قایق هوایی ( به انگلیسی: Airboat ) که با عناوین قایق هواپیما، قایق باتلاق، قایق بایو، قایق پنکه ای یا قایق مردابی شناخته می شود یک شناور با کف صاف است که نیروی محرکه آن توسط ملخ ( هوانوردی ) متصل به موتور هواگرد یا موتور خودرو تأمین می شود. [ a] از این گونه قایق معمولاً برای ماهیگیری، شکار و طبیعت گردی و نجات و گشت مرزی استفاده می شود.
قایق های هوایی وسیله ترابری بسیار محبوب در مناطق باتلاقی یا کم عمق است چرا که استفاده از موتور قایق استاندارد با پیشران زیر آب غیرممکن است عمق کم آب و نیزاری بودن این کار را ناممکن می نماید، بیشترین کاربرد آن ها در اورگلیدز فلوریدا و همچنین در تالاب رودخانه هند، کیسیمیم و سنت جانسز. در رودخانه هایشان و رودخانه مکونگ و دلتای رود مکونگ و همچنین در بایو واقع در لوئیزیانا و مرداب های میان رودان و در مرداب انزلی و شلمچه در ایران است.
ویژگی اصلی در طراحی این گونه قایق کف آن است، هیچ بخش عملیاتی در زیر خط آب وجود ندارد، این موضوع ناوبری را در باتلاق های کم عمق و مرداب ها آسان می کند. آن ها مناسب استفاده در کانال ها، رودخانه ها و دریاچه ها و بر روی دریاچه های یخ زده هستند همچنین این ویژگی آن را برای انجام عملیات نجات در سیل و یخ مناسب می کند. [ ۱]
قایق هوایی توسط نیروی باد حاصل از پروانه به جلو رانده می شود، و باد شدیدی در پشت پروانه که در انتهای قایق قرار دارد تولید می کند. سرعت آن ها به طور متوسط ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت ( ۱۵۰ مایل بر ساعت ) است هدایت آن ها از طریق یک تیغه پشت پروانه است که عمل فرمان با تغییر مکان ستون هوا به سمت چپ یا راست انجام می شود، کاپیتان از طریق سکانی که در سمت چپ او قرار دارد موقعیت قایق را کنترل می کند. فرمان و کنترل کلی تابعی از جریان آب، باد، عمق آب و نیروی محرکه است. قایق های هوایی در مقایسه با قایق های موتوری بسیار سریعتر هستند: قایق های تفریحی تجاری معمولاً با سرعتی در حدود ۳۵ مایل بر ساعت ( ۳۰ گره ) معادل ۵۶ کیلومتر بر ساعت و قایق های هوایی اصلاح شده می توانند با سرعت ۱۳۵ مایل بر ساعت ( ۱۱۷ گره ) معادل ۲۱۷ کیلومتر در ساعت حرکت کنند. [ ۲]
توقف و جهت گیری معکوس به مهارت بالای گرداننده بستگی دارد، زیرا قایق های هوایی ترمز ندارد. [ ۲] آن ها دنده عقب ندارند، مگر اینکه به یک موتور دارای دور معکوس مجهز باشند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفقایق های هوایی وسیله ترابری بسیار محبوب در مناطق باتلاقی یا کم عمق است چرا که استفاده از موتور قایق استاندارد با پیشران زیر آب غیرممکن است عمق کم آب و نیزاری بودن این کار را ناممکن می نماید، بیشترین کاربرد آن ها در اورگلیدز فلوریدا و همچنین در تالاب رودخانه هند، کیسیمیم و سنت جانسز. در رودخانه هایشان و رودخانه مکونگ و دلتای رود مکونگ و همچنین در بایو واقع در لوئیزیانا و مرداب های میان رودان و در مرداب انزلی و شلمچه در ایران است.
ویژگی اصلی در طراحی این گونه قایق کف آن است، هیچ بخش عملیاتی در زیر خط آب وجود ندارد، این موضوع ناوبری را در باتلاق های کم عمق و مرداب ها آسان می کند. آن ها مناسب استفاده در کانال ها، رودخانه ها و دریاچه ها و بر روی دریاچه های یخ زده هستند همچنین این ویژگی آن را برای انجام عملیات نجات در سیل و یخ مناسب می کند. [ ۱]
قایق هوایی توسط نیروی باد حاصل از پروانه به جلو رانده می شود، و باد شدیدی در پشت پروانه که در انتهای قایق قرار دارد تولید می کند. سرعت آن ها به طور متوسط ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت ( ۱۵۰ مایل بر ساعت ) است هدایت آن ها از طریق یک تیغه پشت پروانه است که عمل فرمان با تغییر مکان ستون هوا به سمت چپ یا راست انجام می شود، کاپیتان از طریق سکانی که در سمت چپ او قرار دارد موقعیت قایق را کنترل می کند. فرمان و کنترل کلی تابعی از جریان آب، باد، عمق آب و نیروی محرکه است. قایق های هوایی در مقایسه با قایق های موتوری بسیار سریعتر هستند: قایق های تفریحی تجاری معمولاً با سرعتی در حدود ۳۵ مایل بر ساعت ( ۳۰ گره ) معادل ۵۶ کیلومتر بر ساعت و قایق های هوایی اصلاح شده می توانند با سرعت ۱۳۵ مایل بر ساعت ( ۱۱۷ گره ) معادل ۲۱۷ کیلومتر در ساعت حرکت کنند. [ ۲]
توقف و جهت گیری معکوس به مهارت بالای گرداننده بستگی دارد، زیرا قایق های هوایی ترمز ندارد. [ ۲] آن ها دنده عقب ندارند، مگر اینکه به یک موتور دارای دور معکوس مجهز باشند.
wiki: قایق هوایی