فیلم نوار

دانشنامه عمومی

فیلم نوآر. فیلم نوآر ( /nwɑːr/ ; فرانسوی:  ) ( واژه مصوب فرهنگستان: فیلم سیاه ) [ ۱] یک اصطلاح سینمایی است که در اصل برای توصیف درام های جنایی سبک پرداخته و بدبینانه هالیوودی، استفاده می شود. دوره فیلم نوآر کلاسیک هالی وود عموماً از ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۹ است. نوآر در فرانسوی به معنی سیاه است.
فیلم نوآرهای این دوره اغلب با فیلم برداری سیاه وسفید و نورپردازی پُرسایه روشن شناخته می شوند. ریشه سبک بصری فیلم نوآر به سینمای اکسپرسیونیسم آلمان می رسد. فیلم نوآر را نخستین بار در ۱۹۴۶ نینو فرانک دربارهٔ فیلم های آمریکایی به کار برد، گرچه آن زمان در فیلم سازی آمریکا رواج پیدا نکرد. در دوره کلاسیک، بیشتر فیلم های این سبک، ملودرامهای جنایی بودند. ساخت فیلم نوآر به هالیوود محدود نماند و در چندین دوره، ازجمله دورهٔ کلاسیک، در اروپا، آمریکای لاتین و آسیا نیز ساخته شد.
برخلاف دیگر ژانرها مانند وسترن که به راحتی می شود آن ها را تعریف و طبقه بندی کرد، سبک نوآر همواره ابهام آمیز و معماگونه بوده و با هر طبقه بندی ناسازگار بوده است. این که آیا نوآر یک ژانر است یا مجموعه ای منسجم از فیلم ها، بی پاسخ مانده است.
نوآر را نخستین بار نینو فرانک در ۱۹۴۶ به کار برد. البته این اصطلاح تا مدت ها رواج نیافت و زمانی گذشت تا وارد بحث های تئوریک سینمایی شود. سرانجام در دهه ۷۰ بود که نوآر، گسترده استفاده شد.
در ۱۹۵۵ ریمون بورد و اِتیِن شامتون در مقاله ای تاریخی با نام «چشم انداز فیلم نوآر آمریکایی» ادعا کردند که در ۱۹۴۶ سینماروهای فرانسوی به برخی فیلم های آمریکایی برخوردند که در سال های جنگ ندیده بودند. آثاری که به قول آن ها در لحن ناروال و خشن مشترک بودند. آن ها این فیلم ها را چنین فهرست کردند: کابوس وار، غریب، اروتیک، پُرتعلیق و خشن، بررسی جنایت و جنبه های روان شانسی آن، مأموران فاسد، قهرمانان مردّد، لکاته گان و …
سینمای نوآر، خاص و به شدت سبک مند است. در دوران کلاسیک معمولاً شخصیت های اول این آثار، منزوی و به شدت کلبی مسلک بودند که شاید بتوان هامفری بوگارت را نماد آن ها دانست. تعریف فیلم نوآر وام دار اوست.
زیبایی شناسی نوآر سنتی شاید بیش از هر چیز از اکسپرسیونیسم آلمانی اثر گرفته باشد. اکسپرسیونیسم، جریانی هنری در آلمانِ ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۰ بود که در نقاشی، تئاتر، عکاسی، مجسمه سازی، معماری و سینما حضور داشت. برخی از تکنیک ها و شاخص های آن که کمتر مورد مناقشه اند و در واقع مؤلفه های فیلم نوآر شده اند، چنینند:
عکس فیلم نوآر
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

فیلم نوآر. فیلم نُوآر (film noir)
صحنه ای از فیلم اجتماع بزرگ (1995)
(یا: فیلم سیاه) اصطلاحی فرانسوی. به فیلم های جناییِ سیاه و بدبینانه اطلاق می شود. فیلم نُوآر که در دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ در هالیوود شکل گرفت از نظر درون مایه از ادبیات «خشن» و از نظر سبکی از اکسپرسیونیسم آلمان و رئالیسم شاعرانۀ فرانسه و محدودیت های ساخت فیلم های درجه دو تأثیر پذیرفته است. دو نمونۀ معروف این نوع سینما عبارت اند از غرامت مضاعف (۱۹۴۴) اثر بیلی وایلدر و در مکانی متروک (۱۹۵۰) ساختۀ نیکلاس رِی. فیلم های نُوآر کلاسیک، تصویری غم بار از جامعۀ امریکا ارائه می دادند. دنیای این فیلم ها، همچون از دلِ گذشته ها (۱۹۴۷، به کارگردانی ژاک تورنُر)، اجتماع بزرگ (۱۹۵۵، به کارگردانی جوزف اچ لوئیس) و نشانی از شر (۱۹۵۸، ساختۀ اورسون ولز) شبِ بی پایانی است که در آن، شهر همچون دوزخی مدرن و انباشته از فرومایگان و صاحب منصبان فاسد و زنان افسونگر و بی ترحم و تبهکاران روان پریش است. لحن بدبینانۀ این فیلم ها تفاوت آشکاری با نگرش کلی سینمای هالیوود در سال های پیش از جنگ جهانی دوم داشت. اصطلاح فیلم نُوآر را نخستین بار منتقدان فرانسوی به کار بردند. پذیرش جهانی این اصطلاح، به ارزیابی دوبارۀ فیلم های قدیمی و ظهور موج تازه ای از «فیلم نئونُوار»، همچون محلۀ چینی ها (۱۹۷۴) اثر رومن پولانسکی و تلاطم شبانه (۱۹۷۵) ساختۀ آرتور پن، انجامید. در دهۀ ۱۹۹۰ فیلم نُوآر رنگی با پردۀ عریض به یکی از ارکان سینمای ژانر (گونه) تبدیل شد که برخی از نمونه های آن عبارت اند از محل حادثه (۱۹۹۰، ساختۀ دنیس هاپر)، کاملاً مخفیانه (۱۹۹۲، اثر بیل دیوک)، سگدانی (۱۹۹۲، ساختۀ تارانتینو)، و آخرین اغواگری (۱۹۹۴، به کارگردانی جان دال).

پیشنهاد کاربران

بپرس