فیثاغورس را کاشف علم موسیقی می دانند. چنانکه خود گفته است:
من صدای اصطکاک افلاک را شنیدم و از آن علم موسیقی را نوشتم.
مولانا جلال الدین در مثنوی کبیر به این موضوع اشاره می کند و می فرماید:
... [مشاهده متن کامل]
پس حکیمان گفته اند: این لحن ها،
از دوار چرخ بگرفتیم ما
بانگ گردش های چرخ است این که خلق،
می سرایندش به تنبور و به حلق
مثنوی/ دفتر چهارم/ هجرت ابراهیم ادهم
این موضوع در رسایل ( اخوان الصفا ) هم راه یافته و گفته شده است که فیثاغورس موسیقی رابا ریاضیات درآمیخت و قواعد و اصول دقیقی برای آن تنظیم کرد.
او بر این عقیده بود که فواصل سیّارات از خورشید در تطابق با فواصل نت های موسیقی است. از این رو حرکت مداری سیارات به دور خورشید موسیقی اسرارآمیزی را در فضا پخش می کند ولی گوش ما انسان ها نمی تواند آن را بشنود.
فیثاغورس برای موسیقی دوازده مقام قائل است که هرمقام دوشعبه دارد. او در مجموع تراکیب موسیقی را تا چهل و هشت می داند و این عدد را با ۱۲ منزل فلک و ۲۴ ساعت مربوط می کند.
من صدای اصطکاک افلاک را شنیدم و از آن علم موسیقی را نوشتم.
مولانا جلال الدین در مثنوی کبیر به این موضوع اشاره می کند و می فرماید:
... [مشاهده متن کامل]
پس حکیمان گفته اند: این لحن ها،
از دوار چرخ بگرفتیم ما
بانگ گردش های چرخ است این که خلق،
می سرایندش به تنبور و به حلق
مثنوی/ دفتر چهارم/ هجرت ابراهیم ادهم
این موضوع در رسایل ( اخوان الصفا ) هم راه یافته و گفته شده است که فیثاغورس موسیقی رابا ریاضیات درآمیخت و قواعد و اصول دقیقی برای آن تنظیم کرد.
او بر این عقیده بود که فواصل سیّارات از خورشید در تطابق با فواصل نت های موسیقی است. از این رو حرکت مداری سیارات به دور خورشید موسیقی اسرارآمیزی را در فضا پخش می کند ولی گوش ما انسان ها نمی تواند آن را بشنود.
فیثاغورس برای موسیقی دوازده مقام قائل است که هرمقام دوشعبه دارد. او در مجموع تراکیب موسیقی را تا چهل و هشت می داند و این عدد را با ۱۲ منزل فلک و ۲۴ ساعت مربوط می کند.