[ویکی فقه] قرائن توقیفیت ترتیب سور، شواهد توقیفی بودن ترتیب موجود سوره های قرآن است.
بین محققان علوم قرآنی اختلاف است که آیا ترتیب سوره ها در قرآن فعلی توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم معین شده است و تخلف از آن جایز نیست، یا اصحاب، خود به چینش قرآن اقدام و سرانجام بر آن اتفاق کرده اند؟ به عبارت دیگر، آیا این ترتیب سوره ها توقیفی است یا اجتهادی؟بعضی از طرفداران توقیفی بودن ترتیب سوره ها، قرائنی را برای ترتیب چینش سوره ها در قرآن موجود ذکر و ادعا کرده اند. این قرائن نشان دهنده توقیفی بودن ترتیب موجود سوره ها و صدور آن ها از حکیم است.
قرائن توقیفی بودن ترتیب سوره ها
۱. تشابه به حسب حروف، آن چنان که در سور حوامیم موجود است؛۲. موافقت اول هر سوره با آخر سوره قبل؛ مثل موافقت معنایی آخر سوره حمد با اول سوره بقره؛۳. توازن در لفظ؛ مثل آخر سوره «تبت» و اول سوره «اخلاص»؛۴. تشابه محتوایی مجموعه آیات یک سوره با سوره دیگر؛ مثل سوره «الضحی» و «الم نشرح».
بین محققان علوم قرآنی اختلاف است که آیا ترتیب سوره ها در قرآن فعلی توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم معین شده است و تخلف از آن جایز نیست، یا اصحاب، خود به چینش قرآن اقدام و سرانجام بر آن اتفاق کرده اند؟ به عبارت دیگر، آیا این ترتیب سوره ها توقیفی است یا اجتهادی؟بعضی از طرفداران توقیفی بودن ترتیب سوره ها، قرائنی را برای ترتیب چینش سوره ها در قرآن موجود ذکر و ادعا کرده اند. این قرائن نشان دهنده توقیفی بودن ترتیب موجود سوره ها و صدور آن ها از حکیم است.
قرائن توقیفی بودن ترتیب سوره ها
۱. تشابه به حسب حروف، آن چنان که در سور حوامیم موجود است؛۲. موافقت اول هر سوره با آخر سوره قبل؛ مثل موافقت معنایی آخر سوره حمد با اول سوره بقره؛۳. توازن در لفظ؛ مثل آخر سوره «تبت» و اول سوره «اخلاص»؛۴. تشابه محتوایی مجموعه آیات یک سوره با سوره دیگر؛ مثل سوره «الضحی» و «الم نشرح».
wikifeqh: قرائن_توقیفیت_ترتیب_سور