[ویکی فقه] قاعدة الفراغ و التجاوز و الصحة (درر الاصول). کتاب درر الفوائد، تقریرات بحث سید محمد بن قاسم طباطبایی فشارکی (متوفای ۱۳۱۶ قمری) است که توسط علامۀ مجدد، آیت الله شیخ عبد الکریم بن محمد جعفر مهرجردی حائری یزدی (متوفای ۱۳۵۵ قمری) مؤسس حوزه علمیه قم نوشته شده است. سید محمد فشارکی از اجلاء شاگردان میرزای شیرازی بزرگ بوده که بعد از رحلت ایشان از سامراء به نجف می رود.
کتاب درر الفوائد پس از وفات سید محمد فشارکی اصفهانی تالیف شده زیرا به دنبال نام ایشان عبارتهای «نور الله مضجعه» و «طاب ثراه» دیده می شود و از طرفی قبل از ارتحال آخوند خراسانی در سال ۱۳۲۹ قمری نگاشته شده، زیرا بعد از نام ایشان عبارتهای «دام بقاه» و نظائر آن دیده می شود. بنابراین، کتاب بین سالهای ۱۳۱۶ قمری تا ۱۳۲۹ قمری تالیف شده است. آنچنانکه در مقدمۀ کتاب گفته شده، مؤلف ابتدا کتاب اصولی بنام درر الفوائد را نگاشته که علاوه بر اینکه مسائل مهم اصولی را در بر داشته در نهایت اختصار و دارای متنی روان و آسان بوده است؛ ولی پس از مدتی در بعضی از نظریات مطرح شده تجدید نظر کرده و آنچه به نظرش مورد نیاز بوده اضافه کرده که در حواشی کتاب مشهود است. این کتاب در زمان حیات مؤلف چاپ شده است. جلد اول آن در سال ۱۳۳۷ قمری و جلد دوم در سال ۱۳۳۸ قمری انتشار یافته است. مخارج انتشار آن هم به وسیلۀ حاج سید اسماعیل بن حاج آقا محسن عراقی تامین شده است.
کتاب درر الفوائد پس از وفات سید محمد فشارکی اصفهانی تالیف شده زیرا به دنبال نام ایشان عبارتهای «نور الله مضجعه» و «طاب ثراه» دیده می شود و از طرفی قبل از ارتحال آخوند خراسانی در سال ۱۳۲۹ قمری نگاشته شده، زیرا بعد از نام ایشان عبارتهای «دام بقاه» و نظائر آن دیده می شود. بنابراین، کتاب بین سالهای ۱۳۱۶ قمری تا ۱۳۲۹ قمری تالیف شده است. آنچنانکه در مقدمۀ کتاب گفته شده، مؤلف ابتدا کتاب اصولی بنام درر الفوائد را نگاشته که علاوه بر اینکه مسائل مهم اصولی را در بر داشته در نهایت اختصار و دارای متنی روان و آسان بوده است؛ ولی پس از مدتی در بعضی از نظریات مطرح شده تجدید نظر کرده و آنچه به نظرش مورد نیاز بوده اضافه کرده که در حواشی کتاب مشهود است. این کتاب در زمان حیات مؤلف چاپ شده است. جلد اول آن در سال ۱۳۳۷ قمری و جلد دوم در سال ۱۳۳۸ قمری انتشار یافته است. مخارج انتشار آن هم به وسیلۀ حاج سید اسماعیل بن حاج آقا محسن عراقی تامین شده است.
[ویکی فقه] قاعده الفراغ و التجاوز و الصحه (درر الاصول). کتاب درر الفوائد، تقریرات بحث سید محمد بن قاسم طباطبایی فشارکی (متوفای ۱۳۱۶ قمری) است که توسط علامۀ مجدد، آیت الله شیخ عبد الکریم بن محمد جعفر مهرجردی حائری یزدی (متوفای ۱۳۵۵ قمری) مؤسس حوزه علمیه قم نوشته شده است. سید محمد فشارکی از اجلاء شاگردان میرزای شیرازی بزرگ بوده که بعد از رحلت ایشان از سامراء به نجف می رود.
کتاب درر الفوائد پس از وفات سید محمد فشارکی اصفهانی تالیف شده زیرا به دنبال نام ایشان عبارتهای «نور الله مضجعه» و «طاب ثراه» دیده می شود و از طرفی قبل از ارتحال آخوند خراسانی در سال ۱۳۲۹ قمری نگاشته شده، زیرا بعد از نام ایشان عبارتهای «دام بقاه» و نظائر آن دیده می شود. بنابراین، کتاب بین سالهای ۱۳۱۶ قمری تا ۱۳۲۹ قمری تالیف شده است. آنچنانکه در مقدمۀ کتاب گفته شده، مؤلف ابتدا کتاب اصولی بنام درر الفوائد را نگاشته که علاوه بر اینکه مسائل مهم اصولی را در بر داشته در نهایت اختصار و دارای متنی روان و آسان بوده است؛ ولی پس از مدتی در بعضی از نظریات مطرح شده تجدید نظر کرده و آنچه به نظرش مورد نیاز بوده اضافه کرده که در حواشی کتاب مشهود است. این کتاب در زمان حیات مؤلف چاپ شده است. جلد اول آن در سال ۱۳۳۷ قمری و جلد دوم در سال ۱۳۳۸ قمری انتشار یافته است. مخارج انتشار آن هم به وسیلۀ حاج سید اسماعیل بن حاج آقا محسن عراقی تامین شده است.
تقسیم بندی مطالب
کتاب از دو جلد تشکیل شده است. جلد اول در اصول لفظی و جلد دوم اصول عملی می باشد. کتاب بر اساس مقدمه و مقاصدی تدوین شده است. از صفحۀ ۴ تا ۳۸ مقدمه و پس از آن مقاصد مطرح می شود. غیر از بحث اجتهاد و تقلید، تمامی مباحث علم اصول در کتاب مطرح شده است. مباحث مطرح شده در مقدمه عبارتند از: حقیقت وضع، وضع مرکبات، علامتهای حقیقت و مجاز، حقیقت شرعی، صحیح و اعم، استعمال لفظ در بیشتر از یک معنا، مشتق و مباحث مربوط به آن.
← جلد اول
مؤلف دارای نظریات جدید و بدیعی است که به بعضی از آنها اشاره می شود. در بحث وضع حروف، وضع و موضوع له را عام و خصوصیات را نه از لفظ، بلکه از خارج دانسته اند.در بحث اجزاء، مقتضی اصل را عدم اجزاء مطلقا می داند، با بیانی که در صفحۀ ۵۱ آورده اند. در بحث اصولی بودن مقدمۀ واجب نظر خود را به نحو تردید بیان می کند. به این معنا که اگر بحث به ملازمۀ عقلی برگردد مسالۀ اصولی است و اگر به وجوب مقدمه برگردد مسالۀ فقهی است، اگر چه اولی را ظاهر می داند. در بحث تاسیس اصل در مورد شک در عبادی بودن و توصلی بودن، بدون نیاز به مقدمات حکمت، به پیروی از استادش سید محمد فشارکی ظهور هیئت امر در اینکه متعلق آن تمام مقصود است را اثبات نموده اند.
واجب تعلیقی
...
کتاب درر الفوائد پس از وفات سید محمد فشارکی اصفهانی تالیف شده زیرا به دنبال نام ایشان عبارتهای «نور الله مضجعه» و «طاب ثراه» دیده می شود و از طرفی قبل از ارتحال آخوند خراسانی در سال ۱۳۲۹ قمری نگاشته شده، زیرا بعد از نام ایشان عبارتهای «دام بقاه» و نظائر آن دیده می شود. بنابراین، کتاب بین سالهای ۱۳۱۶ قمری تا ۱۳۲۹ قمری تالیف شده است. آنچنانکه در مقدمۀ کتاب گفته شده، مؤلف ابتدا کتاب اصولی بنام درر الفوائد را نگاشته که علاوه بر اینکه مسائل مهم اصولی را در بر داشته در نهایت اختصار و دارای متنی روان و آسان بوده است؛ ولی پس از مدتی در بعضی از نظریات مطرح شده تجدید نظر کرده و آنچه به نظرش مورد نیاز بوده اضافه کرده که در حواشی کتاب مشهود است. این کتاب در زمان حیات مؤلف چاپ شده است. جلد اول آن در سال ۱۳۳۷ قمری و جلد دوم در سال ۱۳۳۸ قمری انتشار یافته است. مخارج انتشار آن هم به وسیلۀ حاج سید اسماعیل بن حاج آقا محسن عراقی تامین شده است.
تقسیم بندی مطالب
کتاب از دو جلد تشکیل شده است. جلد اول در اصول لفظی و جلد دوم اصول عملی می باشد. کتاب بر اساس مقدمه و مقاصدی تدوین شده است. از صفحۀ ۴ تا ۳۸ مقدمه و پس از آن مقاصد مطرح می شود. غیر از بحث اجتهاد و تقلید، تمامی مباحث علم اصول در کتاب مطرح شده است. مباحث مطرح شده در مقدمه عبارتند از: حقیقت وضع، وضع مرکبات، علامتهای حقیقت و مجاز، حقیقت شرعی، صحیح و اعم، استعمال لفظ در بیشتر از یک معنا، مشتق و مباحث مربوط به آن.
← جلد اول
مؤلف دارای نظریات جدید و بدیعی است که به بعضی از آنها اشاره می شود. در بحث وضع حروف، وضع و موضوع له را عام و خصوصیات را نه از لفظ، بلکه از خارج دانسته اند.در بحث اجزاء، مقتضی اصل را عدم اجزاء مطلقا می داند، با بیانی که در صفحۀ ۵۱ آورده اند. در بحث اصولی بودن مقدمۀ واجب نظر خود را به نحو تردید بیان می کند. به این معنا که اگر بحث به ملازمۀ عقلی برگردد مسالۀ اصولی است و اگر به وجوب مقدمه برگردد مسالۀ فقهی است، اگر چه اولی را ظاهر می داند. در بحث تاسیس اصل در مورد شک در عبادی بودن و توصلی بودن، بدون نیاز به مقدمات حکمت، به پیروی از استادش سید محمد فشارکی ظهور هیئت امر در اینکه متعلق آن تمام مقصود است را اثبات نموده اند.
واجب تعلیقی
...