فیل اباد

لغت نامه دهخدا

( فیل آباد ) فیل آباد. ( اِخ ) دهی است از دهستان میزدج از بخش حومه شهرستان شهرکرد که دارای 1627 تن سکنه است. آب آن از چشمه و رودخانه محلی و محصول عمده اش غله و کار دستی زنان گلیم بافی است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 10 ).

دانشنامه عمومی

فیل آباد. فیل آباد شهری از توابع شهرستان فارسان در استان چهارمحال و بختیاری است. فیل آباد در ۹ اسفند ۱۳۹۷ با مصوبه هیئت دولت به شهر تبدیل شد. [ ۱]
این شهر در دهستان سراب پایین قرار دارد و جمعیت آن در سرشماری سال 1402 برابر حدود 8000 نفراست. لازم به ذکر است جمعیت کثیری از این شهر در سالهای گذشته به شهرهای اصفهان مهاجرت نموده اندکه این مهاجرت باعث پراکندگی و عدم همبستگی فیل آبادیها نشده و آنها با تشکیل موسسه خیریه ای بنام پاک اندیشان همچنان با گردهمایی ها جلسات متعدد بطور منظم همبستگی و رفت آمدهای خود را حفظ کرده اند.
عکس فیل آباد
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

یک عده ای از لرها مدام در حال دروغ سازی تاریخی هستند مثل جنگ دوران عثمانی یا جنگ با افغانها در زمان نادرشاه که در هیچ کتاب تاریخی معتبر و تایید شده اسمی از اینکه لرها تونستند افغانها یا عثمان ها رو بیرون
...
[مشاهده متن کامل]
کنند ننوشته و اشاره ای نکرده ولی تا دلتون بخواد این دروغ های تاریخی بین خودشون زیاده هست. و مدام هم در شبکه های اجتماعی و در وبلاگ نویسی هاشون این دروغ های تاریخی رو تکرار می کنند تا به خورد عموم دهند. از سایت آبادیس خواهشمند است نسبت به این دروغ های تادیخی که از جانب یک عده متعصب لر دارد در سایت ها منتشر می شود جلوگیری کنند با سپاس فراوان

این لرهابا هرکس ازدواج کنند ایل و تبار اون شخص رو صاحب میشن و هی برای خودشون طایفه سازی میکنند اولش نام بختیاری رو ب دروغ بخودشون بستن الان نام چهارمحالی رو دارن واسه خودشون صاحب میشند خوبه که شجرنامه
...
[مشاهده متن کامل]
لرها در دایره المعارف هست اصلن طایفه ای به اسم چهارمحالی توش نیست یا طایفه ای به اسم بختیاری توش نیست فقط یک شخصی بود به اسم بختیاروند. من نمیدونم این لرها چه اصراری دارند که می خواهند کل منطقه میزدج در استان چهارمحال و بختیاری رو بگن لر هستند. لباس زنهای ترکهای قشقایی رو پوشیدن گفتم لباس محلی خودمان است. شلوار و کفش که همان دبیت و گیوه که تولیدات اصلش در نجف آباد اصفهان هست را تصاحب شدن گفتن لباس محلی خودمان است قهرمان منطقه میزدج جونقان و فرخشهر که همان علی قلی خان است رو تصاحب شدن گفتن قهرمان خودمان است. امروز مهاجرتشون به منطقه میزدج شهرستان فارسان زیاده شده و زبان مادری خود رو کنار گذاشتن و دارند به زبان منطقه میزدج حرف میزنند و تازه به منطقه میزدج می گویند شما دارید به زبان لری حرف میزنید و از زمانی که مهاجرتشون به این مناطق زیاد شده دارند واسه منطقه میزدج رو مثل خودشون طوایف سازی جعلی میکنند که بگن منطقه میزدج هم جز طوایف لر بوده. چرا این لرها به اصالت واقعی خودشون بسنده نمیکنند و دارند برای مناطقی که توشون بهشون اجازه سکونت دادن ایل و تبار جعلی میسازند موندم. چرا کسی پیگیری این موضوع نمیشود؟تنها لباس محلی لرها چوغا هست و بس. چه اصراری دارند برای مناطق میزدج طوایف سازی جعلی میکنند و چه اصراری دارند لباس محلی نجف آباد رو به اسم خود میکنند و چه اصراری دارند لباس محلی زنان ترکان قشقایی رو به اسم خود میکنند موندم. دبیت و گیوه لباس محلی خیلی از شهرهای کشور است و لباس سنتی لرها نیست اگر لباس سنتی لرها بود خب چرا نمیتونند گیوه اصل تولید کنند. مگر میشه یکی ادعای لباسی رو بکنند و در هیچ شهریش نه در گذشته و ن امروزی اون لباس تولید نشه؟

متاسفانه لرها علاقه زیادی به تاریخ سازی دارند، بحدی که در سال های اخیر ادا کردن کورش هم لر بوده و انشان که همان زادگاه کورش می باشد ادعا کردن ایذه کنونی هست. این توهمات بحدی خنده دار است که هیچ آثار باستانی و هیچ نقشه های قدیمی همچین دروغیو باور نمیکند.
...
[مشاهده متن کامل]

البته لرها پیش از این دروغ های تاریخی دیگه هم ساختن برای نمونه اسفندیارخان و علی قلی خان و صمصام السلطنه و علیمردان خان که معروف به سردار اسد اول و دوم و سوم و خاهر زاده این دو بودن هم ادا کردن از قوم لر اند.
حال اگر ما یک نگاهی به مکان جنگ ها و کاخ ها و مزار و طرز پوشش لباس این چهار نفر بیندازیم می بینیم هیچ ارتباطی با لرها نداشتند. اول اینکه لباس لرها که بش افتخار می کنند چوغا می باشد که اگر یک نگاهی به عکس های علیمردان خان و ۳تا سردار اسد بیندازیم می بینیم که هیچ کدوم اینا لباس چوغا برتن ندارند. کاخ سردار اسد در شهر جونقان در استان چهارمحال و بختیاری از توابع شهرستان فارسان است. که باز هیچ ارتباطی با لرها ندارد چون لرها در بخش لردگان، اردل، کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری زیست میکنند. و زبان مردم جونقان ترکی و چهارمحالی هست منظور از چهارمحالی ینی به گویش بومی منطقه میزدج یا همان شهرستان فارسان گفتار می کنند. جنگ علیمردان خان در شهرکرد و فرخشهر اتفاق می افته و باز هیچ ارتباطی با لرها نداشته. مزار این خاندان در تخت فولاد اصفهان می باشد که باز هیچ ارتباطی با لر ها نداشته فامیل پدربزرگ اینها دورکی که منظور از دورک دو روستا در لنجان و فریدون شهر است و هیچ ارتباطی باز با طایفه دورکی لرها ندارد. جنگ علی قلی خان پیش از معروفیت با بختیاروند از همین طوایف لر بوده. در واقع بختیاری در اصل لر نبوده لرها اگر یک نگاهی به سرشاخه طوایفشون کنید که از لر بزرگ و لر کوچک گرفته میشوند که تمام طوایف آنها هم درج شده در دایره المعارف میبینیم که بزرگ خاندانشون که امروز اونو به اشتباه بختیاری می خونند در واقع بختیاروند بوده نه بختیاری.
استان چهارمحال و بختیاری زمانی که دیدن لرها اصرار دارند که بگن بختیاری اند گفتن باشه شما لرها بختیاری و ما چهارمحالی فقط خودتون یا ما رو بهم نچسبونید.
چون آداب و رسوم و فرهنگ لرها با بقیه جاهای استان چهارمحال و بختیاری فرق میکنه.
جدیدن لرها وقتی دیدن که مناطق دیگه خودشون رو دیگه چهارمحالی معرفی کردن و لرها رو بختیاری باز متاسفانه لرها امدن یک طایفه جدید ساختن به اسم طایفه چهارمحالی که باز بعدها از این اسم سواستفاده کنند و بگن کلن چهارمحال و بختیاری لر هستند.
در حالی که گویش لری با گویش چهارمحالی ها فرق میکند.
آداب ازدواج لرها با چهارمحالی ها فرق میکند.
آداب مراسم ختم لرها با چهارمحالی ها فرق میکند.
پوشش لرها همان چوغاست که چهارمحالی ها چوغا نمی پوشند مگر اینکه کسی اصالت خودشو بلد نباشه و تحت تاثیر دروغ پردازی های لرها قرار گرفته باشه و اون لباس رو بپوشه.
لرها زنهاشون چیزی به اسم جهزیه ندارند و خوده مرد باید کل مخارج عروسی و وسایل منزل رو تهیه کنه لرها در مراسم ختم چیزی به اسم سرباره دارند ینی به خانواده مرحوم پول پرداخت می کنند. لرها در مراسم ازدواج خاننده هاشون بیشتر شبیه مداحی و مرثیه سرایی و شاهنامه ای می خونند و صداهای کلفتی دارند.
در حالی که چهارمحالی ها مثل دیگر شهرها هم به دختر جهزیه میدن هم چیزی به اسم سرباره ندارند هم در اینکه در جشن های عروسی سعی می کنند خاننده های بیارند که صدای نازک و رسایی دارند و ترانه های خانندهای ایرانی لوسانجلسی رو بازخانی کنند مثل بقیه شهرهای کشور.
در ضمن گیوه که همان کفش و دبیت که همان شلوار که لرها می پوشند هیچ ارتباطی با لباس محلی آنها ندارد و این دو رو در واقع از شهرها اطراف اصفهان و چهارمحال اختباس کردن. و تنها لباس رسمی لرها همان چوغا می باشد. چون گیوه و دبیت در واقع در بین تمام شهرها مشترک بوده و ساخت گیوه و دبیت معروف رو شما میتونید در نجف آباد اصفهان تهیه کنید اگر گیوه و دبیت از لباس لرها محسوب میشد شک نکنید که باید یکی از شهرهای لرها همچین کفش و شلواریو تولید میکرد. ولی چوغا در مناطق لرنشین بسیار تولید می شود.

متاسفانه چندتا عشایر لر بویژه فامیل منجزی که تا دیروز چادر نشین و توی چادر زندگی میکردن در کنار اسب و قاطر و در کوه های بازفت و دهات ایذه بودن میان درباره منطقه میزدج شروع به توهمات واهی میکنند ولی در
...
[مشاهده متن کامل]
واقعیت منطقه میزدج بویژه روستاها و شهرهای اطراف شهرستان فارسان بیشترچهارمحالی هستند و هیچ نسبتی به لرهای بختیاری ندارند اگه مراجعه به ویکی پدیا هم بکنید با منبع کامل اشاره به این موضوع کرده. چندسالی که بختیاری یا همان لرها گوسفندان خود رو فروختن و به شهرها و روستاهای شهرستان فارسان تونستند مهاجرت کنند نتنها ادای مالکیت روی این مناطق پیدا کردن بلکه زبان مادری خود را نیز استفاده نمیکنند و به زبان مردم منطقه مزدیج صحبت میکنند و ادای اینکه منطقه میزدج تازه به زبان اونا صحبت میکند را دارند. ینی زبان مادری خود را بکار نمیبرند و به زبان منطقه میزدج صحبت میکنند و جالبش اینه که هم ادای مالکیت زبان منطقه میزدج رو میکنند و هم ادای مالکیت خاک. بخاطر همین اقدام به دروغ های کردن که مثلن فیل آباد یا عیسی آباد از طایفه فلان ایل بختیاری هستند در حالی که هم فیل آبادی ها هم عیسی آبادی ها کلن چهارمحالی هستند و هیچ سنخیتی با لرهای بختیاری ندارند