[ویکی فقه] منظور از قرائت کسائی بیان ویژگی ها، اصول، و روش قرائت کسائی، به عنوان یکی از قاریان هفتگانه است.
یکی از قرائات سبع، قرائت کسائی است.ابوالحسن علی بن حمزة بن عبدالله بن بهمن بن فیروز (فزار) اسدی کوفی معروف به کسائی (م ۱۷۹ یا ۱۸۹ ق) ایرانی است و در «طوس» یا «ری» وفات یافت. ابن جزری می نویسد: کسائی امام و پیشوایی است که ریاست قرا و مقام استادی قرائت در کوفه پس از حمزه به او رسید. وی قرائت را به صورت عرضی چهار بار از حمزه اخذ کرد؛ به طوری که می توان به قرائت او اعتماد کرد.وی همچنین قرآن را بر استادانی همچون حمزه زیات، محمد بن عبدالرحمان بن ابی لیلی، عیسی بن عمر، اعمش، ابی بکر بن عیاش، سلیمان بن ارقم، امام جعفر صادق علیه السّلام ، عرزمی، ابن عتبه و ابان بن تغلب قرائت کرد.مردم، قرآن را طبق قرائت حمزه تلاوت می کردند و پس از آن که کسائی قرائت خاصی را با استمداد از آگاهی های وسیع خود برگزید (زمان خلافت هارون) قرائت وی میان مردم معمول شد.
سخن ابوعبیده
ابوعبیده در کتاب القرائات و اللهجات مینویسد: کسائی، قرائات حمزه را انتخاب میکرد و یکپارچه، آنرا نمی پذیرفت، بلکه برخی از قرائات حمزه را قبول نمی کرد. (۶) به گفته ابن ندیم، قرائات کسائی- در آن قسمت که مخالف با قرائت حمزه بود- مطابق قرائت ابن ابی لیلی است که او نیز به نوبه خود، قرآن را بر علی علیه السّلام خوانده بود. (۱)و نیز نوشته اند که کسائی وجوه قرائت قرآن را از اسماعیل و یعقوب: فرزندان جعفر، و مفضل بن محمد ضبی ، نقل و روایت کرده است.
سلسله راویان کسائی
سید حسن صدر در سلسله طولی روایت کسائی نام های امامان از امام ششم تا امام اول علیه السّلام را یاد می کند و می نویسد: کسائی قرآن را بر حمزه و او بر ابوعبدالله علیه السّلام و او بر امام باقر علیه السّلام و او بر امام سجاد علیه السّلام و او بر امام حسین علیه السّلام و او بر امیرمؤمنین علی علیه السّلام قرائت کرده اند.قرائن زیادی مؤید تشیع کسائی و تایید شخصیت علمی، انسانی و دینی او است. به طوری که هیچ یک از قاریان تا این اندازه مورد تایید نبوده اند.ابوعبیده می گوید: کسائی فردی شایسته و لایق در موضوع قرائت بود و من تاکنون کسی را واجد مزایای ضبط، دقت، استحکام و اتقان قرائت کسائی ندیده ام.قاریان زیادی قرائت را عرضا و سماعا از کسائی اخذ و روایت کرده اند؛ مانند: ابراهیم بن زادان، حفص بن عمر دوری، عبدالله بن احمد ذکوان، ابوعبیده قاسم بن سلام، احمد بن حنبل، اسحاق بن ابراهیم مروزی، ابوالحارث و….درمیان راویان مذکور دو نفر به نام حفص دوری و ابوالحارث شهرت بیش تری دارند که قرائت کسائی را بی واسطه روایت کرده اند.ابوعمرو حفص بن عمر بن عبدالعزیز دوری (منسوب به الدورة، ناحیه ای در شرق بغداد) از پیشوایان علم قرائت در عصر خود و دارای آثاری در علوم قرآنی و نخستین کسی بود که قرائت را جمع آوری کرد.ابوالحارث لیث بن خالد مروزی بغدادی (م ۲۰۴ق) از لحاظ علم قرائت، ثقه و ارجمند و دارای مزایای ضبط و دقت و کارایی در قرائت قرآن بوده است.
ویژگی های قرائت کسائی
...
یکی از قرائات سبع، قرائت کسائی است.ابوالحسن علی بن حمزة بن عبدالله بن بهمن بن فیروز (فزار) اسدی کوفی معروف به کسائی (م ۱۷۹ یا ۱۸۹ ق) ایرانی است و در «طوس» یا «ری» وفات یافت. ابن جزری می نویسد: کسائی امام و پیشوایی است که ریاست قرا و مقام استادی قرائت در کوفه پس از حمزه به او رسید. وی قرائت را به صورت عرضی چهار بار از حمزه اخذ کرد؛ به طوری که می توان به قرائت او اعتماد کرد.وی همچنین قرآن را بر استادانی همچون حمزه زیات، محمد بن عبدالرحمان بن ابی لیلی، عیسی بن عمر، اعمش، ابی بکر بن عیاش، سلیمان بن ارقم، امام جعفر صادق علیه السّلام ، عرزمی، ابن عتبه و ابان بن تغلب قرائت کرد.مردم، قرآن را طبق قرائت حمزه تلاوت می کردند و پس از آن که کسائی قرائت خاصی را با استمداد از آگاهی های وسیع خود برگزید (زمان خلافت هارون) قرائت وی میان مردم معمول شد.
سخن ابوعبیده
ابوعبیده در کتاب القرائات و اللهجات مینویسد: کسائی، قرائات حمزه را انتخاب میکرد و یکپارچه، آنرا نمی پذیرفت، بلکه برخی از قرائات حمزه را قبول نمی کرد. (۶) به گفته ابن ندیم، قرائات کسائی- در آن قسمت که مخالف با قرائت حمزه بود- مطابق قرائت ابن ابی لیلی است که او نیز به نوبه خود، قرآن را بر علی علیه السّلام خوانده بود. (۱)و نیز نوشته اند که کسائی وجوه قرائت قرآن را از اسماعیل و یعقوب: فرزندان جعفر، و مفضل بن محمد ضبی ، نقل و روایت کرده است.
سلسله راویان کسائی
سید حسن صدر در سلسله طولی روایت کسائی نام های امامان از امام ششم تا امام اول علیه السّلام را یاد می کند و می نویسد: کسائی قرآن را بر حمزه و او بر ابوعبدالله علیه السّلام و او بر امام باقر علیه السّلام و او بر امام سجاد علیه السّلام و او بر امام حسین علیه السّلام و او بر امیرمؤمنین علی علیه السّلام قرائت کرده اند.قرائن زیادی مؤید تشیع کسائی و تایید شخصیت علمی، انسانی و دینی او است. به طوری که هیچ یک از قاریان تا این اندازه مورد تایید نبوده اند.ابوعبیده می گوید: کسائی فردی شایسته و لایق در موضوع قرائت بود و من تاکنون کسی را واجد مزایای ضبط، دقت، استحکام و اتقان قرائت کسائی ندیده ام.قاریان زیادی قرائت را عرضا و سماعا از کسائی اخذ و روایت کرده اند؛ مانند: ابراهیم بن زادان، حفص بن عمر دوری، عبدالله بن احمد ذکوان، ابوعبیده قاسم بن سلام، احمد بن حنبل، اسحاق بن ابراهیم مروزی، ابوالحارث و….درمیان راویان مذکور دو نفر به نام حفص دوری و ابوالحارث شهرت بیش تری دارند که قرائت کسائی را بی واسطه روایت کرده اند.ابوعمرو حفص بن عمر بن عبدالعزیز دوری (منسوب به الدورة، ناحیه ای در شرق بغداد) از پیشوایان علم قرائت در عصر خود و دارای آثاری در علوم قرآنی و نخستین کسی بود که قرائت را جمع آوری کرد.ابوالحارث لیث بن خالد مروزی بغدادی (م ۲۰۴ق) از لحاظ علم قرائت، ثقه و ارجمند و دارای مزایای ضبط و دقت و کارایی در قرائت قرآن بوده است.
ویژگی های قرائت کسائی
...
wikifeqh: قرائت_کسایی