[ویکی نور] فی رحاب حکومة الإمام المهدی علیه السلام ترجمه عربى چشم اندازى به حکومت مهدى(عج) اثر نجم الدین طبسى مى باشد که به اهتمام آقاى احمدسامى وهبى صورت گرفته است.
اثر دورنمایى از چگونگى قیام، سیستم و نظام حکومتى و شیوه زمامدارى حضرت حجة بن الحسن(ع) را ترسیم نموده است.
نگارنده در طى مباحثى که در جمع رزمندگان اسلام درباره امام زمان(عج) داشته، متوجه این نکته مى شود، گر چه مباحث گوناگونى؛ مانند راز طول عمر، فلسفه غیبت، عوامل ظهور و مسائل دیگر در خصوص این امام مطرح شده، ولى به سیستم و نظام و برنامه حکومتى ایشان چنانکه شایسته است، تحقیق و پژوهشى به عمل نیامده است. از این رو مؤلف، انگیزه این کار را پیدا مى کنند که تحقیقى در این زمینه تهیّه تا شاید بتوانند براى سوالاتى که براى همگان در این زمینه مطرح است، پاسخى بیابند.
تاریخ اثر در پیشگفتار 1373ش رقم خورده است.
قوانین ادیان و مکتب ها، هنگامى در جامعه اجرا مى شود که داراى نظام سیاسى و برنامه حکومتى باشد. از این رو، اسلام نیز که برترین آیین آسمانى است در پى تشکیل حکومت اسلامى بوده و پیدایش و حفظ حکومت حقّ را از بزرگ ترین فرائض مى داند. پیامبر گرامى اسلام(ص) همه کوشش هاى خویش را براى تشکیل حکومت اسلامى به کار گرفت و در شهر مدینه به پایه ریزى آن پرداخت. پس از رحلت آن حضرت هر چند امامان معصوم(ع) آرزوى تشکیل حکومت اسلامى را داشته اند، جزء در موارد انگشت شمارى حکومت ها الهى نبوده است. تا آن که زمانى فرا مى رسد که دنیا را نا امیدى فرا مى گیرد و هیچ قدرت و سازمان و تشکیلاتى وجود ندارد که بتواند آن همه نابسامانى، تجاوز وکشتار را مهار کند، لطف و رحمت الهى، مهدى موعود را پس از سال ها، غیبت و انتظار، براى نجات انسانیت ظاهر مى کند و سروش آسمانى در همه جهان به گوش مى رسد که حکومت عدل الهى فرار رسید و مهدى(ع)ظهور کرد. مؤلف در سه بخش که از فصول متعددى تشکیل یافته اند با یک نظم منطقى و مناسب دورنمایى از جامعه اسلامى پس از ظهور و عدالت گستر آل محمد(ص) و شیوه حکومتى ایشان را براى خواننده ترسیم مى نمایند.
مؤلف با بهره گیرى از منابع و مراجع روایى شیعه به مستند سازى مطالب اثر خود پرداخته و آن را به دور از اصلاحات خاص و نزاع هاى دینى و مطالب را در قالبى ساده و در خورفهم عموم ارائه داده است. و در برخى موارد هم برداشت هایى که خود از روایات داشته، آورده است. ایشان همچنین مدعى هستند که تمام روایات مورد استفاده در اثر صحیح و غیرقابل خدشه نباشد، نیستند.
اثر دورنمایى از چگونگى قیام، سیستم و نظام حکومتى و شیوه زمامدارى حضرت حجة بن الحسن(ع) را ترسیم نموده است.
نگارنده در طى مباحثى که در جمع رزمندگان اسلام درباره امام زمان(عج) داشته، متوجه این نکته مى شود، گر چه مباحث گوناگونى؛ مانند راز طول عمر، فلسفه غیبت، عوامل ظهور و مسائل دیگر در خصوص این امام مطرح شده، ولى به سیستم و نظام و برنامه حکومتى ایشان چنانکه شایسته است، تحقیق و پژوهشى به عمل نیامده است. از این رو مؤلف، انگیزه این کار را پیدا مى کنند که تحقیقى در این زمینه تهیّه تا شاید بتوانند براى سوالاتى که براى همگان در این زمینه مطرح است، پاسخى بیابند.
تاریخ اثر در پیشگفتار 1373ش رقم خورده است.
قوانین ادیان و مکتب ها، هنگامى در جامعه اجرا مى شود که داراى نظام سیاسى و برنامه حکومتى باشد. از این رو، اسلام نیز که برترین آیین آسمانى است در پى تشکیل حکومت اسلامى بوده و پیدایش و حفظ حکومت حقّ را از بزرگ ترین فرائض مى داند. پیامبر گرامى اسلام(ص) همه کوشش هاى خویش را براى تشکیل حکومت اسلامى به کار گرفت و در شهر مدینه به پایه ریزى آن پرداخت. پس از رحلت آن حضرت هر چند امامان معصوم(ع) آرزوى تشکیل حکومت اسلامى را داشته اند، جزء در موارد انگشت شمارى حکومت ها الهى نبوده است. تا آن که زمانى فرا مى رسد که دنیا را نا امیدى فرا مى گیرد و هیچ قدرت و سازمان و تشکیلاتى وجود ندارد که بتواند آن همه نابسامانى، تجاوز وکشتار را مهار کند، لطف و رحمت الهى، مهدى موعود را پس از سال ها، غیبت و انتظار، براى نجات انسانیت ظاهر مى کند و سروش آسمانى در همه جهان به گوش مى رسد که حکومت عدل الهى فرار رسید و مهدى(ع)ظهور کرد. مؤلف در سه بخش که از فصول متعددى تشکیل یافته اند با یک نظم منطقى و مناسب دورنمایى از جامعه اسلامى پس از ظهور و عدالت گستر آل محمد(ص) و شیوه حکومتى ایشان را براى خواننده ترسیم مى نمایند.
مؤلف با بهره گیرى از منابع و مراجع روایى شیعه به مستند سازى مطالب اثر خود پرداخته و آن را به دور از اصلاحات خاص و نزاع هاى دینى و مطالب را در قالبى ساده و در خورفهم عموم ارائه داده است. و در برخى موارد هم برداشت هایى که خود از روایات داشته، آورده است. ایشان همچنین مدعى هستند که تمام روایات مورد استفاده در اثر صحیح و غیرقابل خدشه نباشد، نیستند.
wikinoor: فی_رحاب_حکومة_الإمام_المهدی_علیه السلام