قراءات قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] قراءات قرآن. پس از نزول قرآن گویش ها و لهجه های مختلف اعراب که در طبیعت هر زبانی وجود دارد در کنار عوامل دیگری همچون نبودن نقطه و اعراب و علائم وقف و سجاوندی موجب اختلافاتی در قرائت قرآن گردید. این مسئله موجب شد در دوره های بعدی اختلاف ها بیشتر گردد و در نهایت برخی از عالمان تعدادی قرائت های معلمان قرائت قرآن را انتخاب نموده سعی کنند با تعیین آنها و پرداختن به آنها جلوی اختلاف و پراکندگی بیشتر را بگیرند. از بین این گزینش ها دو دسته قراءات سبعه و عشره از همه معروفتر است. بلاخص قراءات سبعه که توسط ابن مجاهد گزینش شد.
برخی از علماء لغت قرائت را واژه ای اصیل در زبان عربی می دانند و برخی از محققان معتقدند که قرائت به معنای تلاوت و خواندن، دارای ریشه اصیل عربی نیست بلکه عرب در آغاز امر، این واژه را به معنای تلاوت نمی دانست و از زبان عبری گرفته شده؛ سپس دست به دست گشته تا به معنای تلاوت در زبان عربی معمول و متداول شده است.
ابن جزری در معنای اصطلاحی قرائات می نویسد: قرائات، عبارت از علم به کیفیت ادای کلمات قرآن و اختلاف این کیفیت می باشد؛ اختلافی که به ناقل و راوی آن منسوب است. طبق این تعریف، روایت، نقل و اسناد از اجزای معتبر در تعریف قرائات خواهد بود.
عبدالهادی فضلی تعریف واضحی از قرائات بدست می دهد: قرائت عبارت است از تلفظ قرآن کریم به همان صورت و کیفیتی که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تلفظ می کرد و یا عبارت از خواندن و تلفظ قرآن کریم به همان صورت و کیفیتی است که در حضور رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خوانده شده و آن حضرت آن تلفظ و خواندن را تأیید کرده اند.
خواندن قرآن کریم بر اساس لفظی که نقل و روایت شده است، فرقی نمی کند که تلفظ خود آن حضرت باشد و یا تلفظ و خواندن دیگران که مورد تأیید ایشان قرار گرفته است؛ اعم از آن که یک یا چند نفر باشند.
اختلاف در قرائات بی شمار است؛ مثل اختلاف در حرکات اعراب و بنا، تقدیم و تأخیر، زیاده و نقصان مد و قصر، تخفیف و تشدثید، ترقیق و تفخیم، اخفا و اظهار، فک ادغام و...
دانشمندانی مثل ابن قتیبه، امام فخرالدین رازی، ابن جزری و دیگران در مقام استقرای قرائات - علی رغم اختلاف انواع آن - برآمدند و سعی کردند جهات یا وجوه اختلاف را نیز مشخص سازند. برخی از مدافعان کوشیده اند از این وجوه را در هفت منحصر سازند.

پیشنهاد کاربران

بپرس