فیلم استَگ ( انگلیسی: Stag film ) یا فیلم آبی یا اسموکر نوعی فیلم پورنو است که به طور مخفیانه و زیرزمینی در ۶۵ سال نخست قرن بیستم تولید می شد. به طور معمول، فیلم های استَگ دارای ویژگی های خاصی بودند. مدت زمان آنها کوتاه بود ( حداکثر حدود ۱۲ دقیقه ) ، صامت بودند، پورنوگرافی هاردکور را به تصویر می کشیدند و به دلیل قوانین سانسور به صورت مخفیانه تولید می شدند. فیلم های استَگ برای تماشاگران مرد در انجمن های برادری یا مکان های مشابه نمایش داده می شد. تماشاگران با رد و بدل کردن شوخی های جنسی و دستیابی به برانگیختگی جنسی، بازخورد جمعی قابل توجهی به فیلم نشان دادند. فیلم های استَگ همچنین در بسیاری از روسپی خانه ها نمایش داده می شد.
... [مشاهده متن کامل]
مورخان سینما، فیلم های استَگ را یکی از اَشکالِ بدوی سینما می دانند، زیرا توسط هنرمندان ناشناس و آماتور تولید می شد. امروزه بسیاری از این فیلم ها توسط «مؤسسه کینزی» بایگانی و نگهداری می شوند. با این حال، اکثر فیلم های استَگ در معرض پوسیدگی هستند و هیچ گونه حق تکثیر یا مالک یا تألیف تأیید شده ای ندارند و معلوم نیست عوامل سازنده آنچه کسانی بوده اند. دوران فیلم های حق تکثیر به دلیل آغاز انقلاب جنسی در دهه ۱۹۶۰ در ترکیب با فناوری های جدید فیلم های خانگی دهه های پس از جنگ جهانی اول، مانند فیلم های ۱۶ میلی متری، ۸ میلی متری و فیلم سوپر ۸ به پایان رسید. پژوهشگران مؤسسه کینزی معتقدند که بین سال های ۱۹۱۵ تا ۱۹۶۸ حدود ۲٬۰۰۰ فیلم از این گونه تولید شده است.
سینمایِ استَگ آمریکا به طور کلی ابتدا در اواسط دهه هفتاد مورد توجه پژوهشگران جریان اصلی قرار گرفت، مانند کتاب فیلم های کثیف اثر دی لورو و جرالد رابکین ( ۱۹۷۶ ) ، و اخیراً برخی مورخان فرهنگی فمینیست و گی، مانند «لیندا ویلیامز» در کتاب هاردکور: لذت قدرت هسته اصلی و دیوانگی قابل مشاهده ( ۱۹۹۹ ) و کتاب هم جنس آمیزی در فیلم های کلاسیک استَگ آمریکایی: روی پرده، بیرون از پرده اثرِ «توماس وا» ( ۲۰۰۱ ) .
... [مشاهده متن کامل]
مورخان سینما، فیلم های استَگ را یکی از اَشکالِ بدوی سینما می دانند، زیرا توسط هنرمندان ناشناس و آماتور تولید می شد. امروزه بسیاری از این فیلم ها توسط «مؤسسه کینزی» بایگانی و نگهداری می شوند. با این حال، اکثر فیلم های استَگ در معرض پوسیدگی هستند و هیچ گونه حق تکثیر یا مالک یا تألیف تأیید شده ای ندارند و معلوم نیست عوامل سازنده آنچه کسانی بوده اند. دوران فیلم های حق تکثیر به دلیل آغاز انقلاب جنسی در دهه ۱۹۶۰ در ترکیب با فناوری های جدید فیلم های خانگی دهه های پس از جنگ جهانی اول، مانند فیلم های ۱۶ میلی متری، ۸ میلی متری و فیلم سوپر ۸ به پایان رسید. پژوهشگران مؤسسه کینزی معتقدند که بین سال های ۱۹۱۵ تا ۱۹۶۸ حدود ۲٬۰۰۰ فیلم از این گونه تولید شده است.
سینمایِ استَگ آمریکا به طور کلی ابتدا در اواسط دهه هفتاد مورد توجه پژوهشگران جریان اصلی قرار گرفت، مانند کتاب فیلم های کثیف اثر دی لورو و جرالد رابکین ( ۱۹۷۶ ) ، و اخیراً برخی مورخان فرهنگی فمینیست و گی، مانند «لیندا ویلیامز» در کتاب هاردکور: لذت قدرت هسته اصلی و دیوانگی قابل مشاهده ( ۱۹۹۹ ) و کتاب هم جنس آمیزی در فیلم های کلاسیک استَگ آمریکایی: روی پرده، بیرون از پرده اثرِ «توماس وا» ( ۲۰۰۱ ) .