فیلم درجۀ دو (B film)
فیلم کم هزینه ای که اساساً به منظور نمایش در برنامه های «دو فیلم با یک بلیت»، به منزلۀ فیلم دوم، ساخته می شود. تولید فیلم های درجۀ دو در دهۀ ۱۹۳۰ در دوران رکود اقتصادی امریکا آغاز شد. هدف از تولید این نوع فیلم ها فراهم کردن تفریحی ارزان بود تا تماشاگران دوباره به سینما روآورند. فیلم درجۀ دو را معمولاً با یک فیلم درجۀ یک یا یک فیلم خبری و یا یک فیلم کارتون، همه با یک بلیت، نمایش می دهند.
تکامل فیلم درجۀ دو. هرچند که این نوع فیلم به سرعت و با سرمایۀ اندک ساخته می شد و بنابر قواعدِ گونه (ژانر) محدودیت های روایتی داشت، ولی برای فیلم سازان خبره تر عرصۀ خلاقیت هنری و نوآوریِ فنی و سبکی بود و به تثبیت جایگاه افرادی همچون وَل لوتونِ تهیه کننده، جان اَلتون و نیکلاس موسوراکای فیلم بردار، و کارگردانانی همچون ژاک تورنُر، ادگار جی اُلمر، جوزف اچ لوئیس، آنتونی مان، نیکلاس رِی، و ساموئل فولر کمک کرد. این فیلم سازان در دهۀ ۱۹۴۰ شمار فراوانی فیلم مبتکرانه وسترن، ترسناک، و فیلم نُوار ساختند. آثار کارگردانان فیلم های درجه دو سینمای کلاسیک هالیوود بر ظهور نسل فیلم سازان موج نو در دو دهۀ ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ امریکا و اروپا تأثیر بسزایی داشتند. میراثِ روایت ها و زیبایی شناسی فیلم درجۀ دو در فیلم های متعلق به هر دو بخش تجاری و مستقل فیلم سازی دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ آشکار همچون سه گانۀ ایندیانا جونز، ساختۀ اسپیلبرگ، که در آن به این جریان سینمای کلاسیک هالیوود ادای دین کرده است و فیلم های کم هزینۀ سام رِیمی یا راجر کورمنِ تهیه کننده.
فیلم کم هزینه ای که اساساً به منظور نمایش در برنامه های «دو فیلم با یک بلیت»، به منزلۀ فیلم دوم، ساخته می شود. تولید فیلم های درجۀ دو در دهۀ ۱۹۳۰ در دوران رکود اقتصادی امریکا آغاز شد. هدف از تولید این نوع فیلم ها فراهم کردن تفریحی ارزان بود تا تماشاگران دوباره به سینما روآورند. فیلم درجۀ دو را معمولاً با یک فیلم درجۀ یک یا یک فیلم خبری و یا یک فیلم کارتون، همه با یک بلیت، نمایش می دهند.
تکامل فیلم درجۀ دو. هرچند که این نوع فیلم به سرعت و با سرمایۀ اندک ساخته می شد و بنابر قواعدِ گونه (ژانر) محدودیت های روایتی داشت، ولی برای فیلم سازان خبره تر عرصۀ خلاقیت هنری و نوآوریِ فنی و سبکی بود و به تثبیت جایگاه افرادی همچون وَل لوتونِ تهیه کننده، جان اَلتون و نیکلاس موسوراکای فیلم بردار، و کارگردانانی همچون ژاک تورنُر، ادگار جی اُلمر، جوزف اچ لوئیس، آنتونی مان، نیکلاس رِی، و ساموئل فولر کمک کرد. این فیلم سازان در دهۀ ۱۹۴۰ شمار فراوانی فیلم مبتکرانه وسترن، ترسناک، و فیلم نُوار ساختند. آثار کارگردانان فیلم های درجه دو سینمای کلاسیک هالیوود بر ظهور نسل فیلم سازان موج نو در دو دهۀ ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ امریکا و اروپا تأثیر بسزایی داشتند. میراثِ روایت ها و زیبایی شناسی فیلم درجۀ دو در فیلم های متعلق به هر دو بخش تجاری و مستقل فیلم سازی دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ آشکار همچون سه گانۀ ایندیانا جونز، ساختۀ اسپیلبرگ، که در آن به این جریان سینمای کلاسیک هالیوود ادای دین کرده است و فیلم های کم هزینۀ سام رِیمی یا راجر کورمنِ تهیه کننده.
wikijoo: فیلم_درجه_دو