[ویکی نور] قانون التأویل تألیف محمد بن عبدالله بن عربی معافری اشبیلی (متوفی 543ق) عالم اشعری مذهب، از جمله آثار در زمینه علوم قرآنی با موضوع تأویل آیات قرآن کریم است. کتاب با مقدمه و تحقیق محمد سلیمانی منتشر شده است.
کتاب مشتمل بر سه مقدمه، یک مدخل تحقیقی (در رابطه با اثر و شیوه تحقیقی آن) و عناوین متعددی است که تحت عنوان «ذکر» مطرح شدهاند.
کتاب با مقدمه سلیمان دنیا آغاز شده است. وی در این مقدمه، پس از تجلیل از نویسنده و اثرش، نیاز امروز به احیا آثار گذشتگان که صفحات مجد و نشانههای برتری هستند را گوشزد کرده است. سپس کتاب قانون التأویل را از کتب برگزیده ارزشمندی دانسته که از بیانی استوار برخوردار است و انسان را به تعجب وامیدارد. او معتقد است که طالب علم هرگاه از موازین ثابت و قوانین صحیح این اثر غافل شود از قبح تقصیر و سوء تأویل در امان نخواهد بود .
سید سابق نیز بر این اثر مقدمه دیگری نوشته و پس از اشارهای گذرا به دیگر آثار نویسنده، قانون التأویل را از مهمترین آثار وی دانسته که قواعدی روشمند به طلاب علوم شرعی ارائه میدهد. به اعتقاد او این اثر از گنجینههای نسخ خطی است که توسط محمد سلیمانی مورد تحقیق و تعلیق قرار گرفته است.
محقق اثر در مقدمهاش ابوبکر بن عربی را فقیه، محدث، مفسر، ادیب، مورخ، محقق و در آخر متکلمی دانسته که منابع اصلی علم کلام را مطالعه کرده و نظرات محققانه مستقلی را با هدف کشف حقیقت مطرح کرده است. هدف او رد اباطیلی بوده که بر بسیاری از مباحث گذشتگان سیطره یافته و اختیار آرای پختهای بوده که تعارضی با حقائق اسلام نداشته باشد.
کتاب در تاریخ 533ق تألیف شده است. با نگاهی به مباحث کتاب متوجه پراکندگی مباحث آن در علوم مختلف میشویم لذا همانگونه که محقق اثر نوشته کتاب قانون التأویل را نمیتوان به یکی از علوم اسلامی به وجه روشنی نسبت داد؛ بلکه این اثر خلاصه علوم اسلامی بهطور عام است. این کتاب در نوع خود یگانه و جامع فواید و مسائل پراکنده و هدفهای مختلفی است.
کتاب مشتمل بر سه مقدمه، یک مدخل تحقیقی (در رابطه با اثر و شیوه تحقیقی آن) و عناوین متعددی است که تحت عنوان «ذکر» مطرح شدهاند.
کتاب با مقدمه سلیمان دنیا آغاز شده است. وی در این مقدمه، پس از تجلیل از نویسنده و اثرش، نیاز امروز به احیا آثار گذشتگان که صفحات مجد و نشانههای برتری هستند را گوشزد کرده است. سپس کتاب قانون التأویل را از کتب برگزیده ارزشمندی دانسته که از بیانی استوار برخوردار است و انسان را به تعجب وامیدارد. او معتقد است که طالب علم هرگاه از موازین ثابت و قوانین صحیح این اثر غافل شود از قبح تقصیر و سوء تأویل در امان نخواهد بود .
سید سابق نیز بر این اثر مقدمه دیگری نوشته و پس از اشارهای گذرا به دیگر آثار نویسنده، قانون التأویل را از مهمترین آثار وی دانسته که قواعدی روشمند به طلاب علوم شرعی ارائه میدهد. به اعتقاد او این اثر از گنجینههای نسخ خطی است که توسط محمد سلیمانی مورد تحقیق و تعلیق قرار گرفته است.
محقق اثر در مقدمهاش ابوبکر بن عربی را فقیه، محدث، مفسر، ادیب، مورخ، محقق و در آخر متکلمی دانسته که منابع اصلی علم کلام را مطالعه کرده و نظرات محققانه مستقلی را با هدف کشف حقیقت مطرح کرده است. هدف او رد اباطیلی بوده که بر بسیاری از مباحث گذشتگان سیطره یافته و اختیار آرای پختهای بوده که تعارضی با حقائق اسلام نداشته باشد.
کتاب در تاریخ 533ق تألیف شده است. با نگاهی به مباحث کتاب متوجه پراکندگی مباحث آن در علوم مختلف میشویم لذا همانگونه که محقق اثر نوشته کتاب قانون التأویل را نمیتوان به یکی از علوم اسلامی به وجه روشنی نسبت داد؛ بلکه این اثر خلاصه علوم اسلامی بهطور عام است. این کتاب در نوع خود یگانه و جامع فواید و مسائل پراکنده و هدفهای مختلفی است.
wikinoor: قانون_التأویل