فیلیپ تیس ( تلفظ می شود ؛ ۸ اکتبر ۱۸۸۹–۱۶ ژانویهٔ ۱۹۷۱ ) دوچرخه سوار بلژیکی بود که سه بار برندهٔ تور دو فرانس شد.
تیس در سال ۱۹۱۰ برندهٔ نخستین دورهٔ مسابقات قهرمانی سیکلوکراس بلژیک شد. در سال بعد، او در چند مسابقه پیروز شد و پس از حرفه ای شدن، اجازهٔ حضور در تور دو فرانس را به دست آورد.
تیس علی رغم شکستن پنجهٔ دوچرخه و یافتن دوچرخه سازی برای تعمیر آن، در تور دو فرانس ۱۹۱۳ قهرمان شد. او به خاطر تعمیر دوچرخه، ۱۰ دقیقه جریمه شد؛ ولی با فاصلهٔ کمتر از ۹ دقیقه به قهرمانی دست یافت. [ ۲]
در تور ۱۹۱۴ تیس برندهٔ مرحلهٔ نخست شد و علی رغم جریمهٔ ۳۰ دقیقه ای به دلیل تغییر غیرمجاز چرخ در مرحلهٔ ماقبل آخر، رهبری تور را تا پایان در دست داشت. او با فاصلهٔ کمتر از دو دقیقه از آنری پلیسیه برندهٔ تور شد. حضور تماشاچیان فرانسوی در کنار مسیر مرحلهٔ آخر که انتظار پیروزی هم وطنشان در برابر رکابزن بلژیکی را داشتند، باعث شد که او فرصتی برای فرار نیابد. پلیسیه برندهٔ مرحلهٔ آخر شد، ولی تیس همزمان با او از خط پایان گذشت.
تیس در سال ۱۹۱۷ برندهٔ تور پاریس - تور و تور لمباردی شد. در سال ۱۹۱۸ نیز در آخرین دورهٔ مسابقهٔ پاریس - تور برنده شد. پس از جنگ جهانی اول، تیس در سال ۱۹۲۰ برای سومین بار برندهٔ تور دو فرانس شد. او از مرحلهٔ دوم، رهبری تور را به دست گرفت.
۳۵ سال طول کشید تا رکابزن دیگری به رکورد تیس دست یابد. در سال ۱۹۵۵، لویزون بوبه به رکورد تیس رسید و در سال ۱۹۶۳، ژاک آنکتیل با پیروزی در تور برای چهارمین بار، رکورد او را شکست. تیس در تور ۱۹۲۲ نیز شرکت کرد و در ۵ مرحله پیروز شد. همچنین در تور ۱۹۲۴ در دو مرحله به پیروزی رسید.
تیس جزء دوچرخه سوارانی بود که فعالیت حرفه ای آنان به وسیلهٔ جنگ جهانی اول مختل شد. او پس از بازنشستگی ادعا کرد که مربیش از او درخواست کرده است که پیراهنی طلایی را به عنوان رهبر تور بر تن کند. البته عموماً چنین امتیازی به اوژن کریستوف نسبت داده می شود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفتیس در سال ۱۹۱۰ برندهٔ نخستین دورهٔ مسابقات قهرمانی سیکلوکراس بلژیک شد. در سال بعد، او در چند مسابقه پیروز شد و پس از حرفه ای شدن، اجازهٔ حضور در تور دو فرانس را به دست آورد.
تیس علی رغم شکستن پنجهٔ دوچرخه و یافتن دوچرخه سازی برای تعمیر آن، در تور دو فرانس ۱۹۱۳ قهرمان شد. او به خاطر تعمیر دوچرخه، ۱۰ دقیقه جریمه شد؛ ولی با فاصلهٔ کمتر از ۹ دقیقه به قهرمانی دست یافت. [ ۲]
در تور ۱۹۱۴ تیس برندهٔ مرحلهٔ نخست شد و علی رغم جریمهٔ ۳۰ دقیقه ای به دلیل تغییر غیرمجاز چرخ در مرحلهٔ ماقبل آخر، رهبری تور را تا پایان در دست داشت. او با فاصلهٔ کمتر از دو دقیقه از آنری پلیسیه برندهٔ تور شد. حضور تماشاچیان فرانسوی در کنار مسیر مرحلهٔ آخر که انتظار پیروزی هم وطنشان در برابر رکابزن بلژیکی را داشتند، باعث شد که او فرصتی برای فرار نیابد. پلیسیه برندهٔ مرحلهٔ آخر شد، ولی تیس همزمان با او از خط پایان گذشت.
تیس در سال ۱۹۱۷ برندهٔ تور پاریس - تور و تور لمباردی شد. در سال ۱۹۱۸ نیز در آخرین دورهٔ مسابقهٔ پاریس - تور برنده شد. پس از جنگ جهانی اول، تیس در سال ۱۹۲۰ برای سومین بار برندهٔ تور دو فرانس شد. او از مرحلهٔ دوم، رهبری تور را به دست گرفت.
۳۵ سال طول کشید تا رکابزن دیگری به رکورد تیس دست یابد. در سال ۱۹۵۵، لویزون بوبه به رکورد تیس رسید و در سال ۱۹۶۳، ژاک آنکتیل با پیروزی در تور برای چهارمین بار، رکورد او را شکست. تیس در تور ۱۹۲۲ نیز شرکت کرد و در ۵ مرحله پیروز شد. همچنین در تور ۱۹۲۴ در دو مرحله به پیروزی رسید.
تیس جزء دوچرخه سوارانی بود که فعالیت حرفه ای آنان به وسیلهٔ جنگ جهانی اول مختل شد. او پس از بازنشستگی ادعا کرد که مربیش از او درخواست کرده است که پیراهنی طلایی را به عنوان رهبر تور بر تن کند. البته عموماً چنین امتیازی به اوژن کریستوف نسبت داده می شود.
wiki: فیلیپ تیس