح مى دهد: «در عصر کنونى که دشمنان بشریت، افکار و عقاید انحرافى را در جامعه ترویج مى کنند و منجى موعود واقعى را براى حیات و قدرت پوشالى خود خطرناک مى دانند، درصدد ایجاد انحرافى فرهنگى برآمده و با پوچ گرایى، جامعه بشرى و اخلاق و رفتار نیکو را مورد تعرض قرار داده اند، بر آن شدیم تا حقیقت مهدویت را با سلسله مباحث مختصر منجى موعود براى مشتاقان علم و فضیلت عرضه نماییم».
اثر از مقدمه ناشر و دو بخش با عناوین قرآن و ظهور حضرت مهدى(ع) و بررسى آیات تاویلى مهدویت تشکیل یافته است. مؤلف در بخش اول، ده آیه از قرآن کریم که به موضوع مهدویت اشاره دارد، استخراج و سپس به شرح و تفسیر آن ها مى پردازد. منابعى که مؤلف از آن ها در شرح و تفسیر این آیات از آن ها سود جسته مى توان از: مفردات قرآن راغب اصفهانى و التحقیق فى کلمات القرآن الکریم مصطفوى براى شرح لغات و تفسیر کبیر فخر رازى، تفسیر ماوردى، تفسیر بغوى، تفسیر کشّاف زمخشرى، تفسیر قرطبى، تفسیر ابن کثیر، تفسیر الدقائق، تفسیر ابن ابى حاتم، تفسیر ثعلبى، تفسیر درالمنثور سیوطى، اساس فى التفسیر حوّى، تفسیر روح المعانى آلوسى و شواهد التنزیل از تفاسیر اهل سنت و صحیح بخارى، صواعق المحرقه از منابع حدیثى اهل سنت و تفسیر المیزان علامه طباطبایى و تفسیر صافى، مجمع البیان و تفسیر برهان از تفاسیر شیعه نام برد.
از آیاتى که مؤلف آن ها را مورد بررسى قرار داده، مى توان از هوالذى ارسل رسوله بالمهدى و دین الحقّ لیظهره على الدین کله و لوکره المشرکون (توبه33/)، و لقد کتبنا فى الزبور من بعد الذکر انّ الارض یرثها عبادى الصالحون (انبیاء/ 39) و نرید ان نمّن على الذین استضعفوا فى الارض و نجعلهمم ائمة و نجعلهم الوارثین (قصص/ 5)، و قتلوهم حتى لاتکون فتنة و یکون الدین کلّه لله فان انتهوا فان الله بما یعملون بصیر (انفال/ 39) الذین ان مکّنّاهم فى الارض اقاموا الصلوة و آتو الزکوة و امرو بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبة الامور (حج/ 41) و آیات /55نور، /54مائده، /18محمد، /51سبأ و /61زخرف نام برد.
یکى از اشکالاتى که اهل سنت به شیعه داشته و دارد وجود روایات تاویلى در حدیث شیعه است. آیات بسیارى به حضرت مهدى(عج)، ولادت، غیبت، ظهور و حکومت آن حضرت تاویل شده است، آیاتى که شان نزول خاص داشته و با ملاحظه ظاهر آن ها هیچ گونه تناسبى بین آن ها و مورد روایت ملاحظه نمى شود. این ها چه نوع تفسیرى است که در روایات آمده است؟ بخش دوم به بررسى این آیه ها و پاسخ به این تاویل ها مى پردازد. مؤلف ابتدا لیستى از این آیات و تاویل آن ها ارائه مى دهد و سپس به تعریف تاویل در لغت و اصطلاح، تفاوت تفسیر و تاویل، معناى بطن قرآن، ضابطه و ملاک تاویل، انواع نزول قرآن، دیدگاه علامه طباطبایى و ابن تیمیه درباره تاویل و نقد دیدگاه ابن تیمیه و عالمان به تاویل چه کسانى هستند؟ مى پردازد. حال در پایان نمونه هایى از تاویلاتى که در این بخش آمده، ذکر مى کنیم:
wikinoor: قرآن_و_ظهور_حضرت_مهدی_علیه السلام