قدرت نرم

پیشنهاد کاربران

قدرت نرم ( به انگلیسی: soft power ) در سیاست ( و به ویژه در سیاست بین الملل ) ، به جای اجبار ( برعکس قدرت سخت ) ، توانایی جذب و انتخاب است. به عبارت دیگر، قدرت نرم شامل شکل دادن به ترجیحات دیگران از طریق جذابیت و جذب است. یکی از ویژگی های تعیین کننده قدرت نرم این است که اجباری نیست. قدرت نرم شامل فرهنگ، ارزش های سیاسی و سیاست های خارجی است. در سال ۲۰۱۲ جوزف نای از دانشگاه هاروارد توضیح داد که قدرت نرم، «بهترین تبلیغ، تبلیغ نیست»، و بیشتر توضیح داد که در عصر اطلاعات، «اعتبار کمترین منبع است».
...
[مشاهده متن کامل]

این مفهوم را اولین بار جوزف نای از دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۹۰ در کتابی، با نام «تغییر ماهیت قدرت آمریکایی» مطرح کرد. وی در سال ۲۰۰۴ مفهوم قدرت نرم را در کتاب «قدرت نرم: راه موفقیت در سیاست های جهانی» بسط داد. در مقابل قدرت نرم واژه تهدید نرم معرفی می شود که مفهوم آن را تحولاتی می دانند که موجب دگرگونی در هویت فرهنگی و الگوی رفتاری مورد قبول یک نظام سیاسی می شود.
قدرت نرم با دو بعد از نظریه ابعاد سه گانه قدرت ( ۱ - برجسته سازی و ۲ - قدرت بنیادین ) که استیون لوکس در کتاب «قدرت: بینش افراطی» ارائه کرده است قابل مقایسه است.
هم اکنون این واژه در سطح بین المللی به طور گسترده مورد استفاده تحلیل گران قرار گرفته است. به عنوان مثال هو جینتائو، رئیس جمهور چین در هفدهمین مجمع حزب کمونیست در سال ۲۰۰۷ گفت: چین نیازمند افزایش قدرت نرم خود است. رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در مورد نیاز به توسعه قدرت نرم آمریکا صحبت کرد. در سال ۲۰۱۰، معاون سابق رئیس جمهور تایوان به کره جنوبی سفر کرد و استفاده تایوان از قدرت نرم به عنوان الگویی برای حل درگیری های بین المللی را حمایت نمود.
قدرت نرم آمریکا به خاطر سیاست های ترامپ در سال۲۰۱۷ از رتبه اول به رتبه سوم سیر نزولی خود را طی می کند و فرانسه به خاطر سیاست های عالی امانوئل مکرون از رتبه سوم رتبه اول را از آن خود می کند. آمریکا هنوز هم با موفقیت فرهنگ، توان نوآوری و سبک زندگی خود را به مردم دنیا می فروشد. سینمای آمریکا شاید یکی از قوی ترین نمونه های عملی قدرت نرم باشد. همچنین تلفن های هوشمند نفوذ آمریکا را در دنیا بیشتر می کنند.
موج کره ای ( هالیو ) نوواژه ای است که به گسترش جهانی فرهنگ کره جنوبی از دههٔ ۱۹۹۰ به این سو اشاره دارد. بنابر گزارش واشینگتن پست گسترش صنعت سرگرمی کره جنوبی باعث شده تا فروش کالاها و خدمات کره ای نظیر خوراک، پوشاک و کلاس های زبان کره ای بالا برود. دولت کره جنوبی می کوشد با افزایش صادرات فرهنگی کره جنوبی از این ابزار به عنوان قدرت نرم برای ارتباط با توده های جوان دنیا در سراسر جهان استفاده کرده و از تمایلات ضدکره ای بکاهد.

قدرت نرم
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/قدرت_نرم

بپرس