[ویکی نور] قانون تفسیر، اولین و جدیترین اثر قرآن پژوهی استاد پیشکسوت کمالی دزفولی (ره) است و در واقع جلد اول از دوره سه جلدی کتب علوم القرآن آن فرزانه میباشد. در این اثر، محقق ارجمند با نگاهی نو و بدیع در مباحث بکر علوم قرآن، به خلق اثری شگفت انگیز دست زده، چنانکه با مهارت و استادی به طرح مباحث بنیادین این علم پرداخته و ابواب و عناوین آن را به نظم و نسقی نوین عرضه کرده و آراء و اندیشه های خویش را با اتقان و استحکام بیان داشته است. آن گونه که از این اثر پیداست، اعتقاد و اعتماد خالصانه استاد به سنت معصومین(ع)، دروازه ورود ایشان به ساحت مقدس قرآن شد و فی الواقع این نگاه عمیق میراث گرانبهایی بود که او از اسلاف ارجمند خود در حوزه علمیه دزفول به ارث میبرد.
این کتاب دارای یک پیشگفتار، دوازده بخش، دو ملحق و پنج مستدرک است.
پیشگفتار مفصل مولف، حسن مطلع این اثر قیم است. گفتاری است که در عین صلابت، سلیس و روان و البته پر مغز و جان دار بودن، بیانگر روح اجتماعی و اصلاح گرایانه استاد میباشد. ضمن بیان جایگاه قرآن و دعوت به فهم وعمل به آن، مختصری در تاریخ پیدایش علوم قرآن به عنوان مقدمه تفسیر ذکر کرده اند.
بخش یکم: تعاریف که شامل تعاریف علم، قرآن، علوم القرآن، تفسیر، تاویل و موارد استعمال این دو در قرآن، روایات و اقوال علما، نامها و صفتهای قرآن در قرآن و... است. تعریف جامع ایشان از علوم القرآن شنیدنی است: مقصود از آن، گروهی از معارف متصله قرآن است، خواه تصوری باشند، خواه تصدیقی که به نحوی از انحاء و به طور خاص خادم قرآن باشند، مانند علم الرسم و... و قید «به طور خاص» برای آن است که بعض از علوم را هر چند به طور مقدمه در فهم قرآن دخیلند مانند صرف و نحو خارج کند، نه علم اعراب القرآن را که به طور خاص در فهم قرآن دخیل است...
بخش دوم: قابل فهم بودن قرآن؛ که شامل مباحثی مانند: چگونه قرآن را میفهمیدند، ادله مفهوم بودن قرآن و مخالفین آن است.
این کتاب دارای یک پیشگفتار، دوازده بخش، دو ملحق و پنج مستدرک است.
پیشگفتار مفصل مولف، حسن مطلع این اثر قیم است. گفتاری است که در عین صلابت، سلیس و روان و البته پر مغز و جان دار بودن، بیانگر روح اجتماعی و اصلاح گرایانه استاد میباشد. ضمن بیان جایگاه قرآن و دعوت به فهم وعمل به آن، مختصری در تاریخ پیدایش علوم قرآن به عنوان مقدمه تفسیر ذکر کرده اند.
بخش یکم: تعاریف که شامل تعاریف علم، قرآن، علوم القرآن، تفسیر، تاویل و موارد استعمال این دو در قرآن، روایات و اقوال علما، نامها و صفتهای قرآن در قرآن و... است. تعریف جامع ایشان از علوم القرآن شنیدنی است: مقصود از آن، گروهی از معارف متصله قرآن است، خواه تصوری باشند، خواه تصدیقی که به نحوی از انحاء و به طور خاص خادم قرآن باشند، مانند علم الرسم و... و قید «به طور خاص» برای آن است که بعض از علوم را هر چند به طور مقدمه در فهم قرآن دخیلند مانند صرف و نحو خارج کند، نه علم اعراب القرآن را که به طور خاص در فهم قرآن دخیل است...
بخش دوم: قابل فهم بودن قرآن؛ که شامل مباحثی مانند: چگونه قرآن را میفهمیدند، ادله مفهوم بودن قرآن و مخالفین آن است.
wikinoor: قانون_تفسیر
[ویکی فقه] قانون تفسیر (کتاب). قانون تفسیر، اولین و جدیترین اثر قرآن پژوهی استاد پیشکسوت کمالی دزفولی رحمة الله علیه است و در واقع جلد اول از دوره سه جلدی کتب علوم القرآن آن فرزانه میباشد.
در این اثر، محقق ارجمند با نگاهی نو و بدیع در مباحث بکر علوم قرآن، به خلق اثری شگفت انگیز دست زده، چنانکه با مهارت و استادی به طرح مباحث بنیادین این علم پرداخته و ابواب و عناوین آن را به نظم و نسقی نوین عرضه کرده و آراء و اندیشه های خویش را با اتقان و استحکام بیان داشته است. آن گونه که از این اثر پیداست، اعتقاد و اعتماد خالصانه استاد به سنت معصومین علیه السّلام ، دروازه ورود ایشان به ساحت مقدس قرآن شد و فی الواقع این نگاه عمیق میراث گرانبهایی بود که او از اسلاف ارجمند خود در حوزه علمیه دزفول به ارث میبرد.
ساختار و گزارش محتوا
این کتاب دارای یک پیشگفتار، دوازده بخش، دو ملحق و پنج مستدرک است. پیشگفتار مفصل مولف، حسن مطلع این اثر قیم است. گفتاری است که در عین صلابت ، سلیس و روان و البته پر مغز و جان دار بودن، بیانگر روح اجتماعی و اصلاح گرایانه استاد میباشد. ضمن بیان جایگاه قرآن و دعوت به فهم وعمل به آن، مختصری در تاریخ پیدایش علوم قرآن به عنوان مقدمه تفسیر ذکر کرده اند.
← بخش یکم
۱. ↑ قانون تفسیر، کمالی دزفولی، ص۳-۴۷۱.
منبع
...
در این اثر، محقق ارجمند با نگاهی نو و بدیع در مباحث بکر علوم قرآن، به خلق اثری شگفت انگیز دست زده، چنانکه با مهارت و استادی به طرح مباحث بنیادین این علم پرداخته و ابواب و عناوین آن را به نظم و نسقی نوین عرضه کرده و آراء و اندیشه های خویش را با اتقان و استحکام بیان داشته است. آن گونه که از این اثر پیداست، اعتقاد و اعتماد خالصانه استاد به سنت معصومین علیه السّلام ، دروازه ورود ایشان به ساحت مقدس قرآن شد و فی الواقع این نگاه عمیق میراث گرانبهایی بود که او از اسلاف ارجمند خود در حوزه علمیه دزفول به ارث میبرد.
ساختار و گزارش محتوا
این کتاب دارای یک پیشگفتار، دوازده بخش، دو ملحق و پنج مستدرک است. پیشگفتار مفصل مولف، حسن مطلع این اثر قیم است. گفتاری است که در عین صلابت ، سلیس و روان و البته پر مغز و جان دار بودن، بیانگر روح اجتماعی و اصلاح گرایانه استاد میباشد. ضمن بیان جایگاه قرآن و دعوت به فهم وعمل به آن، مختصری در تاریخ پیدایش علوم قرآن به عنوان مقدمه تفسیر ذکر کرده اند.
← بخش یکم
۱. ↑ قانون تفسیر، کمالی دزفولی، ص۳-۴۷۱.
منبع
...
wikifeqh: قانون_تفسیر_(کتاب)