فیلیپو برونلسکی

دانشنامه عمومی

فیلیپو برونلسکی ( ایتالیایی: Filippo Brunelleschi؛ /ˌbruːnəˈlɛski/ BROO - nə - LESK - ee؛ ایتالیایی:  ؛ ۱۳۷۷ – ۱۵ آوریل ۱۴۴۶ ) که با نام پیپو هم شناخته می شود، [ ۱] معمار و مهندس مشهور ایتالیایی نیمهٔ نخست سده پانزدهم میلادی است.
فیلیپو برونِلِسکی که آموزش زرگری دیده بود و در فنون کار با فلزات ( پیکره های نقره در محراب سان جاکوپو در کلیسای جامع پیستویا ) و خراطی ( شمایل تصلیب عیسی در بازیلیکای سانتا ماریا نووِلا در فلورانس ) مهارت داشت، در نتیجهٔ چند سفر به رم به «رسالت» واقعی خود برای معماری پی برد.
نخستین و مهمترین این سفرها در سال ۱۴۰۲ و با همراهی دوناتِلّو انجام گرفت. برونِلِسکی که از سردمداران زندگی فرهنگی فلورانس بود، از سال ۱۴۰۹ کار خود در ساخت کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره را آغاز کرد و در ۱۴۱۸ شروع به ساخت گنبد عظیم کلیسا کرد که بنا بر معیارهای فنی و زیباشناختی کاملاً جدیدی طراحی شده بود.
این پژوهشگر ریاضیات کاربردی آغازگر دورهٔ پرسپکتیو «علمی» بود که به منظور درک و ساخت منطقی فضاهای سنجیده به کار گرفته می شد؛ با برونلسکی بود که اومانیسم در هنر پدید آمد. ساختمانهایی که او در فلورانس ساخت و تبدیل به مایهٔ الهام بسیاری معماران پس از او شد، نشانگر مجموعهٔ گسترده ای از سبکهای گوناگون است، از بازیلیکاهای شکوهمند گرفته تا نیایشگاه های کوچک پلان مرکزی، از کاخهای خصوصی تا بیمارستانها، از آرایشهای شهری تا طراحی های نظامی و مکانیکی. هرآنچه به دست او انجام می شد، همواره احساسی از ضرباهنگی سنجیده و شگفت آور به بیننده القا می کرد، به گونه ای که هر جزء از ساختار، رابطهٔ خیره کننده ای با تناسبهای کل آن داشت
کلیسای جامع فلورانس یا کلیسای سانتا ماریا دلفیوره توسط آرنولفو دی کامبیو در سال ۱۲۹۶ طراحی شد و در سال ۱۳۵۷ م توسط فرانچسکو تالنتی مورد بازنگری قرار گرفت و سرانجام طرح نهایی و گنبد آن توسط برونلسکی طراحی و اجرا شد. طرح کلیسا باسیلیکایی است و فضای داخلی آن با این که بسیار عظیم است تنها چهار دهانه تاق دارد. ساماندهی این بنا از معماری و سازه برج های ناقوس در توسکانا اقتباس شده است. این برج به شکل مکعب مستطیل و در هفت طبقه طراحی شده است و پنجره های آن با بالا رفتن طبقات فزونی می یابند. پس از مرگ جوتو ( سازنده برج ناقوس ) وقتی سازندگان طبقات بالایی برج را می ساختند متوجه سستی دیوارهای طبقه اول شدند. لذا تصمیم گرفتند ضخامت دیوارها را دو برابر کنند. با ضخیم تر نمودن دیوارهای پایینی، طرح اولیه جوتو نیز دچار تغییراتی شد. [ ۲]
عکس فیلیپو برونلسکیعکس فیلیپو برونلسکی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس